• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • flingansnö

LillaT: Mitt järnvärde vobblar så mycket av ngn anledning så det är oftast det som gör att jag blir så galet trött. Ska till BM på onsdag, och ska be att hon kollar då. Ibland är jag upp epå 145 och ibland nere på 113. Sen är jag väldigt trött idag iefterosm förra veckan var väldigt intesniv med sjuk G, och orndande av barnpassning och jag fick ställa in akupunkturen så jag har ondare nu ärn tidigare. Plus att helgen har varit väldigt trevlig men inte så vilsam.

Hur har det gått för dig med jobb och sjukskrivning och så?

• Stora syster

Flingan, ett sånt pendlande hb kan tyda på att du inte får i dig tillräckligt m vätska? Man får ett falskt högt hb om man e uttorkad! Typ bälgar cola o kaffe...145 e lite mkt i hb... Borde kanske diskutera detta med din bm?

Vi har ocksså sovit nu, men Nilo vägrar ff att äta, inte direkt likt honom!

Behöver dessuto middagstips!! Vad ska ni äta idag??

• flingansnö

Syster: Ska fråga henne om det och se vad hon säger.

Här hemma ska vi äta sallad med kassler, avocado, champinjoner, majs, rödlök och lite sås ikväll, och så lite bröd.

• Timba

Flingan: det lät gott och fräscht, själv är jag inte alls sugen på att laga mat, men är väl illa tvungen maken kommer ju inte förrän sent ikväll, är i sundsvall tror jag det var överdagen..hm kanske skulle köpa pizza.
    Du angående ditt järn, jag vet inte om bm sagt men drick cvitaminrika drycker till maten och unvik att ta mjölkprodukter i samband med mat. dvs kalcium hämmar järnupptaget och det gör oxå kaffe och the medan c vitamin ökar upptaget.
    Det här gäller oxå när du tar tabletterna.

Lyckades få tag på bm och hon ska lusläsa min journal från ks och prata med doktorn. Tycker det är lite konstigt eftersom redan under förra graviditeten borde jag gått hos specmödravården, fick jag höra på ks och de borde ha gjort extra kontroller, men nej de gjorde de inte och nu borde jag definitivt göra det, fan jag ångrar att jag inte bytte bm dvs det känns inte som att hon är nogrann direkt.

• BackinBlack

tip: Stå på dig nu! Ibland - eller många gånger - är det som om man själv får tänka åt dem och luska ut vad som är rätt och hur man ska gå till väga.

flingan: Ja, jag försöker ta det lugnt men förmiddagen gick åt till disk, tvätt och dammsugning. Vincent hostade och spydde när jag försökte natta honom vid elva för att han var toktrött. NU sover han och jag har inte hört honom hosta än. Peppar, peppar.

Själv har jag en sådan där dag när jag försöker lägga jobbsökandet åt sidan men det gör sig ju påmint ändå. Jag har fått fem refuseringar idag, två via telefon ang de intervjuer jag var på förra veckan. En kompis sa till mig att jag ska börja fråga mer detaljerat varför jag inte valdes, om det gavs någon motivering, för hon tror som jag att bland annat det här med att jag är småbarnsförälder gör att jag sållas bort. Och så tar de den billigaste till företaget. Den senaste som ringde sa faktiskt att hon inte visste varför inte jag gick vidare...

Så nu är jag fokuserad på barnen och är glad att jag har dem. Som en förskolelärare på Umas avdelning sa - när man är förälder har man inte samma möjlighet att deppa ihop och man måste upp varje dag och kan inte slappa alldeles. Och de är en anledning att fortsätta. Men det känns trögt. Så idag vill jag bli en "familjen Annorlunda"-mamma. Igen. Göra "klart" familjebildandet och ta tag i det andra sen.

Nu ska jag sluta gnälla och surfa mig glad på någon sida. Och våren är ju här nu. Eller?

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

Utteröga: Men även om det är så att det är för att du är småbarnsförälder så lär de ju inte säga det.... Och JAAAAA Våren är här!!! Inatt regnade det så att det smattrade på fönstren, jag blev sååååå glad! Jag menar det hade kunnat vara snö!

Själv har jag hamnat i "konflikt" med en dryg ironisk medlem här på fl som tycker att jag ska googla istället för att ställa dumma frågor här på fl. Det förgyller min eftermiddag

• Jessilicious
    Nu är bebisen kommen till världen. Slapp igångsättning iaf.. hon kom i fredags morse, allt tog 6 timmar. Allt har gått så bra, känner mig helt lyrisk :)
    Angelina heter hon & var 52 cm & vägde 4180 g. 
    Ni som har fler barn, hur var det med svartsjukan från syskon? Några tips på hur man ska hantera det? Jag är så rädd att min son ska känna sig utanför då jag mest sitter och ammar hela tiden. Han är snart 2 år.
  • BackinBlack

flingan: Ja, jag VET. De kommer ju aldrig att erkänna att det är anledningen till varför just jag inte får jobbet. Det är så drygt. Tyckte jag hörde det där smattrandet jag också. Kul med lite tjafs, sätter igång huvudet och adrenalinet lite, eller hur?

Jag har flaggat för sambon att middagen inte blir kulinarisk på något sätt. Kanske makaroner och stekt falukorv. Sömnbrist och heldag med två barn (jag höll just på att tappa humöret innan Vincent äntligen kunde somna). Nu hinkar jag kaffe och försöker ta det så lugnt jag bara kan. Hehe.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

grattis jessie!!!!!!!!!! hurra hurra hurra hurra!!!!!!! grattis!!!!! :-d :-d :-d 

• flingansnö

utteröga: Men är inte korv och makaroner lite väl avancerat? Jag hade nog köpt pizza!

Svar på tråden järfällatråden 9