• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • samban
    MiniMillan2011 skrev 2012-02-15 08:36:15 följande:
    Tänker bara lite så att den minsta storleken använder man ju inte så länge... Vi har ju iv tygisar one size så de kommer ju va gratis å intjänade för längesen, men vi har inga nb å funderar på om de e ekonomiskt att köpa ett nb paket om pyret stannar...

Återigen tipsar kag om vikblökor. Tre fyra par pulbyxor eller ullbyxor (begagnade funkar utmärkt) till det så är ni safe. Jag köpte mina vikblöjor på jysk, 129 kr för 12 stycken. Vi har 24 stycken, men alla är inte ens använda än och vår bebis är fyra veckor. Tvättkorgen blir full innan vikblöjorna är slut. Dessutom kan man använda vikblöjorna till en hel massa annat. Kräkslappar, underlägg på skötbordet, skurtrasor, tvättlappar... Oändliga möjligheter haha!
  • Palsternacka

Nu är lillebror här, men än har jag inte börjat med tygisarna. Det får ta lite tid, just nu är det fullt upp med amning och sånt, och så fick vi så mycket reklamblöjor på BB. De får duga så länge.

• Sladdisa

Hej alla! 
    Jag har skummat igen tråden och fått liiite mera hum om detta med tygisar. =) Jag är en bekväm (läs: lat) blivande mamma som vill prova detta till min förstfödda. 

Om jag nu har en liten lista här med "önskemål", så kanske någon av er kan tänka sig att tipsa mig om vad som passar bäst?

Jag tänkte köpa 4-5 st (helst beg.) för att prova på. Men då gärna olika sorter för att hitta den som passar oss bäst. Tänker att det är kanske vad som går åt en dag hemma och har egen tvättmaskin. 

Vikblöjor kan vi räkna bort med en gång, jag känner mig själv. Jag kommer bli tokig på invikandet och de extra ullbyxorna. Jag vill ha det så enkelt som möjligt! 

Har förstått att det finns all-in-ones, men att de nödvändigtvis inte håller för första amningsbajset så bra.
    Kan då tänka mig ett par där man lägger, eller klickar i mer sugande inlägg. Helt okej.

Kommer att till en början varva med engångsblöjor (sambon jobbar på blöjfabrik, så kostnaden är relativt låg plus att han är extremt svårflirtad i detta med tygblöjor). Tänker även prova på EC som jag såg nämndes i tråden. Fast lightversionen. Kuriosa. 

Vad tror ni? Har tittat på en del märken på cheekandcherries, ebay mfl. 

Någon som vill lära upp mig lite mer? =) 

• betula

Sladdisa: Måste slå ett slag för vikisar trots allt ;) Jag var väldigt skeptisk till en början och planerade att stort sett enbart löra på AIO, men då det var så billigt m jysk köpte vi ett 12-pack och nu kör jag nästan enbart vikisar ;) Så släpp det inte för snabbt.

• Sladdisa
    betula skrev 2012-02-15 18:11:54 följande:
    Sladdisa: Måste slå ett slag för vikisar trots allt ;) Jag var väldigt skeptisk till en början och planerade att stort sett enbart löra på AIO, men då det var så billigt m jysk köpte vi ett 12-pack och nu kör jag nästan enbart vikisar ;) Så släpp det inte för snabbt.
    Alright! =) Övertyga mig. 
    Vad behöver jag?  
  • llotta

Sladdisa - jag slår ett slag för att du letar reda på en Fuzzi bunz pocket i strl S (eller möjligen att det finns NB också, kanske lite beroende på om det är en stor/liten bebis). Kanske kan det också vara en poäng att ta ngn i one size som kan funka längre, en Fuzzi i one size eller en Bum genius pocket one size kanske? Jag har köpt de flesta av mina begade via forumet på sjalbarn.se. Kommer du över en Imse vimse all-in-one i NB till bra pris tycker jag du kan prova den med. Lycka till!

• Sladdisa
    llotta skrev 2012-02-15 19:24:30 följande:
    Sladdisa - jag slår ett slag för att du letar reda på en Fuzzi bunz pocket i strl S (eller möjligen att det finns NB också, kanske lite beroende på om det är en stor/liten bebis). Kanske kan det också vara en poäng att ta ngn i one size som kan funka längre, en Fuzzi i one size eller en Bum genius pocket one size kanske? Jag har köpt de flesta av mina begade via forumet på sjalbarn.se. Kommer du över en Imse vimse all-in-one i NB till bra pris tycker jag du kan prova den med. Lycka till!
    Tackar för tipsen och ska genast leta på sjalbarn. Hade inte en tanke på att jag kunde hitta där. En sjal har jag ju redan =)

Ska se vad ebay har oxå! =) 
  • llotta

Sladdisa - jag tycker deras köpsäljtygblöjorforum är toppen. Har köpt ett gäng på blocket också, men på sjalbarn tycker jag hela tiden det går att hitta sånt man är intresserad av, svårare på blocket.

• Jania
    Palsternacka skrev 2012-02-15 14:17:24 följande:
    Nu är lillebror här, men än har jag inte börjat med tygisarna. Det får ta lite tid, just nu är det fullt upp med amning och sånt, och så fick vi så mycket reklamblöjor på BB. De får duga så länge.

Grattis till din nya lilla "tygis"
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Hörrni...jag har liggandes Bumpy ullbyxor i flera storlekar. Nu funderar jag starkt på att göra mig av med dem. Nå'n som kan tipsa om hur mycket man kan ta för de beg ull-bumpisarna? Jag har inte använt dem, provade ett par ggr i början o nå'n gång senaste månaden. Känner inte att jag kommer använda dem alls mer. Vet inte hur många ägare som haft dem innan (då jag köpte dem beg) men de ser fräscha ut, särskilt de små storlekarna (ser nästan oanvända ut ju...)
    Nåja, vad tror ni som vart med lite längre o kanske har ett hum om beg.priser i dagsläget? 

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24