• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaTillDomFinaste

tror jag börjar få in snitsen, om jag ser till att inlägget ligger riktigt innan jag sätter på blöjan så går de bättre med läckage. typ inget alls!!

men köpte på mej hampa inlägg också, visst ska dom suga extra bra? eller har jag missuppfattat? 

• Loreena
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-27 09:37:51 följande:
    tror jag börjar få in snitsen, om jag ser till att inlägget ligger riktigt innan jag sätter på blöjan så går de bättre med läckage. typ inget alls!!

men köpte på mej hampa inlägg också, visst ska dom suga extra bra? eller har jag missuppfattat? 
    Hampa har högre uppsugningsförmåga än bomull vad jag vet, men jag har inte provat.. Vi har fastnat för bomullsvikisar. :)
  • MammaTillDomFinaste
    Loreena skrev 2011-10-27 10:14:54 följande:
    Hampa har högre uppsugningsförmåga än bomull vad jag vet, men jag har inte provat.. Vi har fastnat för bomullsvikisar. :)
    haha, okay. vi kör papper på nätterna men läste at hampa skulle ha bättre uppsugningsförmåga å tänkte att de är ju perfekt när man gör dom i ordning för att sova middag tex.... Ska testa när lillefis inte är förkyld längre å sover bättre på dagtid igen. köpte 3 hampa inlägg, tror dom är lite låg för min blöja, men vi får se, har inte ens testat än!
  • Marmacita

måste säga att frottehanddukar fungerar perfekt på mina små flickor på 3kg   så slapp köpa extra blöjor....sen har jag några AIO o vanliga tygisa oxå....fast varvar nu för måste ju göra av med de 4paket blöjor vi fick från bb :-P   men hittils dessa 3dagar har tygisar funkat perfa på prematur oxå

• Sara 431

Har någon provat Alvehamns ullwraps och vill recensera? De är så fina, och just nu är de veckans vara, lite sugen på att slå till men vill gärna veta lite mer om dem först.

• Tuggummitatuering
    Tygtiiger skrev 2011-10-24 17:53:26 följande:
    Jessica och radhusrevoltör - jag tycker pockets är den knepigaste tygblöjan, faktiskt! Det ser så lätt ut men det är mycket mer känsligt för passform än två-komponents-system.

Det som funkar bäst mot läckage, alla varianter, är för oss frotté innerst - det stoppar raketbajs och det suger snabbt upp kiss. Fleece kan bli lite halkigt. Med en ytterbyxa från imsevimse ytterst får man då en barriär mot benen av själva blöjan och ytterligare en av ytterbyxan, imses är bra, de har de där extra benspärrarna som heter gussetts på engelska som gör att de sluter bra åt mot benen. Om man vill prova en alltiettblöja så funkade imses bra för oss mot läckage, och det var bra att man kunde välja om man vill ha fleece eller frotté mot rumpan, men jag tycker det är lättare att få en nätt passform med separat byxa. Den pocket som funkat överlägset bäst är HipHipBabys RealEasyNappies, tack vare sömmarna som håller fast det fastsydda inlägget får man lite av en gusset-effekt runt benen.

Och det är inte knepigare att få på en formsydd blöja först och en ytterbyxa sedan, man måste öva och testa lite bara.      
    Haha, du svarar ju på alla mina frågor i alla forum! Lite som min personliga guru? Härligt!
    Men uuhhh, nu har vi ju dessa bg och har INTE råd att skaffa nya. Borde antagligen ha testat flera olika men jag fick paketpris och tyckte de verkade enkla och nätta. Bebis drar tyvärr upp kardborren på en gång. Kanske är knappar bättre?
    Palsternacka skrev 2011-10-24 20:00:49 följande:

Jag kan lägga till (till Tygtigers råd) att ibland är det enkla det bästa. När vår skrutt var ungefär som Radhusrevoltörs i ålder körde vi rätt mycket med limpvikta vikblöjor i en ImseVimse blöjbyxa. Tyvärr har de ju slutat med sina flanellvikblöjor (buhu) men de var jättebra i det läget. Bara man har tillräckligt många blöjbyxor går det jättebra att ha enkla vikblöjor.

Hm. Det låter ju på er båda som att tvådelssystemet är lättare. Fan då.
  • Marmacita
    Radhusrevoltören skrev 2011-10-30 00:38:51 följande:
    Haha, du svarar ju på alla mina frågor i alla forum! Lite som min personliga guru? Härligt!
    Men uuhhh, nu har vi ju dessa bg och har INTE råd att skaffa nya. Borde antagligen ha testat flera olika men jag fick paketpris och tyckte de verkade enkla och nätta. Bebis drar tyvärr upp kardborren på en gång. Kanske är knappar bättre?
    Palsternacka skrev 2011-10-24 20:00:49 följande:

Jag kan lägga till (till Tygtigers råd) att ibland är det enkla det bästa. När vår skrutt var ungefär som Radhusrevoltörs i ålder körde vi rätt mycket med limpvikta vikblöjor i en ImseVimse blöjbyxa. Tyvärr har de ju slutat med sina flanellvikblöjor (buhu) men de var jättebra i det läget. Bara man har tillräckligt många blöjbyxor går det jättebra att ha enkla vikblöjor.

Hm. Det låter ju på er båda som att tvådelssystemet är lättare. Fan då.
    bara för vara sån så tycker jag tvådelade systemet oxå e lättare...varför vet jag inte :-P
  • MiniMillan2011

Hej, vi har beställt hem våra första tygisar så de borde komma i veckan :) hur gör ni med våtservetter tvättlappar? Tänkte lite att ska jag ändå tvätta blöjor så kan jag tvätta tvättlappar men hur gör jag det smidigast? Ta en å blötta innan vi går å byter blöja eller nått annat tips? Hur många behöver man?

• MiniMillan2011

En fråga till iv blöjor går väl inte å köpa billigare nån stans än på deras hemsida...eller?? Om nån vet :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24