Vik hädan skrev 2010-03-25 17:09:16 följande:
Hej alla! Jag vill bara säga att jag bläst och begrundat alla svar, och är oerhört tacksam över det stora stöd och den förståelse jag får av er!Det har varit en jobbig vecka, först höll jag ju allt detta inom mig tills jag igårkväll öppnade mig för er här på FL. Det känns bättre nu. Jag är fortfarande upprörd, men jag har inkallat honom till ett krismöte för att diskutera hur vi ska gå vidare från detta.Jag kommer att ställa honom ett ultimatum; Antingen går han med på parterapi och en livsstilsförändring, annars dumpar jag honom. Jag känner ändå att jag inte vill ge upp hela vår relation, utan han ska få en chans. Men sumpar han den och börjar använda Dubbeldusch igen så är det slut för gott!Har någon tips på bra parrelationsterapeuter i stockholmstrakten?
Lycka till. Dock tror jag att du griper efter halmstrån.... Han måste vilja själv för att det ska fungera. Om han inte vill kommer han falla tillbaka till detta underliga beroende. Se till att aldrig köra förbi någon lågpris affär eftersom det skulle kunna väcka lusten i honom. Undvik att besöka vänner som du misstänker anväder dylika ting. Jag skulle även rekomendera en period av totalt tvålstopp för att kicka igång hela processen. Alternativ till tvål skulle kunna vara såpa eller Yes, pulver till diskmasinen är inte att rekomendera då det kan ge konstiga utslag... Hoppas ni finner en bra terapeut som är väl insatt i KBT. Det skulle kunna hjälpa.
Åter igen: Lycka till!