Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

För oss pladdriga.

t0va skrev 2010-04-01 11:32:27 följande:
    Men jösses har någon på CSN slagit i skallen? I 3år har vi ansökt om att få nedsättning av beloppet man ska betala in eftersom vi ju har socbidrag, varje år har vi fått beviljat 3månader i taget och sen måste det in intyg från soc att vi fortfarande har bidrag osv. Är en hel cirkus att organisera för soc behöver påminnas femtielva gånger. Igår fick jag mitt beslut om att jag inte behöver betala in något för hela året om inget händer, och idag kom sambons med samma beslut. Superskönt att slippa den biten men är det för att vi nu fått en vettig handläggare kanske...
    Men vad skönt! Bra att saker börjar gå lite framåt för er!
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • Denebola
    CuteElliz skrev 2010-04-02 00:36:10 följande:
    rutiner verkar lillan tycka är överskattat... men jag kämpar för att få lite rutin på tillvaron... jobbigt med styrkan... fick sms av ena syrran idag... den som jag helst inte vill ha kontakt med... hon undrade om hon o hennes kille sen 3 månader tillbaka kunde komma hit nästa lördag o hälsa på... efter lite funderande så kom jag fram till att jag ska messa igen nästa vecka o säga hon får komma själv... känns inte bra att hon tar med sig ngn jag aldrig träffat förut... bara ingen idé jag säger ngt nu, för hon kan vara lite trög ibland... så risken är stor att hon bara undrar vad jag tror ska hända eller ngt sånt... men för mej handlar det ju om att jag inte vill ha hit ngn jag aldrig träffat förut o vill definitivt inte låta den människan träffa mitt barn...   är jag känslig eller är det ngn mer som resonerar likadant...??
    Jag skulle säga att det är helt upp till dig (och din sambo, om han kommer vara hemma). Om inte annat kan du ju skylla på att du känner dig obekväm med att amma inför en främling.
  • Denebola

Tänkte bara önska alla en glad påsk, jag ska strax fara med killen till hans föräldrar. Och så har jag visst lovat att jag ska gå på hockey med honom, hur tänkte jag där? :P

Så, en stor påskkram till alla och en extra kram till Fru U {#lang_emotions_flower}

• Denebola
    t0va skrev 2010-04-05 23:49:33 följande:
    urk... tisdag imorgon... måste ringa vetrinären. Har googlat och det verkar ju vara hörntänder som inte slitits normalt utan orsakat inflammation. Tydligen måste man söva och röntga och slipa ner tänderna då, ofta så kommer det tillbaka. Hoppas verkligen att det är något annat, en fettknuta eller något som bara kan tömmas enkelt. Är så stressad över att behöva ringa och gå dit... speciellt nu när jag är själv på dagarna och sambon har massa att göra. Orkar inte behöva ta ett jobbigt beslut nu, helt fel tid. Vet inte riktigt hur vi ska lösa det ekonomiskt om det blir svindyrt heller. typ 3000kr har vi i buffert och kan lägga på henne, men samtidigt så var det bufferten till bebis... om sambon ändå kunde få besked om han blir anställd och vad kan får i lön. Så mycket lättare då. Då kan vi alltid låna utan att jag ska behöva ha dåligt samvete. Så typiskt också för vi hade drygt 7000kr men så dog min dator för att vi fick fel reservdel och ja utan dator så mår jag inte bra. Så vi fick prioritera det och köpa en billig men det var ändå 4000kr i onödan för att idioten skickade fel del och sen inte svarar när jag frågar. Allt skulle ju vända för oss nu... hamster är inne på sista versen fast den är 2.5år så det är bara att vänta.. kaninen är bara 4... får se om det blir någon sömn inatt... måste få packat också så mycket kvar.
    Stackarn... Det var mycket på en gång Hoppas att det är minsta möjliga fel på kaninen och att ni slipper ta för mycket på bufferten.
  • Denebola
    t0va skrev 2010-04-06 00:14:50 följande:
    jo, och vi eller jag slipper ta några stora tuffa beslut... det känns jobbigast. Vill få det avklarat nu så jag vet och kan ta ställning, ovissheten tär så... men vi kom överrens om ifall de inte anser att det är superakut så får de kolla förhoppningsvis imorgon eller i veckan och sen säga vad de tror och kostnad och så, sen får vi prata själva. Så jag ska inte ta några beslut där och då utan väntar tills vi pratat. Det känns ok ändå.
    Låter bra att slippa ta beslut på stående fot.

Nu ska jag gå och lägga mig, har rest hem från killen i kväll... Jag såg ett helt fantastiskt norrsken när jag var på väg hem från bussen =)
  • Denebola
    t0va skrev 2010-04-13 11:45:30 följande:
    nah, så duktig hon är, ja mamman också kanske ;) Jag hade hoppats på att få sova inatt men när sambons klocka ringde vid 5 så vaknade jag med och kroppen gjorde ont. Somnade om men så hade han hövligheten att ringa och väcka mig vid 9... *suck* och sen ringde LSS-handläggaren vid 10 fast då orkade jag inte svara, men helt klart mer utvilad idag än tidigare. Panpizza är riktigt vidrigt, men igår upptäckte jag att min gamla favorit, potatisbitar, falukorvsbitar och lök i kastrull funkar bra. Tar jag bara lagom med vatten och kokar allt i så slipper jag hälla av. Det gick ner också. Så den kör jag nog på ett tag tills jag tröttnar. Bättre än inget i alla fall. Idag kör sambon på med det tunga artilleriet, han ringer socialstyrelsen för att få ännu en koll på hur ärendet skötts, förut var det länsstyrelsen men man har bytt nu. Så hotar han med att han inte kan tacka nej till ev. jobb nu och om inget händer så finns risken att han lämnar mig och kiwi... det kostar mer för komunen än om jag kan få den lilla hjälp vi efterfrågat :) Tyvärr är det så att nu måste vi köra den hårda stilen och jag tänker använda kiwi i fajten. LSS-handläggaren blev jättearg och upprörd igår när hon läste mitt brev om att en orsak till att vi valde att behålla kiwin var för att vi var lovade att äntligen få hjälp. Sen hade vi säkert behållt den ändå men då hade vi haft en annan beredskap. Men helvetet är inte slut... fick veta att hon som bor i den lägenhet vi ska flytta till... som sa på visningen att hon kunde flytta redan i början av april ev. slutet av mars har inte hört av sig, så sambon ringde. Ja nu blir det nog inte förrens den 30:e och den helgen... Så det verkar som om vi inte kommer få nycklarna till nya lägenheten förrens den 3:e och då ska vi lämna in våra... så jag har ingen aning om hur jag ska lösa det. Allt lät så lovande och hon hade redan klart att hon kunde komma ut tidigare och sen inte hör av sig alls och nu då inte verkar bli förrens sista dagarna heller. Ska ner til hyresvärden vid 13 och fråga om de har någon lösning eller om vi måste lämna nycklar den 3:e, då får det bli att försöka hitta någonstans att magasinera prylarna och sen någon annanstans att bo undertiden. Svärmor finns men hon har en trappa upp, hur jag nu ska fixa det. Fuck att allt måste strula. För flytta allt till magasin och sen in igen då måste soc betala flytthjälp, finns ingen släkting som kan ta ledigt och hjälpa oss tex. på måndagen. Så typiskt när jag planerar och frågar och dubbelkollar.
    Jag förstår inte varför allt ont ska händar er Jag hoppas verkligen att det tar slut snart och bara blir bättre för er {#lang_emotions_flower} Men ni har ju kämparglöden, så det är bara att fortsätta att fajtas. Kram till er
  • Denebola

Hmm... Jag såg just att min tandkräm innehåller colostrum. Jag trodde colostrum = råmjölk, inte = ämne som finns i mjölk. Det känns lite som att skriva att det är urin i en hudkräm när det är karbamid det egentligen är, även om det är ett ämne i urin. Någon som har en spontan idé om vad som avses med colostrum i det här fallet? Eller är det så, att jag borstar tänderna med bröstmjölk? {#lang_emotions_surprised} {#lang_emotions_tongue_out}

• Denebola
    t0va skrev 2010-04-13 23:05:47 följande:
    Japp du borstar tänderna i råmjölk "zendium har utvecklat en ny formula i tandkräm som är baserad på enzymer, zink och colostrum. Colostrum, råmjölk, är den första mjölk som bildas hos såväl däggdjur som människa. Colostrum är en naturlig form av mjölkprotein, samma proteiner finns i saliven och därmed ger proteinerna en skyddande effekt på munnens vävnader. zendium har tillsatt colostrum i alla vuxentandkrämer, för att stärka salivens naturliga skyddande egenskaper och för att göra zendium ännu mer effektiv" www.opushealthcare.se/ArticleDisplay.asp?id=4... Det var ju lite intressant faktiskt. :)
    Haha, jisses vad kul

Men då undrar jag genast varför colostrum är bra för tänderna, det är ju trots allt få barn som föds med tänder.

Jag får sova på saken, god natt!
  • Denebola
    t0va skrev 2010-04-13 23:09:07 följande:
    Jadu, den där får jag fundera på också... så nu kommer jag inte kunna sova och allt är ditt fel
    Åh nej! Snälla slå mig inte! {#lang_emotions_embarassed}
  • Denebola

Låter bra t0va, vi får hoppas att det funkar!

Alltså, jag förstår mig inte på människor ibland. Jag hittade föjande kommentar i en blogg:

Det där med ryckningar innan man somnar, är jag ganska säker på att de beror på följande:
    Förr i tiden, för flera hundra år sedan när vi inte hade riktiga sängar, sov våra förfäder uppe i träden för att skydda sig mot vild djur alt. andra människor. Där uppe i trädet låg de alltså på den tjockaste grenen de kunde hitta, när de sedan somnade var det mycket vanligt att de ramlade ner, eftersom det är ganska svårt att hålla balansen när man sover.

Detta har vi alltså troligen burit med oss från våra förfäder, pågrund av att de dunsade ner på marken många gånger när de somande!

jag tror stenhårt på den teorin faktiskt!

Seriöst?! {#lang_emotions_surprised} Källkritik och logiskt tänkande, någon? Tror det var lite längre än några hundra år sen... Med mera. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... {#lang_emotions_sealed}

Svar på tråden För oss pladdriga.