• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • MammaAlex

Vi håller tummarna för att det bara är en fas! Tyvärr är det väl så att de där utvecklingsfaserna blir längre och längre. Min lille gris har blivit väldigt mammig. Ibland duger inte ens pappa... Tyvärr är det ju så att maken tycker det är ganska bekvämt att jag tar läggningarna och tar dem bara när han är själv hemma =/ Vi får nog ta ett snack om det ikväll. Vill ju inte att det bara ska vara jag som kan lägga honom...

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12

Arvid sover ungefär så här:

9-10 , 13-14, 18-19, 21-06... Oftast vaknar han flera gånger på kvällen efter vi har lagt honom, så då blir det till att ge honom nappen och gunga honom i spjälsängen. Vid 23 brukar han somna ordentligt. Vissa nätter har vi haft riktigt tur och klarat oss utan att han vaknat alls. Jag har inte märkt någon direkt skillnad på nattsömnen beroende på hur han sovit på dagen, men vår äldste son sov alltid bättre på nätterna om han sovit bra dagtid. Annars blev han enormt övertrött och kvällar och nätter blev superjobbiga.

I dag har jag tränat och återigen lämnat bort lillgubben ca 1,5 timme till min mamma. Gick kanon! I morgon ska jag träffa en kompis för lunch och shopping på stan. Farmor och farfar kommer hit och är med de äldre barnen, men jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med lilleman ännu, om han ska få följa med mig eller stanna hemma. Han verkar inte ha någon separationsångest ännu i alla fall, men däremot har jag det...{#lang_emotions_wink} Våra andra barn har varit jättemammiga, men Arvid tycker oftast att pappa funkar lika bra. Räknar ner dagarna tills maken kommer hem igen. Bara en vecka kvar...

• Emma

Radeklev: Usch, hoppas att din farmor blir bättre snart.

Min syster upplever att Mattias har börjat bli lite mammig. Att han gärna sträcker sig efter mig om han är hos någon annan. Men det är inget jag har reagerat på än. men det kanske man inte gör lika mycket heller med tanke på att man är så van att ta upp honom dagarna i ända.

Mattias brukar sova direkt efter frukost. ca 9.30-11, sedan 15-16 och sedan lägger vi honom för natten vid 20. Då sover han till cca 7.00. Men vaknar en hel del därimellan.

Nu har jag skrivit in min förlossningsberättelse på datorn. Ska bara rättstava och fixa stycken sen tänkte jag lägga in den i bloggen. Är det någon mer som har skrivit någon?

• pamsa

Hej tjejor!

Hoppas alla har haft en trevlig påsk! Här har det varit massor att göra och vi har varit bortbjudna i storsett hela helgen. 
    Idag är det chilldag, ska bli skönt att bara vara hemma och inte göra något:)
    Usch vad tråkigt det var imorse när  jag vakna och såg att snöa ute, det har ju varit så fint väder , vad hände?!
    Angående babysitter, den används inte längre här. Min lilla skrutt vill sitta själv och pressar sig upp mer eller mindre när hon sitter lutad. Den användes flitigt här hemma som första 3 månaderna.
    Radeklev: Tråkigt med farmor, håller tummarna att hon blir bättre.
    Saga har börjat komma in i den fasen där hon får ångest om jag eller min sambo går ut från rummet. Helt sjukt! Hon skriker och blir jätteledsen tills nån av oss kommer tillbaka in i rummet. Separatiosånges, javisst!
    Stackars Emil och Loke! Hoppas Emil inte har fått problem med öronen!
    Well, dags att fixa lunch här hemma. Idag blir det pasta med köttfärs:)
  • Emma

Nu har jag lagt in min förlossningsberättelse i bloggen! Bara att gå dit och läsa om ni vill.

• Myart

Hej tjejer. Klart man vill ha en till bebis. Men frågan är när, kanske sen när vår lilla kille har börjat gå och jag studerat klart. 

Helen, lill Loke då, låter inge kul alls, varken för dig eller han, hoppas för all del att det blir bättre snart. Och för Emil också.

Babysittern är mer eller mindre borta pga Olles ointresse för den, det är mera en höjdare att få sitta själv. Hehe nej jag förstår att ni inte håller tiden på era bebisar när dom sitter :D

Här sover vår grabb 3 gånger på dagen från ca.60 minuter innan han somnar för natten vid 19.00 och sedan vaknar 2 gånger för att vilja ha mat och sedan upp ca.06.30 igen. Just nu är han kinkig, han är lite hes.. kan kanske vara för att vi nästan slutat med amning :/
    Idag verkar det bli en resa till Uppsala för att hämta en lampa! Ciao!

• Myart

Åh kul med förlossningsberättelse! Jag ska sätta mig och skriva min upplevelse, hittills har jag bara skrivit om allt annat... :) Någon mera som är intresserad av att skriva?

• Bubba80

Oj här har det skrivits Tur vi har dig Emma som uppdaterar trådarna

Härkänner man verkligen av om inte Emil sovit på dagarna, då blir han övertrött o kinkig hela natten... Så påskhelgen har väl vart sådär nattetid, men det är väl för vi har varit runt så mycket...

Ingen separationsångest här än. Men man märker att han tittar efter mig så fort han är hos nån annan. Sen är han lite blyg för nya människor iaf när han är trött...

Jag vill ha minst en till bebis, helst två Men det går inte gubben med på... han tycker det egentligen räcker med två, men har sagt max en till... Så det blir väl en till iaf...

Hur mycket äter era små nu? Jag har slutat amma helt nu...nice Men jag tänker köra på med baby semp2 ett tag till... Ger ni både lunch o middag? Emil får än så länge bara riktig mat till lunch, kanske dax att börja med middagsmat snart?

Gud vad ledsen man blev när man såg all snö här idag, vi har fått omkring 1 dm snö Men det förvinner väl till i morgon igen...

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • lupin84
    Emma skrev 2010-04-05 10:10:04 följande:
    Radeklev: Usch, hoppas att din farmor blir bättre snart. Min syster upplever att Mattias har börjat bli lite mammig. Att han gärna sträcker sig efter mig om han är hos någon annan. Men det är inget jag har reagerat på än. men det kanske man inte gör lika mycket heller med tanke på att man är så van att ta upp honom dagarna i ända. Mattias brukar sova direkt efter frukost. ca 9.30-11, sedan 15-16 och sedan lägger vi honom för natten vid 20. Då sover han till cca 7.00. Men vaknar en hel del därimellan. Nu har jag skrivit in min förlossningsberättelse på datorn. Ska bara rättstava och fixa stycken sen tänkte jag lägga in den i bloggen. Är det någon mer som har skrivit någon?
    Jag har skrivit förlossningsberättelse..finns i min blogg... september förra året...tror jag det är...

Radeklev: Tråkigt med farmor, håller tummarna att hon blir bättre.

Theo kan ibland bli ledsen hos någon annan... men oftast har de då vart då han inte sovit så bra (är trött).. men vad de gäller mamma och pappa funkar vi båda lika bra.
     =) Vilket känns så skönt!

Hur  ska man få in ett mål mat till?

Nu äter Theo
    8 frukost (gröt eller smörgås + frukt)
    12 lunch + frukt
    16 gröt eller smörgås + frukt
    19 välling

Eller kanske man ska byta gröten mot middag klockan 16...svårt de här tycker jag...
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3