• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Runguska
    jagvetintevadjagheter skrev 2011-09-23 11:55:50 följande:
    Fick hem ett par skalbyxor från pop idag som jag vunnit på tradera... Stod att de va i bra skick. Vind och vattentät osv osv..
    Men grejen är att byxorna är så slitna i rumpan det är liksom glest i sömmen om ni förstår? Det är även början till ett litet hål på rumpan och det är något konstigt streck över hela rumpan på dom. Jag har inte testat att tvätta dom än så strecket kanske går bort. Men jag testade brallorna under kranen och de är ju inte vattentäta för fem öre i rumpan.... vid hålet är det tätt men absolut inte i sömmen, blev blött direkt...

Skulle ni ha kontaktat säljaren ang slitningarna i rumpan eller bara låta det vara?
    De går ju att ha dom som överdragsbyxor, fast jag hade tänkt att de skulle va vattentäta också nu på hösten... annars hade jag ju bara köpt ett par överdragsbyxor...
    Har aldrig fått hem en "dålig" vara förut så jag vet inte vad jag ska göra.. gillar inte konflikter heller, men byxorna är ju inte som jag förväntade mig :( 
    Hur stod det i beskrivningen och fanns det bilder som antydde slitaget?
    Jag ropade in denna idag och är således beredd på att det finns ett visst slitage. Jag kan alltså inte klaga (kommer jag inte heller, jag är ju medveten) men om det bara varit den första bilde och inte beskrivet slitaget då kunde jag ju blivit besviken.

Tänkte bara så du kan jämföra lite - då ser du ju om "din" annons känns okej utformad - säljaren är trots alt skyldig att beskriva ordentligt de ev. brister som finns!

Men spontant, maila säljaren, var trevlig och beskriv din besvikelse. Fråga hur hon tycker ni ska lösa det hela.
  • jagvetintevadjagheter
    Runguska skrev 2011-09-23 12:17:45 följande:
    Hur stod det i beskrivningen och fanns det bilder som antydde slitaget?
    Jag ropade in denna idag och är således beredd på att det finns ett visst slitage. Jag kan alltså inte klaga (kommer jag inte heller, jag är ju medveten) men om det bara varit den första bilde och inte beskrivet slitaget då kunde jag ju blivit besviken.

Tänkte bara så du kan jämföra lite - då ser du ju om "din" annons känns okej utformad - säljaren är trots alt skyldig att beskriva ordentligt de ev. brister som finns!

Men spontant, maila säljaren, var trevlig och beskriv din besvikelse. Fråga hur hon tycker ni ska lösa det hela.
    tror du missade att skicka med länken ;)
  • jagvetintevadjagheter
    Runguska skrev 2011-09-23 12:19:12 följande:
    Och så kom länken inte med, denna www.tradera.com/Polarn-o-Pyret-vinteroverall-... ropade jag hem idag. (observera att jag är nöjjd, mycket nöjd med mitt köp, jag bara använde som exempel)
    inboxade auktionen till dig, vill inte hänga ut nån i tråden...
  • Runguska
    jagvetintevadjagheter skrev 2011-09-23 12:26:16 följande:
    inboxade auktionen till dig, vill inte hänga ut nån i tråden...
    Ok, det förstår jag självklart. Själv hänger jag ju ut, men jag är ju å andra sidan nöjd och då är det ju en annan sak.

Angående byxorna så är det ju av bilderna svårt att se något slitage. Det kan anas lite på ena bilden, men färgen gör det svårt, skulle även kunna vara reflex/skugga. Sedan kan det ju vara så att säljaren gjort ett ärligt misstag och inte märkt av slitaget. Mycket svårt att säga men alla kan ju göra misstag. Säljaren har ju bara fina omdömen så jag tycker du ska kontakta denne och som sagt var påtala problemen och fråga hur hon anser ni ska lösa det hela och sedan utgå ifrån det svaret hur du ska gå vidare.
  • jagvetintevadjagheter
    Runguska skrev 2011-09-23 12:40:50 följande:
    Ok, det förstår jag självklart. Själv hänger jag ju ut, men jag är ju å andra sidan nöjd och då är det ju en annan sak.

Angående byxorna så är det ju av bilderna svårt att se något slitage. Det kan anas lite på ena bilden, men färgen gör det svårt, skulle även kunna vara reflex/skugga. Sedan kan det ju vara så att säljaren gjort ett ärligt misstag och inte märkt av slitaget. Mycket svårt att säga men alla kan ju göra misstag. Säljaren har ju bara fina omdömen så jag tycker du ska kontakta denne och som sagt var påtala problemen och fråga hur hon anser ni ska lösa det hela och sedan utgå ifrån det svaret hur du ska gå vidare.
    hade jag varit nöjd hade jag också lagt ut länken här :D
    Lite slitna hade inte gjort mig nånting, det är ju trots allt begagnade kläder så det får man räkna med.. men funktionen försvann ju och det är det som gör mig lite besviken. Men jag ska ta mod till mig och maila säljaren iaf. Tack för hjälpen! Alltid bra om nån mer kan kolla, för det kan ju va så att man tolkar olika ;)
  • Runguska

En liten fråga nu som jag kom att tänka på. Jag har en Brio Race här hemma och så förra året så tog vi av skyddet som sitter framtill, alltså på bygeln som går vid sitsen så att säga, framför barnet. Skydde plockades bort och blev liggande på trappen ute, bortglömd och när vi kom på att ta in den (går inte den vägen ofta) var den alldeles svartprickig . Jag har provat att tvätta med klorin och galltvål, men det har inte hjälpt. Jag funderade på att försöka hitta ett nytt/begagnat på Tradera eller Blocket men kommer inte på vad jag ska söka på. Någon som har något söktips - ord att söka på lite då och då.

• lillälva

Är det någon som har skickat med postens "brev skicka lätt"? Visst tillkommer inget skrymmandetillägg där även om paketet är tjockare än tre cm? Enda maxgränsen jag kunde utläsa var 60 cm på längden?!

Jag ska skicka 4 pyjamasar som väger under 500 g men med skrymmande skulle det kosta 48 kr m postens vanliga brev, 42 med schenker och 39 med postens "skicka lätt"...

Svar på tråden Traderatråden nr 16