• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Stora syster

Ja, det var den årliga influensan jag blev vaccinerad mot. Visste inte att landstinget ger alla anställda det också, annars e det ju bara gamla och sjuka som får... Så det e bara att tacka och ta emot ;)

Har varit med galningarna i centrum, två timmar av jagandes efter dem, och det enda vi kom hem med var en overall till Nilo och vinterskor till Loke. Så nu måste jag släpa iväg dem igen för skor till Nilo och extra jacka till Loke.  Pust minst sagt... De e verkligen helt vilda!

Har iaf ett nystädat hem att njuta av, Alexandra städar ju varje torsdag... Och gubben e hos sin kusin, så nu kan jag softa en eväng själv i soffan och sen ta tidig kväll... hahha!!

Otäckt om kvinnan som blev mördad, hoppas det inte e nån bekant?

Och galet med dagis, det måste ju gå att lösa! Jag brukar alltid försöka få tag på nån annan tant om den första verkar svår, funkar med försäkringskassan oftast iaf... ;) Visste inte att det var så ont om dagisplatser därborta?

• evani

Ja är det inte konstigt det där med dagisplatser??? De har ju nyss lagt ner Kullens dagis för att det finns för lite barn... hur kan det då stå massa barn på kö???

Linnéa föddes 090127
  • D 1980

evani: Vad är det för dagis då som de har lagt ner??? Bara i Skälby verkade det vara över 200 barn som stod i kö till dagis (just i Skälby då) så jag förstår inte hur det kan finnas för lite barn.

Mumiksfru: Vad jag har förstått ställer vissa sina barn i kö till förskolan nästan direkt de har fötts. Och på Östermalm ställer de sina barn i kö till skolan (alltså riktiga skolan!) när de bara är ett par månader gamla! Fick höra av en person att deras dotter inte fick plats på någon skola där eftersom alla de andra barnen redan hade stått i kö i flera år. Så stackars liten fick inte gå med sina kompisar och är så ledsen just nu så att hon får gå till en psykolog och hennes föräldrar får ta ledigt en dag i veckan för att stanna hemma med henne pga depression. Men visst ser de till barnens bästa!! Systemet är helt sjukt

Stora syster: Tur att du hittade overall och skor! Men det är verkligen inte kul att shoppa med barn, kan inte komma på något mer stressande. Förstår inte varför de gillar att man jagar de hela tiden, de är så himla busiga! Brukar alltid försöka handla på lunchen eller helgen om min mamma kan passa Sebbe. Det går inte annars

Nu har vi iaf bestämt oss för att tacka nej till platsen. Hoppas bara att vi får gå kvar i Solna, dagmamma är väl utestlutet för de lär det vara lika långa köer till.

SÅÅÅ skönt med helg! Ska ni göra något speciellt? Vi ska nog bara försöka ta det lugnt den här veckan, och städa och tvätta som vanligt förstås. Hoppas att vi slipper regnet bara.

Har ni förresten sett hur mycket julprydnader det redan finns att köpa i affärerna????? Tycker att de plockar fram de tidigare varje år. Visst är det mysigt men det är ändå två månader kvar till jul. Fast jag kommer säkert inte kunna låta bli att handla

Och jag kunde inte hitta någon skojig dräkt till Sebbe som han kunde ha på dagis idag, verkade bara finnas från storlek 119. Men då borde ingen annan kunna klä ut sina barn heller på avdelningen eftersom alla barnen är mellan 1-2 år...

• evani
    D 1980 skrev 2010-10-29 08:01:02 följande:

evani: Vad är det för dagis då som de har lagt ner??? Bara i Skälby verkade det vara över 200 barn som stod i kö till dagis (just i Skälby då) så jag förstår inte hur det kan finnas för lite barn.

Det är/var ett dagis i Viksjö, men jag tro de räknar antalet barn i hela kommunen när de räknar dagisplatser...

Kolla med dagmamma i viksjö, de har i alloa fall varit i behöv av fler barn. Kanske för långt att åka det med men ialla fall närmare än Kallhäll...
    Linnéa föddes 090127
  • BackinBlack

Stora syster: Jag tror jag är helt bortkopplad. Har en kvinna blivit mördad i Järfälla? Skönt att ha alldeles nystädat. Jag körde en kort sväng igår innan jag däckade...

D 1980: Gör som syster säger, ring och hör med någon annan. Det säger sig självt att man inte kan ha barn på dagis i andra änden av kommunen. Jag som saknar körkort och jobbar i stan skulle aldrig få ihop dagarna med att lämna barn i Kallhäll, dessutom som du säger så ska ju barnet få gå med de som bor nära eftersom de ska följas åt till skolan och kan träffas på fritiden.

Och apropå julen. Jag kom av mig helt och totalt igår. Skulle leta en krage åt Vincent på Åhléns och där höll de på att packa upp julpyntet. Jag bara tvärstannade och stod och fingrade på en vit, glittrande ren och en dyr kula i form av en jättebakelse. Farligt. Och roligt.

Fast nu har jag ju insett att vi inte har tänkt ut något alls till den här helgen och vet inte om vi ska det heller. Halloween - firar ni det? Vi ska ju iväg och stångas med alla andra på Ikea och några andra affärer, är det tänkt. MED barn. Önska oss lycka till, hahahahaha.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • D 1980

Jag har hittat en jättebra sida på nätet där man kan bli medlem (alldeles gratis) och få extremt bra erbjudanden varje dag. Man har ett dygn på sig att köpa en värdecheck och det kommer nya erbjudande varje dag. Man behöver inte bli medlem heller för att se vilka erbjudande som finns! Det är allt från restaurangbesök till skönhetsbehandlingar, ofta 70% rabatt

http://www.groupon.se/deals/stockholm

När man går in på sidan ser man aktuella erbjudande och i rutan till höger syns även andra deals som har kommit för dagen

Gå in och kika!

• Lilla

D 1980: det stod i "Järfällatidningen" att det saknas barn hos dagbarnvårdare i Viksjö, så ring kommunen igen och kolla. Det är inte så långt till Viksjö om man t.ex. går eller cyklar (då kan man gena bredvid golfbanan/i skogen på gång/cykelvägar).

• MrsMumrik

Vilken härlig dag idag! Idag ska vi ta en prommo och sen ska vi gå ut och kratta upp lite löv

OJ! Nu blir jag lite orolig ang. förskolan. Ska börja kolla upp idag! Jag har hittat nedan förskolor i kommunen. Om ni har lust och orkar kan ni väl skriva en rad under den förskolan ni har om den är bra eller dålig? TACK

Barkarby Förskola
    Helikoptervägens förskola
    Gullvivan
    Lasse-Maja
    Ogona
    Orion
    Ormbacka
    Polaris
    Skälby förskola
    Solens förskola
    Förskolan Vålberga
  • BackinBlack

Har bara erfarenhet av Lasse-Maja förskola och jag tycker om den. Pedagogerna är engagerade, de gör utflykter och har projekt med barnen, teman som t ex "jord" nu där de får göra alltifrån att plantera frön till att prata om jordklotet.

De komposterar och återvinner, har lunchmat från huset bredvid och har på så sätt minskat arbetsbelastningen för mat och disk, tid som nu kan läggas på barnen. De har planer för varje dag, mer eller mindre, men även utrymme för fria och öppna aktiviteter. De är ute varje dag, minst en period och helst både för- och eftermiddag.

Just nu har de också projekt att barnen får ta med sig en bok hemifrån, på alla avdelningarna, som blir läst på samling/uppevila. Minsta barnen sover ute i sina vagnar, på mellanavdelningen sover de på en delvis inglasad veranda. Sovsäckar tillhandahålls av förskolan. Ja, vad mer. Glass för de som fyllt år ges en gång i månaden för att fira samtliga för den månaden. På fredagar öppnas dörrarna upp mellan avdelningar och stora salen så att barnen kan vara på andra avdelningar om de vill.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • MrsMumrik

Tack Utteröga för bra info!  Lasse-maja ligger högt upp på listan! Ska kontakta dem idag och fråga om vi får besöka dem.

Någon annan som kan ge tummen upp eller ned för någon av förskolorna?

Svar på tråden järfällatråden 9