• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Stora syster

Tack Elin!! Kul att ni fick en lyckad tripp! Jag sitter också och spånar på hösten/vintern, jobb, semestrar och små miniresor... Och pengar... hahah!!

Imorgon ska jag slå knut på mig; lämna dagisbarn, intervju, städa hos min mamma, köpa element och handtag på Bauhaus, ringa lite samtal, åka till Nacka Forum med Alex... Kul med lite shoppingpartner iaf! (men tyvärr har hon mer exklusiv smak än mig, så det är en DYR shoppingkompis;))

På tis ska jag och J ut och äta, det var hundra år sen sist!! Mys då med!

Jaja, har en späckad vecka med utv samtal för två kids, och Loke åker till Grekland, och tusen saker till, så nu ska jag snart sova skönhetssömn! Ha ha!!

Evani, hur går det med jobb, sökte inte du nytt, eller drömde jag det?? Lusläser ju arbetsförm annonser, ser ett par om opsyrror och tänker på dig..

Tip, nån som vet hur hon mår?

• sara e s

Oj, tack för alla svar :) Mamma Mia låter ju som ett alternativ... Men som Stora syster säger är det ju skönt att ha bm nära. Har ni kunnat gå på mammaträffar/föräldragrupp här i Järfälla då ändå? Det är en del som känns väldigt viktig för mig eftersom jag inte känner några här och hoppas kunna klicka med någon ialla fall. Åtminstone så man kan heja på nån i centrum då och då :)

• flingansnö

se: Då tycker jag absolut att du ska gå på mvc här i jakan. Vi fick jättebra kontakt i föräldrakursen på mvc. Däremot klickade jag inte alls i bvcs föräldragrupp.

Syster: Mys med middag!  Och hoppas att ni får en trevlig shoppingtur och att det inte blir föööööör dyr.

Idag ska jag ha min förstaföreläsning med bebis med mig.....håll tummarna fr att det går bra, jag bara MÅSTE klara den här kursen nu!!! Tänk om det inte funkar alls med AGnes.....

• Stora syster

Sara Elisabet, jag fich ju ingen mammagrupp med min trea, men jag lärde känne de flesta genom den här tråden! Sen e det ju rätt många som går på öppna förskolan, finns ett par runtom i järfälla, men jag har inte testat dem själv. Du kommer ju garanterat lära känna en massa mammor och säkert nån pappa! Då e det ju väldigt bra om du väljer mammagrupp/mvc i närheten, annars blir det ju inte av att man  träffas så ofta...

• evani
    Stora syster skrev 2010-08-29 20:39:54 följande:
    Evani, hur går det med jobb, sökte inte du nytt, eller drömde jag det?? Lusläser ju arbetsförm annonser, ser ett par om opsyrror och tänker på dig..

Tack för att du tänker på mig Flört men just nu har jag ett långt uppdrag genom mitt bemanningsföretag, och som det verkar så blir jag ev kvar här o får en tjänst. (Jobbar i kundservice på B Braun*) Du borde känna till de, vi gör bla sprutoa kanyler op-instrument suturer osv... Det är JÄTTEKUL.

Jag tänkte oxå på TIp häromdagen o undrar hur hon mår.
    Linnéa föddes 090127
  • BackinBlack

flingan: Lycka till idag! Det kommer att gå toppen. När jag pluggade litteratur för X antal år sedan kände jag mig likadan, en av de äldre i gruppen. Men det gick toppen!

SE: Jag gick hos BM i Jakobsberg med mitt andra barn, första barnet valde jag BM på Kallhäll MVC men de finns inte där längre. Valde Kallhäll för att jag just då var missnöjd med Jakobsbergs MVC, men nu tyckte jag det fungerade. UL gjordes på Odenplan och de var toppenbra, med första grav fick jag gå på kontroller ganska regelbundet och kolla vikt, blodtryck och magmått bland annat. Födde på KS båda gångerna och är nöjd med det, förutom viss personal när vi var där fyra dygn efter första förlossningen. Förlossningspersonalen är underbar där, BB har vi blandade känslor för. Med andra barnet stannade jag så kort jag kunde, dvs jag åkte tolv timmar efter förlossningen vilken är den tid man "måste" stanna. Ville hem och mådde ok.

Kikar in här för ett avbrott från vardagen. Flytten är genomförd och vilken flytt är friktionsfri. Kvinnan med hela sin bekantskapskrets och familj började flytta in innan vi var klara och vi hade mindre än tio prylar kvar. Helt onödigt meck. Men vi flyttade över allt, inklusive källaren, på fyra timmar. Tre trappor upp och ned och sedan över till nya lägenheten och två trappor upp och ned.
    Femman har en massa "dolda" fel som jag har mejlat och ringt om imorse, så nu har sambon fastighetsskötaren där, elektrikern kommer vid lunch och vi har en tvätt-tid i tvättstugan klockan två i em. Felen består av tre eluttag i golvhöjd utan hölje (bra när man har en 1½-åring, INTE), stopp i golvbrunnen under badkaret, vattnet rinner ut när man tvättar händerna i badrummet. Spisen har inget lås vare sig för luckan eller reglagen så Vincent satte igång ugn och spisplatta och öppnade som om det vore hans Micki-spis. 225 grader.
    Ventilen i skafferiet är paj, lysknappar lösa och innerdörren till köket är trasig, utan glas och ramen runt är sprucken och dörren ingrodd. Så livet kunde vara roligare. Men det kan bara bli bättre.

I lördags monterade Chrille köksbord och stolar med våra fina cerise dynor och vi har målat. Chrille är antagligen klar med hobbyrummet nu och försökte få tag i skrivbordet från pucko-Ikea (deras lagersaldo är ur led, jag har t o m ringt kundtjänst båda gångerna innan han åkt dit men det är ändå tomt när han är där). Jag ska måla andra och sista lagret Barbie-rosa i Umas rum så att hon kan flytta in imorgon. Hon är väldigt uppochned och igår sa hon "det här är inte hemma"/"det här känns inte som hemma" så jag hård-prioriterar att göra iordning och ta fram alla hennes saker.

Nu försöker jag fokusera på jobbet, men det går lite haltande. Vi har inget internet och ingen hemtelefon så jag sköter saker härifrån åt Chrille. Och hoppas att saker är mer ordnade när jag kommer hem idag.
    Så, nu har jag skrivit en novell. Hoppas det är ok. Nu måste jag ta en till Riesen.

Sköt om er!

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • lillapindi

Var det någon här som var på Grupp 20 träff i fredags (27:e) på Kvarnen? :)

• flingansnö

utteröga: Gud vad ni är effektiva!!! Grattis till att flytten gick bra, nu kan det bara gå uppåt och frammåt!

lillapindi: Nope inte jag! Det finns en annan järfällatråd också, leta i den tror den heter ngn i närheten av järfälla eller nåt liknande. Lycka till!

Jag har haft en lång händelserik dag med mycket snabba känslokast! Åkte iväg mot skolan i morse och missade att jag satt på tumbapendeln. Klev altså av i karlberg och lyckade sätta mig på nästa nynäspendel..... upptäckte det när jag kom till fartsta strand!! Tror ni jag blev irriterad???!! Agnes gallskskrek dessutom..,.. puh.... klev iaf av och ammade de 6 minutrarna innan tåget åt andra hållet kom. Åkte tillbaka till Älvsjö och bytte tåg, och kom fram till flemmingsberg fem minuter innan föreläsningen börjar, då funkar inte hissen och det var asmycket folk i rulltrappan, men jag tog min JÄTTEbrio och plöjde mig en väg! Kom iaf till föreläsningen och ingen sa ngt alls om att agnes var med, hon somnade om efter amningen och sov och sov och sov och sov och sov! Kände mig dock lite lost i salen, för typ alla kände ngn och jag var lite utanför, men det spelar ingen roll, nu ska jag klara detta!!

Efter föreläsningen, på pendeln hem kom ja gpå att jag ju faktiskt var ledig och kunde göra vad jag ville, så jag klev av på centralen, åt en svindyr men jättegod hamburager och gick sedan ut på stan för lite shopping. ovanför trappan ner till plattan, utnaför kulturhuset stod ingen minder än Gudrun shyman och höll låda! För er som inte redan vet det så är hon en av mina stora Idoler och jag stod där tills hon var klar, då delade hon ut vykort och när jag fick mitt passade jag på att tala om, att ag verkligen beundrar henne och då fick jag världens kram!

På hemvägen vaknade sedan Agnes och väl i jakan regnade det. Var som vanligt knökfullt på bussen och inte alla barnvagnar kom med, jag blev arg på tanten som lät sin TOMMA paraplyvagn stå och ta plats så att den mamma som väntat längst inte kom med. Då tänkte jag stiga av med min vagn för att hon skulle få åka med, men pappan som stod i mitten med sin jätte PoT vagn vägrade flytta på sig, så jag kom inte av!!! Jag var jättearg. Jag fattar inte varför SL envisas med att köra de minsta bussarna upp hit, när de vet att de flesta som bor här åker komunalt!!!

Nu är jag iallafall hemma och ska väl göra lite nytta här också, innan Gustav kommer hem.

• 1975
    sara e s skrev 2010-08-29 13:07:38 följande:
    Hoho!
    Är ju väldigt ny i den här tråden och ganska nygravid (v 7). Är lite nyfiken på hur ni haft det när ni varit gravida i Järfälla? Har ni gått till BM i Jakobsberg och gjort ultraljud på vid Odenplan? Finns det bättre alternativ? Hur mycket har ni träffat er barnmorska på mvc före förlossningen? För jag antar att man får en annan BM på BB sen? Vilket sjukhus har ni fött på?

Haha, många frågor, men har ju aldrig gjort detta förut... Hoppas någon orkar dela med sig av sina erfarenheter :)
    Jag e i v 16 och går till mvc i jakan och tycker att min barnmorska e jätte gullig. Ultraljud e på odenplan och dom var åxå jätte gulliga.
Svar på tråden järfällatråden 9