-
-
Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
-
Krusbär; vi ska oxå förhoppningsvis få mycket familjetid. Jag tror att det är jättemycket värt att satsa på tid tillsammans i början, för allas skull.
Jag funderar oxå en del på förlossningen just nu. Hade väl en helt normal förlossning, men ett lite dramatiskt slut. Det jag framförallt upplevde var att jag hanterade öppningsskedet så enormt mycket sämre än jag trodde att jag skulle göra. Så jag har gått med något slags oro inför att det ska bli likadant igen.
Nu har jag dock börjat läsa om dyktekniken, som även diskuteras i flera forum här. Känner mig riktigt lugnad av det, vill verkligen satsa på avspänning som smärthantering. Vill klara av det här utan EDA (vill liksom ha gått igenom det, precis som jag skulle vilja ha åkt vasaloppet, men det kommer jag aldrig bli tvungen till så det lär aldrig hända...).
Så mitt tips om du vill bli mindre orolig är att läsa om dyktekniken/avspänning/mindfullness under förlossning. Har även just börjat läsa Susanna Helis bok Föda utan rädsla, ska visst vara bra även om man inte är så rädd, men vill ha tips på sätt att hantera smärtan.
Finess; låter ju som att missfallsrisken vid så sent FVP är väldigt liten... Håller tummarna för att du och din man kan enas om ett beslut och förstås att resultatet blir felfritt!
Hoppas ni alla får en fin helg! -
Lilla D, det är precis så jag känner! Stackars lilla bebis som inte ens är i närheten av att vara så efterlängtad som V var.
Krus, grattis till fint TUL! Förlossningen har jag inte ens vågat tänka på än. Ofattbart att jag frivilligt utsätter mig för något dylikt igen. Det var verkligen ingen höjdare. Jag kommer absolut vilja träffa Amina/Aurora den här gången också. Jag hoppas att ditt samtal kommer att gå bra och att du får den hjälp du behöver.
FruZ, dyktekniken låter spännande. Du får lämna en redovisning sen.
Är ni friska nu?
Vi har enats. Det blir ett sent FVP. Jag är otroligt lättad att vi båda står bakom det beslutet. Det är dock många veckor kvar och många tankar kommer att hinna fara genom huvudet. Jag är skiträdd faktiskt, för både provet och resultatet.
Nu ska jag kravla tillbaka till min tycka-synd-om-mig-själv-vrå. Det här illamåendet alltså...
Trevlig helg på er! -
FruZ: Jag använde mig av dyktekniken när jag födde A. Fungerar kanon! Sista biten tog jag dock lite lustgas, men jag hade nog klarat mig utan det också om jag absolut inte hade velat ta smärtlindring.
Jag upplevde förlossningen som oväntat positiv och vi hade t.om en hel del humorinslag med
Barnmorskan var imponerad av vad tyst och lugn jag var ända tills på slutet då jag brölade ett utdraget jaaaaa som en brunstig älgko, precis som Susanna Heli förespråkar i "Föda utan rädsla"
Kanonbra bok föresten! Jag kände mig aldrig rädd på något vis och jag litade helt på min egen kropps kapacitet. Rekommenderas varmt!
Finess: Vad skönt att ni kommit fram till ett gemensamt beslut. Det kommer att gå jättebra!
Krus: Grattis till fint TUL!
MellanD: Jag förstår precis hur du känner med att det är orättvist mot nr 2 att inte vara lika efterlängtad. Brottas med det varje dag, men igår hade vi en 3 veckors bebis här på besök och A blev heeelt till sig i den
Då kände jag en varm lycka av att kunna ge henne ett syskon och att "Lill-Trollet" kommer att få en kärleksfull familj i alla fall. Så det släpper nog till slut får vi hoppas. -
Nu har jag nästan läst ut Helis bok. Och kan inte annat än säga att jag längtar till förlossningen....! Läs den, oavsett hur rädda eller orädda ni är!
Imorse när jag läste dödsannonserna (en ovana jag har, numera dels för att leta namn) dök det upp. Ett namn till mitt barn. Känns helt klockrent (mannen är dock inte helt övertygad än...) och det gjorde underverk för anknytningen, jag drabbades av en stor oro för att nåt ska gå snett och en varm, stark längtan efter det här lilla livet! Som kanske inte är efterlängtat på samma sätt som N, men som ju kommer bli en lika självklart älskad individ i vår familj. -
Härligt att ni har kommit till beslut Finess! Jag förstår att det känns nervöst, men vi kan inte annat än att hoppas på det bästa! Jobbigt med illamåendet... kram på dig vännen!
FruZ och Krus, så mysigt att vara hemma tillsammans i början! Jag är jättekluven till hur vi ska göra faktiskt. Vi var hemma i 2 år med min pojke, och vi vill vara hemma länge med 2:an också, men om båda är hemma så går ju dagarna rätt så snabbt iväg, och risken är att vi inte kan vara hemma lika länge. Vi har rätt så många dagar sparade från lillen, men de har vi tänkt ha till sommaren och andra ledigheter. Svårt det där! Jag tror också jättemkt på det här att vara hemma tillsammans som ni säger!
MB: vad mysigt! när är er lill-knatte beräknad?
Bettan: hur är det med dig? Är du ff föräldraledig? -
FruZzz: Härligt! Vilken skön känsla det måste vara
Hoppas mannen gillar namnet också.
MellanD: BF 3o maj
Ska träffa läkaren på tisdag pga mina blödningar som inte vill ge sig. Blöder mer nu än tidigare och nu har ändå moderkakan dragit sig uppåt, så vi kan inte skylla på den längre.
Känner mig dock inte hysteriskt orolig eftersom att jag känner av en väldigt livlig bebis flera ggr om dan och UL för 2 v sedan såg jätte fint ut. Misstänker att hon vill sjukskriva mig i alla fall. Vi får väl se vad hon säger. -
Tack för alla tips!
Dykartekniken har jag aldrig hört talas om. Inte heller har jag läst boken. Ska bli spännande!
Träffade en väldigt sympatisk och förtroendeingivande läkare igår. Så nu har vi en plan och några konkreta idéer om vad vi kan göra annorlunda. Det känns bra! Fick även en titt på förlossningen där jag ska föda, som även den gav en bra känsla.
FruZ: Härligt att du har hittat ett namn! Vet du om det blir kille eller tjej?
Finess: Skönt att ni är överens. Var gick du på Aurorasamtal förra gången? Har du funderat på var du vill föda denna gång?
mellanD: Jag hoppas att vi denna gång kan dela mer på föräldraledigheten. Det ideala för mig vore om man kunde jobba ett par dagar i veckan var. Så får man både komma hemifrån (och vila upp sig lite
) och vara med barnen.
MB: Fy för blödningar! Skulle du vilja bli sjukskriven eller hellre jobba ett tag till? -
Jag blev sjukskriven idag pga en blödning från livmoderhalsen. läkaren tyckte inte att jag ska jobba mer nu, då jag har ett väldigt fysiskt arbete. Känns lite både och så där. Hade ju så klart varit jätte skönt att få en "normal" graviditet och kunna jobba och må bra, men nu när jag vet vad blödningen beror på så känns det angeläget att ta det lugnt ändå.
Krus: Härligt med förtroendeingivande läkare!
-
Hej MB! Jag förstår att det det känns lite jobbigt med sjukskrivningen, men det låter ju ändå klokt!Mikes bride skrev 2012-03-06 15:10:35 följande:Jag blev sjukskriven idag pga en blödning från livmoderhalsen. läkaren tyckte inte att jag ska jobba mer nu, då jag har ett väldigt fysiskt arbete. Känns lite både och så där. Hade ju så klart varit jätte skönt att få en "normal" graviditet och kunna jobba och må bra, men nu när jag vet vad blödningen beror på så känns det angeläget att ta det lugnt ändå.
Krus: Härligt med förtroendeingivande läkare!
Finesss: har du och maken blivit klokare?
Bettan: hur går det för er där hemma? Är du fortfarande föräldraledig? -
MellanD: allt ok. Förutom en depression då kanske, har knaprat ssri i en månad. Har jobbat sen början av året o maken (vi gifte oss i februari, dagen före As ettårsdag) är hemma m A. Börjar fundera allvarligt på nr 2 o har börjat förbereda lite för det (folsyra, ssri o Levaxin). Är så grymt trött hela tiden bara. Orkar absolut ingenting... Depressionen som gör det antar jag. Hohojaja...
Läser ofta o tänker på er, men orkar sällan skriva eftersom jag oftast surfar från mobilen (orkar inte starta datorn).
*KRAM* på er allihop!!!