• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • D 1980

Jag känner mig så deprimerad just nu. Fick precis höra att vi har fått dagisplats i KALLHÄLL! Det är ju jättelångt dit och verkligen en omväg till både mitt och min mans jobb Vet inte vad vi ska göra nu. Får man tacka nej, eller självklart får man göra det men förlorar vi vår plats i Solna då.

Det här känns inte alls kul!!! Tittade på kartan och Kallhäll är typ lika långt bort från Skälby som Solna (där jag jobbar), och då får man sitta i bilkö morgon och e.m. fram och tillbaka, det är verkligen åt varsitt håll från Skälby. Kommer ta hundra år till och från jobbet. Varför måste allting vara så komplicerat

• flingansnö

D1980: Nej!! Fy vad drygt!!! Så kan ni ju inte ha det! Kan ni ha kvar platsen i Solna så länge? Har du ringt och frågat kommunen?

• D 1980

Nej jag vågar inte ringa och fråga. För om man väcker frågan kanske de måste säga nej. Men vi måste bara tacka nej, vi har inget val. Inte bara för att resvägen är sjukt lång och en omväg till båda våra jobb utan även för Sebbes skull. Han måste få gå på en förskola i Skälby för att träffa andra barn som bor där. Sen ska de ju antagligen börja i samma skola efter förskolan osv... jag kan inte göra så mot honom heller.

Förstår egentligen inte varför garantiplatsen ska få vara var som helst i hela enorma Järfälla. De kunde väl ha delat upp det! Ska inte de tänka på barnets bästa också? Helt sjukt att man ska få hamna i en sån här situation

• BackinBlack
    D 1980: Men nej, vad sjukt. Det där kan ju inte vara ok! Är det där den bästa platsen de kunde ge er!? Jag tycker att du ska ringa och ändå höra hur köerna är till de förskolor ni har valt. Jag har för mig att man har rätt att tacka nej, minns bara inte hur många gånger och vad som exakt händer, men att man ska ha rätt att göra det.
    Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • D 1980

Jag ringde faktiskt i slutet av förra veckan till Järfälla kommun och det är verkligen MÅNGA barn för Sebbe i kön. De flesta verkar dessutom vara -08:or som han. Men ändå, KALLHÄLL! HAHA! Känns mer som ett skämt än verklighet.

Men jag frågade förra veckan vad som händer om vi tackar nej till en plats eller garantiplats (som man får efter fyra månader) ifall det är för  långt bort. Frågade om Järfälla fortsätter att betala för hans plats i Solna. Då sa hon att det som händer om vi tackar nej till garantiplatsen är att det kan dröja upp till ett år att få en plats på en av förskolorna som vi har önskat. Man får bara erbjudande om garantiplats en gång. Men hon sa aldrig något om vad som gäller för den här situationen.

Ja, ja...vi kan i vilket fall som helst inte tacka ja till en förskola som ligger en kvart bort med motorväg. Vi är inte miljonärer! Skulle kosta en förmögenhet i bara bensin varje dag.

• BackinBlack
    D 1980 skrev 2010-10-28 14:28:55 följande:
    Jag ringde faktiskt i slutet av förra veckan till Järfälla kommun och det är verkligen MÅNGA barn för Sebbe i kön. De flesta verkar dessutom vara -08:or som han. Men ändå, KALLHÄLL! HAHA! Känns mer som ett skämt än verklighet.

Men jag frågade förra veckan vad som händer om vi tackar nej till en plats eller garantiplats (som man får efter fyra månader) ifall det är för  långt bort. Frågade om Järfälla fortsätter att betala för hans plats i Solna. Då sa hon att det som händer om vi tackar nej till garantiplatsen är att det kan dröja upp till ett år att få en plats på en av förskolorna som vi har önskat. Man får bara erbjudande om garantiplats en gång. Men hon sa aldrig något om vad som gäller för den här situationen.

Ja, ja...vi kan i vilket fall som helst inte tacka ja till en förskola som ligger en kvart bort med motorväg. Vi är inte miljonärer! Skulle kosta en förmögenhet i bara bensin varje dag.
    Men oj. Jag har för mig att man hade rätt att tacka nej åtminstone en gång, men ändå stå kvar i kön på något sätt och inte bli bakflyttad så. Nu blir jag helt konfys. Särskilt som det inte finns dagmammor kvar, åtminstone inte i Barkarby, så trycket blir ju ännu större. Hur tänker de? De måste ju ha ändrat reglerna för egen "vinnings skull". Stackars er. Hoppas det löser sig på något sätt här framöver. Förstår att det inte går att ha honom i Kallhäll - skulle inte ha funkat för oss heller.
  • Lilla

D 1980: men oj, vilket dilemma... Kan man ha barnet i en kommun där man jobbar men inte bor? Kanske lika bra att kolla upp det trots allt och låta honom gå kvar i Solna i så fall tills det finns en ledig plats närmare. Ring Järfälla kommun igen. Fråga om det är möjligt att få en plats på NÅGON av förskolorna i Skälby eller Barkarby. Helikoptervägens förskola t.ex. tror jag inte är så svårt att få plats på. Stackars er!

Elin och Lina: tack för idag! Supertrevligt! Nu ska jag dessutom ta mig i kragen och baka det där brödet nån dag.

Dags att bege sig till förskolan och hämta Idun. Tor sover i babyskyddet så tar bilen, men tänkte ta en brev-postar-promenad med Idun och Tor när vi kommer hem. Vi ska skicka en lite present till en kompis i Falun som fyller år på söndag och Idun ville så gärna lägga det i brevlådan när hon såg att det låg i hallen i morse.

• BackinBlack

Helikoptervägens förskola tror jag också på, fast det beror på. Där hamnade de flesta barnen som gick hos dagmamma, så de har fler barn än t ex Lasse-Maja där mina barn går. Däremot har de tagit emot många äldre barn medan "vår" fick ta många små från kön. Så då kanske det finns en öppning...

• MrsMumrik

Stora syster - vad var vaccinet för? Är det någon ny flunsa på gång? Man blir ju lite isolerad från sådant när man inte jobbar.

D1980 - nä men fy vad tråkigt! Jag kan tyvärr inte komma med några goda råd. Vi har inte tagit tag i frågan om förskola än. Bör nog göra det...

Elin och Therese - tack för idag! Brevpostarrundan lät mysig!

Svar på tråden järfällatråden 9