• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Lillflisan - jag är inte säker på hur det är med iv-blöjorna men åtminstone deras flanelltvättlappar är billigare hos t.ex. Minimundus. Vi har sådana som ligger fuktiga i en liten låda med lock från ikea och sen har vi frotté (både ikeas och hemsydda av gammal handduk) att torka torrt eller ta grövre rengöring med. De blöter vi dock då... Flanelltvättlapparna är gudomligt smidiga tycker jag!

• betula

Vi har klippt upp några gamla badlakan och gjort tvättlappar av. Har en bytta m vatten vid skötbordet för att enkelt kunna blöta upp dem och tvätta lillskiten. Är supernöjd med den lösningen. Vet inte hur många vi har, men tillräckligt för att det skall funka att tvätta var 3e dag. Sen har vi dock inte riktigt kommit igång m tygblöjorna ännu, men jag jobbar på det. Känner mig faktiskt riktigt nöjd m både vikisar och bg aio.

• kamelu
    MiniMillan2011 skrev 2011-10-30 07:40:38 följande:
    En fråga till iv blöjor går väl inte å köpa billigare nån stans än på deras hemsida...eller?? Om nån vet :)
    Lillflisan - även IVs blöjor, blöjbyxor och tillbehör är något billigare hos Minimundus www.minimundus.se/. De har även små testpaket till bra pris om man vill testa vikblöjor eller formsydda i frotté där en IV Soft-byxa ingår.
  • samban

Vilken djungel det här är!
    Vi har bestämt oss för att testa vikblöjor av bomull först. Har även satt morsan på att sy formsydda blöjor och tackar därför stort för mönsterlänkarna i första inlägget!

En fundering har jag angående bambuinlägg. Har läst någonstans att bambu har väldigt bra uppsugningsförmåga, men att det blir hårt och strävt om man inte torktumlar det. Jag kommer ha tvättmaskin, men inte någon torktumlare. Är bambu då ett dåligt alternativ för mig? Funkar flanell eller frotté lika bra? Dum fråga kanske, men när ni skriver frotté, menar ni då vanlig handduksfrotté? Min mamma menar att vanlig frotté blir för strävt mot rumpan på lillungen. Frotté vore annars utmärkt för mig då jag har mängder av urtvättade handdukar som inte används till så mycket.

Tack igen för en mycket informativ tråd! Min unge är inte ens här än, men jag är ändå jättepeppad på tygisar. :)      

• Loreena

Frotté´kan kanske bli lite strävt om det inte torktumlas, bambu vet jag inte, men om det står att det behöver torktumlas så kanske det är bäst att låta bli. Bomullsflanell är säkert supermjukt! Vad tror ni andra?

• MiniMillan2011

Tack för tipsen...skumt att de kan ha i v blöjor billigare än vad de har själva...
    Hur förvarar ni blöjorna tills de ska tvättas?

• MammaEmilie

Nu har jag tvättat vikt och stoppat alla pytte blöjor :) Tänk att Kian va så liten för ett är sedan :) Tiden går fort :)

• enny signatur

De blöjor jag använder på natten nu (ja inte till mig...) är mjuka typ fanellblöjor. Svärmor köpte hem tre flannellhanddukar från ikea (står som kökshanddukar) och jag tyckte de var väääääldigt lika. Bör väl gå att använda generellt? de har dock mönster å sig men...

våra blöjbyxor blir väldigt blöta :/ har mssa så byter ju då men.. hur tusan kan de inte stå emot?
    och kardeborreband är bra :) 

• Loreena
    enny signatur skrev 2011-10-30 17:36:55 följande:
    De blöjor jag använder på natten nu (ja inte till mig...) är mjuka typ fanellblöjor. Svärmor köpte hem tre flannellhanddukar från ikea (står som kökshanddukar) och jag tyckte de var väääääldigt lika. Bör väl gå att använda generellt? de har dock mönster å sig men...

våra blöjbyxor blir väldigt blöta :/ har mssa så byter ju då men.. hur tusan kan de inte stå emot?
    och kardeborreband är bra :) 
    Vilket märke använder du? Imses tyckte jag blev blöta, men vi hade rätt många i NB att byta med så det gjorde inget. Nature babies blir inte blöta om man använder dem nattetid ens, men tyvärr så är knapparna lite knepiga och Pul-tyget blir lite noppigt. Men de funkar helt klart över nattblöjan. Wehugger wraps använder vi på dagarna, för om sonen sover i dem blir flikarna som håller fast inlägget blöta och då måste de tvättas och kan inte användas mer förrän efter nästa tvätt. Vi har två Wehuggerblöjbyxor till dagarna och två Nature babies till natten. Eg. hade vi velat ha fler par blöjbyxor men Babykind har haft lite dåligt med blöjor på lager på sistone, och 4 blöjbyxor räcker ju eg.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24