Inlägg från: t0va |Visa alla inlägg
  • t0va

För oss pladdriga.

CuteElliz skrev 2010-03-21 16:13:36 följande:
    härligt... grattis till det då fru u... t0va: visst känns det konstigt första gångerna man fattar att man faktiskt känner sparkar...??   första ggn jag kände ngn spark så kändes det som bubblor i magen... men sen förstod jag att det var bebisen... =p  haha... min moster sa att det känns som en fiskstjärt...
    Precis, kände i typ v. 13 något som kittlade i magen, men jag vet inte. Sen en puff när jag låg på mage men de 2 senaste gångerna är jag övertygad om att det är bebis. Som en liten fisk som simmar rakt in i väggen tyckte jag det kändes som. Så skönt bara jag som varit så stressad över att inte ha känt något. Ska på RUL om en vecka, är supernervös fast förra ultraljudet så var jag helt sönderstressad. Tur att hanen ska med och jag har tid till kuratorn direkt efter. Så antingen blir det ett möte där jag svävar på små moln eller så blir det jobbigt, hur som hellst så känns det tryggt att ha kuratorn inbokad efteråt.

Nu har jag fått massa pappersarbete klart, sambon jobbar fortfarande är något som ska levereras ikväll som det var lite bråttom med. Tänkte börja skriva på vårat svar till komunen. Ska skriva med det lite ironiska att vi behöver hjälp med myndighetskontakter men sånt skiter myndigheterna i. För nu har vi 1 vecka på oss att skriva ett svar och få in till tingsrätten. Dvs. precis det vi söker hjälp för, att få ihop något vettigt i tid och sen lyckas skicka papperjävlen i tid.

Men nu finns ju vänner som stöttar som tur är, men ingen av vännerna ska ju behöva göra en sån sak. Kanske borde lämna in ett papper med lite randomtext och se om de fattar eller bara svammla en massa ;)
  • t0va

HA! jag må vara lite efter ibland men nu hittade jag det jag har letat efter. Nationell psykiatrisamordningsprojekt "adhd och autismspektrumtillstånd hos vuxna" är överlämnat till socialstyrelsen och ska vara ett vägledningsdokument
    "Vägledningsdokumenten syftar till att ge ett praktiskt användbart underlag för hur olika verksamheter kan ge insatser till målgrupperna utifrån tillgänglig kunskap, och även orientera sig angående utbudet från vissa andra verksamheter, som en bas för samverkan."

Där står klart och tydligt att många vuxna med adhd behöver hjälp av godman både med ekonomi och att få sina rättigheter. Så bäst bara :D Så nu ska jag printa ut och ta med till tingsrätten.

"God man/ Förvaltarskap
    Personer med ADHD hamnar ibland i allvarliga ekonomiska trångmål. Det kan vara att de
    •    missar att betala räkningar, drar på sig inkassoavgifter som stiger till stora belopp, hamnar hos kronfogden,
    •    inte har koll på vad man har råd med och gör slut på pengarna långt innan de får mer, inte har pengar till mat eller viktiga räkningar som t.ex. hyra,
    •    missar att skicka in uppgifter till A-kassa eller F-kassa och får inte sina pengar,
    •    kanske tror sig lösa sin situation med att skaffa kreditkort/kortfristiga lån och sedan
    rullar det på."

Vi prickar de 3 första, lån och kreditkort vägrar vi skaffa... men 3 av 4... så komunen kan sitta och säga vad de vill. Så kul detta blev nu, jag älskar när jag hittar fakta som understödjer den verklighet jag försöker beskriva.

Ska nog ta lite mer kladdkaka nu.

• t0va

den är på 97sidor... är det förmycket att printa ut hela den och sen ta och skriva läshänvisningar till de delar som är akutellt i vårat fall? För den handlar även om vården mm. Eller ska jag printa ut de kapitel som är intressanta vad tycker ni?   {#lang_emotions_djavulsk}

• t0va
    " Fru U skrev 2010-03-21 18:51:50 följande:
    Lämna med allt du kan, det brukar vara bäst. Sen om de läser det, det är en annan femma
    jo, kom på att de ska ju säkert skicka en kopia på allt till komunen också så de ser vad vi svarat. Kan ju bli kul om det är bilagor på 100 sidor och sen ett par sidor argument från oss som hänvisar till bilagorna. Sitter och kopierar det viktigaste nu för en sammanfattning och sen ska jag beskriva våran vardag utifrån det. Stod så bra på en punkt,

<!-- @page { margin: 0.79in } P { margin-bottom: 0.08in } -->

"Personer med ADHD upplevs inte sällan som motsägelsefulla av sin omgivning. I ett avgränsat strukturerat samtal kring ett intresseväckande tema märks kanske ingenting av vad som under andra förhållanden är det svåra. Ofta är det personer med utstrålning och idérikedom som i stunden imponerar på sin omgivning. Då kan det vara svårt för terapeut eller handläggare att förstå hur vardagen kan innehålla så många frustrationer som den faktiskt gör för många med ADHD. Det kan tyckas vara en paradox att en person som har stora behov av återkommande stöd samtidigt kan vara framgångsrik i yrkeslivet."

För det är ju precis så som LSS-handläggaren som komunen hänvisar till beter sig. Hon fattar inte att vi har svårigheter för att vi kan maila och ställa frågor till henne och prata när vi pratade om boendestöd osv. :D

När jag väl får fart i rumpan då blir det välarbetat, tyvärr så gräver jag ner mig lite väl mycket så annat blir lidande... men städa får jag väl fixa imorgon istället.

• t0va
    bluebird skrev 2010-03-21 20:11:45 följande:
    Ni får ta ytterligare en färdknäpp, det har nog inte sambon något emot.
    så länge de inte skrämmer bebis ;)
  • t0va
    CuteElliz skrev 2010-03-21 20:18:11 följande:
    haha... ja... risken finns ju... men det kanske är därför det sägs funka... bebisen blir så skrämd så den vill ut...
    Då kanske vi skulle provat med att jag kom och sa hej... för det lär skrämma även den modigaste lilla flodhäst ;)
  • t0va
    bluebird skrev 2010-03-21 20:31:11 följande:
    Jag vet min vän. Håller alla fingrar och tår för att det kommer att gå så bra och smärtfritt som möjligt och att flodhästen kommer ut och är frisk.
    håller med, och att den är söt också :D
  • t0va

jo, jag fastnade i en tråd... "öhh... hur ska jag se skillnad på den här saken till min vagn" Lixom det tog mig 1 minut att gå in på tillverkarens hemsida klicka på produkter och sen delen... Är inte första gången, letar inte folk på tillverkarnas hemsida för att hitta manualer till sina prylar? Elelr varför ska man när sånna som jag letar upp det åt dem...

• t0va

men nu ska jag äta upp min yougurt och sen försöka sova, ska köra hanen till praktiken imorgon och sen till hjälpmedelscentrum och se om klåparna har fått rätt del till rullstolen så jag slipper tappa hjulen. Fast en vän sa att jag nog har behov av att krama pelare nu när jag är gravid så jag ska ha kvar fästena där hjulen lossnar.

För när hjulen börjar lossna så har jag letat upp en pelare och kramar den så jag står på 2 hjul så hanen kan trycka till andra hjulet ordentligt. Är ganska mysigt att krama pelare på ica. Ett tips om ni inte har testat ;)

• t0va
    ciissii skrev 2010-03-21 21:49:11 följande:
    Vart spelar ni för att få så här höga poäng?? Känner att man måste nog ha något att göra på dagarna nu innan min kalkon ska ut ur ugnen och hunden sover... Läste att du har gått över tiden, inte kul, hoppas den kommer snart
    Så läsa på FL tar inte tillräckligt med tid? ;)

Jag håller mig till min petville, det är tillräckligt avancerat.
Svar på tråden För oss pladdriga.