• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Viena

Fortsätter med lite fläckfrågor! Köpte ett gäng billiga begagnade IV-flanellinnerblöjor och de har en del fläckar. Påverkar ju inte användingen, men funderar nu på följande

- Finns det nåt sätt att försöka få bort de gamla fläckarna, eller är de för ingrodda?

- För att undvika nya bajsfläckar, vad man man göra? Brukar ni "behandla" amningsbajsfläckar innan ni sätter blöjorna i tvätten??

- Minimundus har en "Fläcktvål" som innehåller kokos/sojaolja, tvättsoda och citronolja. Erfarenheter av denna? Kunde den funka på bajsfläckar?

- Finns det nån annan bra fläcktvål? Har hört att IV har en?

- Har också hört om galltvål, hur tycker ni att den funkar?

- Väldigt tacksam för era bästa anti-fläcktips (förutom solblekning, det känner jag till! Glad)

• betula

vi kör galltvål på bajsfläckar som blir på kläderna och det funkar super. Vet dock inte hur blöjorna blir av det. Fläckar från amningsbajs tar galltvålen helt super dock.

• MammaEmilie

Den flytande galltvålen är helt grym på fläckar Skrattande
    Brukar köpa min på hemtex.

Kian 2010-06-22 Bebis i magen BF 2011-12-14 Bonus barn Robin-97 Rasmus-99
  • Viena

Ok, låter ju bra! Har ni på galltvålen direkt på fläckarna innan ni stoppar blöjorna i tvättmaskinen, eller hur ska man göra?

• MammaEmilie

Jag brukar ha på galltvålen och låta det ligga över natten innan jag tvättar.

Kian 2010-06-22 Bebis i magen BF 2011-12-14 Bonus barn Robin-97 Rasmus-99
  • enny signatur

Har fått hem 22 vikisar och 3 blöjbyxor nu Glad Det känns som det närmar sig

• knytis

Vi kör wettexdukar, de allra tunnaste som tvättlappar, mjuka och fina, lätta att krama ur så de blir alldeles lagom fuktiga och tvättbara i 60-90 grader. De tål massor av tvättar och när/om man vill kassera är de komposterbara. Glad

• telgebo

Är fläckborttagning nåt man måste ha eller är det bara om inte fläckarna går bort i tvätten?

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 13 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+1) efter nästan 2 års kämpande
  • betula

Vi har en "fast" galltvål och jag brukar tvåla in fläcken lite när jag lägger plagget i tvättkorgen och där kan det ligga några daga innan det så småningom tvättas. Än så länga har allt blivit rent.

• telgebo

En dum fråga När man byter kissblöja sköljer man ur den och hänger upp på tork innan man lägger dne i tvättkorgen?

Bajsblöja, ska man skrapa bort allt bajskladd, skölja ur och hänga upp på tork innan man lägger den i tvättkorgen?

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 13 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+1) efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Tygblöjetråden 24