• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaTillDomFinaste

hihi, läkte vkiss rätt så snabbt i kanterna för mej, men har ju aldrig gjort förut så vi fortsätter! 

vi har ju egen maskin (bor i villa) så jag lägger dom å tygbindor å allt i en tyg kasse å tvättar varannan dag tänkte jag.
    men vilka grader tvättar ni dom i?

väntar nu med spänning på en bajsblöja för att se hur dom håller hans bajs.... har farit runt hela helgen på massa saker så blev aldrig använt i helgen eftersom jag inte ville ha dom på shoppingrunda å sen lekland föträn jag fått till snitsen  

• Loreena
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-24 09:29:42 följande:
    hihi, läkte vkiss rätt så snabbt i kanterna för mej, men har ju aldrig gjort förut så vi fortsätter! 

vi har ju egen maskin (bor i villa) så jag lägger dom å tygbindor å allt i en tyg kasse å tvättar varannan dag tänkte jag.
    men vilka grader tvättar ni dom i?

väntar nu med spänning på en bajsblöja för att se hur dom håller hans bajs.... har farit runt hela helgen på massa saker så blev aldrig använt i helgen eftersom jag inte ville ha dom på shoppingrunda å sen lekland föträn jag fått till snitsen  
    60 grader räcker. :) Man kan tvätta tygisarna på 90 någon gång ibland om de känns sunkiga, men kolla tvättråden först.
  • Humminggirl

Behöver tips!

Jag köpte några pocketblöjor från Poops för några månader sedan. Jag tvättar dem med de andra blöjorna och barnkläder som vanligt i 60 grader men nu har de börjat gå sönder. Bambufrottén på insidan av blöjorna och inläggen har blivit helt stela och "riviga" och tyget har börjat gå sönder. Dessutom har plasten på PUL-tyget börjat släppa inuti blöjan. Mina egensydda bambuinlägg har också blivit dåliga och tappar luddet så de blir liksom genomskinliga. De tumlas inte utan hängtorkar bara i lägenheten.

Varför blir det så?? Varför tål de inte att tvättas?? 

• Palsternacka
    Humminggirl skrev 2011-10-24 14:46:50 följande:
    Behöver tips!

Jag köpte några pocketblöjor från Poops för några månader sedan. Jag tvättar dem med de andra blöjorna och barnkläder som vanligt i 60 grader men nu har de börjat gå sönder. Bambufrottén på insidan av blöjorna och inläggen har blivit helt stela och "riviga" och tyget har börjat gå sönder. Dessutom har plasten på PUL-tyget börjat släppa inuti blöjan. Mina egensydda bambuinlägg har också blivit dåliga och tappar luddet så de blir liksom genomskinliga. De tumlas inte utan hängtorkar bara i lägenheten.

Varför blir det så?? Varför tål de inte att tvättas?? 
    Trist att läsa, jag hade själv tänkt prova Poops blöjor men nu blir man ju inte så sugen. Hör av dig till tillverkaren, det kanske var måndagsexemplar du fick? I vilket fall som helst borde du få reklamera dem.
  • llotta
    Palsternacka skrev 2011-10-24 15:54:46 följande:
    Trist att läsa, jag hade själv tänkt prova Poops blöjor men nu blir man ju inte så sugen. Hör av dig till tillverkaren, det kanske var måndagsexemplar du fick? I vilket fall som helst borde du få reklamera dem.
    Det låter ganska mycket som ryktet kring dem. Jag hade hoppats att de blivit bättre i nya omgången, men det verkar ju inte så. Samma rykte säger dock att man får mycket gott bemötande vid reklamation. Jag ställde frågor kring detta på sjalbarn för några månader sen...
  • telgebo

Tack för era ord. Jag hinner tyvärr inte vara inne så mycket på FL av förståeliga skäl, men jag återkommer när allt lugnat ner sig.

Allt är bra med mig och Alice, hennes provsvar hittills är strålande och jag mår efter omständigheterna bra.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Tuggummitatuering

Tygblöjehjälp någon!

Har skaffat några Bum Genious pocket till min (knubbiga) 10-månadersbebis på drygt 10 kg. Äntligen fått ändan ur och tagit tag i detta som jag tycker är rätt mot miljö och bebis och allt. Förväntansfull och nöjd med mig själv och min stora duktighet har vi testat i några dagar och det funkar inte riktigt :(.

Blöjorna känns supertrånga kring benen. Måste ha dem på största knäppningen, men då blir det glapp vid magen som gör att det läcker uppåt. Idag kissades alla kläder och sängen ned - det funkar ju inte om det ska vara så. Bebis kissar väldigt mycket (pga fri och frekvent amning) och jag vill ju inte låta henom sitta med kissig blöja så det blir ju typ ett byte i timmen - så många blöjor har jag inte råd att få ihop på LÄNGE! Vi har använt det tillhörande bg-inlägget i micro-nånting.

Usch, jag känner mig helt nere nu. Gör vi något fel? Är modellen sådan att den inte passar knubbisar? Har inte heller råd att testa hundra andra modeller. Någon som har något peppande att säga? Är det alltid svårt i början?

Uhuuu!

• Tygtiiger

Jessica och radhusrevoltör - jag tycker pockets är den knepigaste tygblöjan, faktiskt! Det ser så lätt ut men det är mycket mer känsligt för passform än två-komponents-system.

Det som funkar bäst mot läckage, alla varianter, är för oss frotté innerst - det stoppar raketbajs och det suger snabbt upp kiss. Fleece kan bli lite halkigt. Med en ytterbyxa från imsevimse ytterst får man då en barriär mot benen av själva blöjan och ytterligare en av ytterbyxan, imses är bra, de har de där extra benspärrarna som heter gussetts på engelska som gör att de sluter bra åt mot benen. Om man vill prova en alltiettblöja så funkade imses bra för oss mot läckage, och det var bra att man kunde välja om man vill ha fleece eller frotté mot rumpan, men jag tycker det är lättare att få en nätt passform med separat byxa. Den pocket som funkat överlägset bäst är HipHipBabys RealEasyNappies, tack vare sömmarna som håller fast det fastsydda inlägget får man lite av en gusset-effekt runt benen.

Och det är inte knepigare att få på en formsydd blöja först och en ytterbyxa sedan, man måste öva och testa lite bara.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • Palsternacka

Jag kan lägga till (till Tygtigers råd) att ibland är det enkla det bästa. När vår skrutt var ungefär som Radhusrevoltörs i ålder körde vi rätt mycket med limpvikta vikblöjor i en ImseVimse blöjbyxa. Tyvärr har de ju slutat med sina flanellvikblöjor (buhu) men de var jättebra i det läget. Bara man har tillräckligt många blöjbyxor går det jättebra att ha enkla vikblöjor.

• johlinn

radhusrevoltör - jag tror att du kanske ska prova en annan pocketblöja. Jag har en smalis och för oss har bumgenious fungerat toppen. Du kanske ex. ska prova någon med dubbla rader knappar som fuzzi bunz, där kan du reglera olika vid magen och benen.

Idag lyckades jag med att slänga in en stängd pulpåse i tvätten - surprise surprise, de blöjorna blev INTE rena. Gör om gör rätt... 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24