• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaTillDomFinaste
    johlinn skrev 2011-10-21 12:40:13 följande:

jessica - jag använder nästan enbart pockets - bumgenious och thirsties. Du vet väl om att de bör tvättas innan användning?

dom är inte nya utan jag köpte av en bekant, så dom e upptvättade kändes onödigt att köpa nya för hundratals kronor innan vi ens vet om de är nåt vi faktiskt kommer använda.  

dom jag köpte är pockets från papoose och babyland.
    Tygtiiger skrev 2011-10-21 12:48:13 följande:
    Oftast formsydda frottéblöjor från imsevimse eller tots bots, med imses pul-byxor utanpå, men när vi är ute eller bebis har röd rumpa pocketblöjor från HipHipBaby, det är en allinone/pocket som heter Real Easy Nappies. Vi har några enstaka fuzzi bunz också.
     varför använder ni pockets vid röd rumpa och inte annars? (som sagt. helt ny, vill ha all info som jag kan få!)

vi köpte pockets då jag tyckte all in one såg smidigast ut och dessa är ju typ samma förutom mellan lägget, lätt att lära sej med andra ord  
  • Palsternacka
    Tygtiiger skrev 2011-10-21 12:48:13 följande:
    Oftast formsydda frottéblöjor från imsevimse eller tots bots, med imses pul-byxor utanpå, men när vi är ute eller bebis har röd rumpa pocketblöjor från HipHipBaby, det är en allinone/pocket som heter Real Easy Nappies. Vi har några enstaka fuzzi bunz också.
    Har du provat Imses nya frottéblöjor? Är de bra?
  • Viena
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-21 12:15:03 följande:
    det är en liiiite lång tråd, får man fråga vad ni använder för tygisar? är helt ny på detta, fick just hem mina så nu väntar jag bara på att lillen ska vakva å de blir dax att byta hahaha
    Så fort bebisen anländer kommer jag att prova med följande.

- Imse Vimse soft blöjskal + vikblöja
    - Imse Vimse soft blöjskal + Imse Vimse formsydd flanellblöja
    - Fuzzi bunz pocketblöja

De ovanstående har jag kommit över billigt begagnat och vill se om någon av dem passar bebisen.

Sedan har jag också två nyinköp: en Itti Bitti Tutto One size (ett slags all-in-two-system, där man knäpper fast inläggen) och en Weehugger i minsta storleken (ett annat all-in-two-system).

Kommer att rapportera så fort vi har kommit igång Skrattande
  • Tygtiiger
    Palsternacka skrev 2011-10-21 13:00:40 följande:
    Har du provat Imses nya frottéblöjor? Är de bra?

Nej, mina är den gamla varianten, köpte dem till storebror för sex år sedan. Jag har provat imses all in one och tycker inte om passformen, men i övrigt verkar de bra (kardborren skaver och de var rätt klumpiga). Imses gamla frotteblöjor har en lite konstig form, flärparna är för stora på höjden så det blir liten plats för feta bebislår, och snappi fäster inte särskilt bra i deras frotté, men de håller väldigt bra och suger upp mycket kiss trots att de känns ganska tunna! Vet du hur de har ändrat sina frotteblöjor?

Jessica: fleecen i pocketblöjorna hjälper bra mot röd rumpa iom att det blir torrare. (Pocketblöjor är snyggt dessutom, mycket snyggare än engångs!   )  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • MammaTillDomFinaste
    Tygtiiger skrev 2011-10-21 13:12:08 följande:
    Nej, mina är den gamla varianten, köpte dem till storebror för sex år sedan. Jag har provat imses all in one och tycker inte om passformen, men i övrigt verkar de bra (kardborren skaver och de var rätt klumpiga). Imses gamla frotteblöjor har en lite konstig form, flärparna är för stora på höjden så det blir liten plats för feta bebislår, och snappi fäster inte särskilt bra i deras frotté, men de håller väldigt bra och suger upp mycket kiss trots att de känns ganska tunna! Vet du hur de har ändrat sina frotteblöjor?

Jessica: fleecen i pocketblöjorna hjälper bra mot röd rumpa iom att det blir torrare. (Pocketblöjor är snyggt dessutom, mycket snyggare än engångs!   )  
    aah, okay! ja jag har inlägg i mikrofiber till alla blöjorna, sen 2 extra, sen beställde jag hem 3 hampa inlägg också. ja dom e ju toksnygga, har lila, blå, orange, rosa med blommor på. Han kommer bli toksnygga i dom <3 hoppas verkligen dom håller hans bajs bara... har testat 4-5 olika märken på engångsblöjor men ingen håller tätt haha. 
  • enny signatur

En liten Samira kom igår morse :) Jag har fått spring och byta blöja var 40min i natt men är imponerad över hur smidigt det ändå gått. Man knöt ju bara vikisarna och tog på en blöjbyxa. Minndes det som krånligare...
    Nu ska jag ta henne till hanfatet för lite ecande 

• Palsternacka
    Tygtiiger skrev 2011-10-21 13:12:08 följande:

Grattis Wickz!

TygTiger: de nya har knappar och inlägget är helt löst så att man ska kunna variera tjockleken lätt. De finns i både nb och onesize. Jag funderar på såna som nattblöjor.
  • knytis
    Palsternacka skrev 2011-10-22 19:58:36 följande:
    Grattis Wickz!

TygTiger: de nya har knappar och inlägget är helt löst så att man ska kunna variera tjockleken lätt. De finns i både nb och onesize. Jag funderar på såna som nattblöjor.
    Och så är de i en samma typ av frotté som deras aio har, typ microfrotté, inte så grov väl?
  • Loreena

Här om dan ringde grannen på dörren och frågade om jag hade två blöjor över... Hon var ensam hemma med sina två småttingar och ville väl slippa böket med att dra iväg till affären innan maken kom hem. Men jag fick lov och säga att tyvärr så använder vi bara tygblöjor. Lite pinsamt kanske... eller jag vet inte... lite tråkigt att inte kunna hjälpa henne med det iaf...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24