• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Beetle
    MejaKiZnic skrev 2011-09-22 13:55:31 följande:
    (PS.Har länkat till auktionen)
    Nu har jag mailat T åter igen, känner mig sårad för hennes otrevliga beteende mot mig.  Kommer svara så här tror jag:

Hejsan X
    Jag vet att jag mailat dig dagligen men detta är för du ej svarat dock har jag undvikit helgerna för att låta dig få vara i fred.  Begagnat skick kan vara mkt men nu gäller det en jacka som är sönder. Nyskick eller nytt har vi aldrig pratat om.  Om du vill så får det väl bli så, men innan vi tar in fler i denna röran så tycker jag vi ska ta en fika i helgen. Du, jag och jackan. Även om du fortfarande står fast vi ditt beslut så har vi försökt lösa det. Jag kommer upp imorgon eller på lördag.

Ha en trevlig dag!
    Mvh Julia

Är jag för knäpp i svaret...för mjuk kanske... Obestämd
    Du är för mjuk. Prata inte om fika och andra trevligheter i mail till denna säljare. Avvakta lite istället och kolla upp dina möjligheter med polisanmälan och även andra instanser och återkom istället när du har påbörjat processen.
  • Bollfji
    MejaKiZnic skrev 2011-09-22 13:55:31 följande:
    (PS.Har länkat till auktionen)
    Nu har jag mailat T åter igen, känner mig sårad för hennes otrevliga beteende mot mig.  Kommer svara så här tror jag:

Hejsan X
    Jag vet att jag mailat dig dagligen men detta är för du ej svarat dock har jag undvikit helgerna för att låta dig få vara i fred.  Begagnat skick kan vara mkt men nu gäller det en jacka som är sönder. Nyskick eller nytt har vi aldrig pratat om.  Om du vill så får det väl bli så, men innan vi tar in fler i denna röran så tycker jag vi ska ta en fika i helgen. Du, jag och jackan. Även om du fortfarande står fast vi ditt beslut så har vi försökt lösa det. Jag kommer upp imorgon eller på lördag.

Ha en trevlig dag!
    Mvh Julia

Är jag för knäpp i svaret...för mjuk kanske... Obestämd
    Jag tycker du ska åka dit. Utan att förvarna innan du åker. För det har du redan gjort Glad 
    Man vet ju dock inte vad det är för sorts person så kanske inte är så bra det heller när
    man tänker efter.. Obestämd Var försiktig men bestämd! Glad
  • MejaKiZnic

Hon verkar väldigt obekväm med att jag skulle komma upp, känns som det är de bästa jag har mot henne. Jag är rädd att är jag för otrevlig eller bestämd mot henne så kommer de påverka mig sen när jag ska polisanmäla henne. Blir troligen ett besök till polisen imorgon för att få information hur jag ska gå tillväga. Rynkar på näsan Har aldrrig varit med om detta innan.

Bollfji skrev 2011-09-22 14:01:00 följande:
    Hej!
    Någon som blivit drabbad eller har ett uns om vem det är?
    Alias alltså.. Inte riktigt namn :)

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inri...
    Tycker synd om dessa köpare Rynkar på näsan
    ♥мєℓιηα
  • Beetle
    Beetle skrev 2011-09-22 14:13:28 följande:
    Du är för mjuk. Prata inte om fika och andra trevligheter i mail till denna säljare. Avvakta lite istället och kolla upp dina möjligheter med polisanmälan och även andra instanser och återkom istället när du har påbörjat processen.
    Här är några bra länkat förresten. Detta kp går under Köplagen och ja, hon har brutit mot den: www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/

"#

Fel på varan

Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om
    den inte är sådan som säljaren har sagt säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter." Så, polisanmäl henne och vänd dig sen till tingrätten för hjälp med tvisten: www.domstol.se/Tvist/Vanliga-tvister/

Folk som dessa förtjänar all skit de kan få.
  • MejaKiZnic
    Beetle skrev 2011-09-22 14:23:40 följande:
    Här är några bra länkat förresten. Detta kp går under Köplagen och ja, hon har brutit mot den: www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-.../

"#

Fel på varan

Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om
    den inte är sådan som säljaren har sagt säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."Så, polisanmäl henne och vänd dig sen till tingrätten för hjälp med tvisten: www.domstol.se/Tvist/Vanliga-tvister/

Folk som dessa förtjänar all skit de kan få.
    Tack för tipset {#emotions_dlg.flower}, ska försöka slå ihop ett mail och sen tar jag helg Obestämd....
    ♥мєℓιηα
  • Bollfji
    MejaKiZnic skrev 2011-09-22 14:21:36 följande:
    Hon verkar väldigt obekväm med att jag skulle komma upp, känns som det är de bästa jag har mot henne. Jag är rädd att är jag för otrevlig eller bestämd mot henne så kommer de påverka mig sen när jag ska polisanmäla henne. Blir troligen ett besök till polisen imorgon för att få information hur jag ska gå tillväga. Rynkar på näsan Har aldrrig varit med om detta innan.Tycker synd om dessa köpare Rynkar på näsan
    Jag har tyvärr varit med om detta förut. En polisanmälan ledde ingenstans. Men det är alltid bra att anmäla i alla fall utifall det skulle utveckla sig. Då har dem din anmälan också att kolla på. 

Min gubbe som jag hade då var riktigt förbannad och sa att vi tänkte åka upp och se om man kunde få tillbaka pengarna. Men då rekommenderades vi att inte göra detta då man inte vet vad det är för personer man har att göra med och att ber dem oss gå måste man göra detta direkt för annars bryter man själv mot en lag. Men gubben va dit och hälsade på i alla fall och en vecka senare vid löning så satt pengarna på kontot vårt.

Han hade inte varit taskig eller så bara visat att han menade allvar och att det inte var okej. Men som sagt..
    Gränsen är hårfin Obestämd 
  • MariaK

Meja: :(((((( lider så med dig o allt du får gå igenom!!! Hon kan inte va riktigt klok....... Ta med dig allt på papper som hon skrivit o bilden på jackan o visa upp det för polisen!! Åk inte dit säger min magkänsla..... Hon kan få för sig vad som helst den dära!!!!! Det är polisens jobb o sköta sånt här!!!!!

O för böveln få henne från Tradera så fler slipper råka ut för henne!!!
    Tyvärr tror jag inte du kommer få några pengar inom det närmsta för det har hon väl redan gjort av med :(((

Fy f.n för denna människa !!!

• MejaKiZnic

Bollfji: Jag tror ej polisanmälan kommer leda till något men jag vill ej låta henne komma undan så lätt.Som du säger så är man rädd för detta. Jag tror tyvärr inte jag kommer ha möjlighet att åka upp, har ej råd men undra om de hade hjälpt att bara knacka på och sen om de hade bett en gå hade jag självklart gjor detta. Skönt att de löste sig för er!

Lycklig 77: Tack! Kommer åka till polisen med så mycket underlag som möjligt, har bett T ta bort henne eller lämna en varning för ingen ska råka ut för detta. T måste bli hårdare mot både säljare och köpare.

Nu tar jag helg Solig njuta av vädret och gömma jackan så långt in i garderoben som möjligt. Mina auktioner går bra men många utan bud Obestämd

♥мєℓιηα
  • Beetle
    MejaKiZnic skrev 2011-09-22 14:48:43 följande:
    Bollfji: Jag tror ej polisanmälan kommer leda till något men jag vill ej låta henne komma undan så lätt.Som du säger så är man rädd för detta. Jag tror tyvärr inte jag kommer ha möjlighet att åka upp, har ej råd men undra om de hade hjälpt att bara knacka på och sen om de hade bett en gå hade jag självklart gjor detta. Skönt att de löste sig för er!

Lycklig 77: Tack! Kommer åka till polisen med så mycket underlag som möjligt, har bett T ta bort henne eller lämna en varning för ingen ska råka ut för detta. T måste bli hårdare mot både säljare och köpare.

Nu tar jag helg Solig njuta av vädret och gömma jackan så långt in i garderoben som möjligt. Mina auktioner går bra men många utan bud Obestämd
    Men vänd dig tills tingrätten också. Det är ju definitivt möjligt att det kan hända något så. Men både polisanmälan och en tvist insänd till Tingsrätten. Du har rätt enligt Köplagen.
  • MejaKiZnic
    Beetle skrev 2011-09-22 14:55:30 följande:
    Men vänd dig tills tingrätten också. Det är ju definitivt möjligt att det kan hända något så. Men både polisanmälan och en tvist insänd till Tingsrätten. Du har rätt enligt Köplagen.
    I will Glad,tack!
    ♥мєℓιηα
Svar på tråden Traderatråden nr 16