• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • BackinBlack

Åh, vad bra att du svarade. Jag är ju en anings lost, är som vanligt väldigt rastlös och tycker det inte får vara för mycket att läsa in - jag vill bara göra och slippa hamna på hemsidor där jag ska läsa tre sidor text om olika sorters fett med benämningar jag glömmer en minut senare! Ivrig och opåläst känner jag mig ändå mätt på två kokta ägg. Finns det något man kan sitta i sängen och läsa istället för att surfa runt på nätet?

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113028790
    den här läser jag just nu. Men jag är som du, jag kör på. Man kan vara mer eller mindre extrem. Jag kör på den regelns jag skrev ovan, inga kolhydrater. Jag äter ingen frukt och nästan inga grönsaker, lite gurka ibland. Mest äter jag ost, cremefraiche (fullfet) majonäs (borde göra egen, för det är lite socker i den man köper) bacon och ÄGG!! Ägg är superbra! sen är det olika hur mkt mjölkprodukter man kan äta.
  • MrsMumrik

Utteröga - jag är en LCHF freak så det är bara att fråga på Som Flingan skrev ät mat som ligger på under 5 gram kolhydrater per 100 gram. En bra regel är att inte äta mer än 20 gram kolhydrater total om dagen. Det funkar för mig när jag vill hålla vikten (då kan jag tillåta mig själv grönsaker, mörk cholklad, grädde, vin etc.). När jag vill gå ner måste jag hålla mig under 5 gram kolhydrater totalt om dagen. Dvs nästan bara protein och fett. Ett varnande finger bara, utan att få det att låta som att LCHF är en sekt, men det är inte en diet utan en livsstil. Om man tokkör LCHF i några månader och går ner 20 kg och sen börjar äta pasta, ris och socker igen så kommer du gå upp allt och lite till. Det är jobbigt första veckorna, men sen vänder det och helt plötsligt kan man sitta och fika med folk som trycker i sig semlor och tårta och annat gott medan man själv sitter och tänker på broccoli Jag har en gammal ätstörning i bagaget och LCHF har räddat mig från den genom att TA BORT SUGET, vilket var det jobbigaste för mig.

Anyway... jag kan mala på hur länge som helst, men om du är intresserad så har jag massor med länkar och recept. Jag hänger mest på http://kolhydrater.ifokus.se För några år sedan trodde folk att man var knäpp när man pratade om LCHF och nu så finns det en miljard bloggar, hemsidor och kokböcker om LCHF.

En sak till bara... när du börjar läsa om LCHF kommer du hitta MASSOR med människor med mycket högre freakfaktor än mig. Sånna som hellre skulle dö än att dricka ett glas cola light eller äta något med E-nummer etc. Dessa är överkursare som oftaste har svåra sjukdomar och som använder LCHF som medicin. Man behöver inte annamma varenda gren av LCHF för att det ska fungera som "sug-dödare" och viktminskare. Tänkte bara säga det så du inte blir livrädd när du börjar läsa... Själv dricker jag lightläsk, äter mat med E-nummer flera gånger i veckan och fuskar varje söndag och jag har ändå fått alla positiva hälsoeffekter av LCHF och gått ned 10 kg på två månader.

Oj vad långt det blev. Sorry alla andra i tråden för OT! Lycka till Utteröga!

• flingansnö

lina: Vilken härlig bok!   Och visst finns deta fundamentaliseter därute! Jag fösöker hitta en väg som ska passa mig..... är du säker på det där med att man går upp allt igen?  För jag vill INTE leva såhär resten av mitt liv.... men det kanske jag vill om tre månader?

• 1975

Jag har ett tips! Innan min gastric by pass operation gick jag ner 13,5kg då levde jag på flyt diet. 800 kalorier endast per dag. Levde på nutrilett i två veckor O.B.S endast detta och vatten. Inte fuska så går det om man ger sig fan på detta!!! Lycka till!

• BackinBlack

Tack alla för tipsen!

Jag tror att LCHF är något jag skulle kunna anamma lättare än andra dieter. Jag har testat Nutrilett och tyckte inte om det även om jag bara har smakat lite. Fixar inte att dricka shakes och liknande för jag fick kväljningar. Sedan fixar jag inte att räkna ut hur mycket jag får äta av saker, då blir det för mycket för mig. Har huvudet fullt ändå.

Så för mig fungerar det bättre med något som säger "uteslut det och det eller ät väldigt lite och koncentrera dig på de och de produkterna". Och jag kommer ju ihåg nu, min mammakompis tillika granne sa det om sin pappa som gått ned 20 kg genom LCHF - det är en livsstil. Nu ska jag kolla länkarna. Och försöka se om jag hittar recept jag gillar... Tror att jag har laxfiléer i frysen.

• MrsMumrik

Flingan - tror tyvärr det... sen kan man ju såklart äta mycket mer fritt när man inte försöker gå ned i vikt, men om man går ned och sen sätter igång med bubbel, donken, pizza och scones igen (som jag gjort) så kommer vikten tillbaka.

• flingansnö

ja, men det är jag med på.... dit kommer jag nog aldrig igen! Hoppas jag iaf! Det är mer det där med att jag måste få äta bröd ibland, och lite godis ibland... och lie chips ibalnd... och lite bubbel ibland!

• BackinBlack
    Min största last sedan jag var i tidiga tonåren stavas CHIPS. Livsfarligt. Blir det återfall, om jag först klarar något bra för min kropp, så är det chips. Klarar mig utan läsk, utan pommes och bubbel eller alkohol överhuvudtaget, bröd är jag bra less på och kanske att jag saknar plock-smågodis ibland. I så fall. Kaffet, det är min största och ändå last förutom chipsen då... Jag funderar på en sak. Vi har haft någon mass-psykos på jobbet vad gäller luncherna. Alla kvinnor och även vår lille VD har ätit grillad kyckling med tillbehör som avocado, tomat och keso alternativt lax med ungefär detsamma. Det måste ju vara ok? Det är en standardlunch på jobbet som sagt. Om jag svamlar för mycket om detta i den här tråden får ni säga till. Brukar aldrig kunna gå in såhär mycket på forumet i vanliga fall så idag är jag hyper-jobbig.
Svar på tråden järfällatråden 9