• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • MammaAlex

Hej svejs!

Kanske dags för mig att uppdatera lite nu när vi äntligen fått tillbaka internet. Har haft telefonen och följt er men det är ju så drygt att skriva något längre där.... =)

Jag började jobba för en vecka sen, sjukt roligt! och imorgon börjar inskolningen på dagis. Imorgon ska de vara där en och en halv timme och sen blir det 9-2 tis-tors och på fredag lämnas han=) Ska bli så spännande!

Angående det där med tandläkarbesöket så var vi på det. Lärde mig faktiskt endel. Jag visste inte att det var sämre för tänderna att få saft i nappflaska, inte för att han får det men ändå. Han dricker allt utom välling ur glas så jag har inte funderat över det. Hon upplyste mig även om att för tänderna är russin lika illa som godis... hade jag inte heller en aning om. Fast när jag tänkte efter var det ju ganska logiskt=) Det är ju massor med socker i russin =) Fick ju dessutom tipset om eltandborste av dem så jag är enbart nöjd Foten i munnen

Vad roligt för er som ska försöka få syskon! Jag hade först tänkt att det skulle bli så här men maken är inte alls med på noterna för det så vi väntar ett tag till. Vem vet, kanske 2013 är vårt år... jag har ju alltid gillat nummer 13 så.

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • idamarja

här börjar bebislängtan också sätta in, fick ett syskonbarn i dec, o ett till kommer i sommar, kanske får n-j ett litet syskon nästa år, eller tidigare...det vet man ju aldrig :) det har inte varit så aktuellt tidigare, jag har inte orkat, nu känner jag väl att det skulle finnas ork för en graviditet. 

den här veckan ska vi på kalas, en i byn som blir ett år, o på fredag ska jag in till stan till optikern, försöker övertala p-n att stanna hemma m n-j så jag får åka själv, hehe...får se hur det slutar, antagligen så sitter vi alla intryckta i bilen tidig fredagmorgon.:)

• Knubbe12

Tittar in lite snabbt via mobilen. Väntar fortfarande på vårt bredband, telefon och tv... Tack för att ni höll tummarna, det tycktes hjälpa för jag fick jobbet! Åh, vad mysigt med bebisplaner. Är sugen på ett fjärde barn. Läs ETT barn. Jag har tvillingar i släkten, så jag vet faktiskt inte om jag vågar... Kollar in senare när jag har tillgång till en dator. Ha det bra alla!

• Bubba80
    Knubbe12 skrev 2011-01-19 16:08:55 följande:
    Tittar in lite snabbt via mobilen. Väntar fortfarande på vårt bredband, telefon och tv... Tack för att ni höll tummarna, det tycktes hjälpa för jag fick jobbet! Åh, vad mysigt med bebisplaner. Är sugen på ett fjärde barn. Läs ETT barn. Jag har tvillingar i släkten, så jag vet faktiskt inte om jag vågar... Kollar in senare när jag har tillgång till en dator. Ha det bra alla!
    WIIIIIEEEEEEEE Stort grattis till jobbet tjejen Fasen vad kul... Det är du VÄRD

Hade en bebis här på besök idag, 1½ månad gammal, åååå så bebissugen jag e nu...
    Men dom skulle väl strypa mig på jobbet om jag blir borta längre nu

Idamarja: Hoppas du kan komma iväg själv Även om det är mysigt med familjen, så tycker jag du är värd lite "egen tid". Så du kan dra benen efter dig och bara vara en stund Pappa kan nog behöva lite far o son tid oxå
    Inget illa menat alltså...

Radeklev: Vad kul att börja jobba igen Vad var det du gjorde nu igen? Förskollärare? Har ni kommit iordning efter flytten?

Sephiroth: Hur gick Klarasamtalet idag? Hoppas det gick bra?  
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2011-01-19 20:57:28 följande:
    WIIIIIEEEEEEEE Stort grattis till jobbet tjejen Fasen vad kul... Det är du VÄRD

Hade en bebis här på besök idag, 1½ månad gammal, åååå så bebissugen jag e nu...
    Men dom skulle väl strypa mig på jobbet om jag blir borta längre nu

Idamarja: Hoppas du kan komma iväg själv Även om det är mysigt med familjen, så tycker jag du är värd lite "egen tid". Så du kan dra benen efter dig och bara vara en stund Pappa kan nog behöva lite far o son tid oxå
    Inget illa menat alltså...

Radeklev: Vad kul att börja jobba igen Vad var det du gjorde nu igen? Förskollärare? Har ni kommit iordning efter flytten?

Sephiroth: Hur gick Klarasamtalet idag? Hoppas det gick bra?  
    Tack för att du frågar! Jo det gick över förväntan, hon verkade saklig och bra och lyssnade verkligen på mina åsikter. Dessutom "skällde" hon lite på mig för att jag har dåligt samvete angående att jag fick skäll av barnmorskan/undersköterskan på förlossningen. Hon tyckte att jag skulle anmäla! (Undersköterskan eller om hon nu var barnmorska tyckte att jag skulle skärpa mig för att jag grät och ville hem ca kl 5-6 på morgonen efter 48timmars värkar, för jag var minsann inte ensam om att vara trött där inne)

Dessutom fick jag klarhet i varför det var så otroligt jobbigt på slutet, vilket jag trodde att det SKULLE vara. Edan hade ju lossnat och tydligen är det det allra värsta man kan vara med om i smärtväg under en förlossning, dvs ta bort nästan all smärta med eda och sen få tillbaka den fast mycket starkare och värre. :-S

Jaja, vi bygger planer om hur nästa förlossning ska bli bra iaf. Och jag slipper ha elever närvarande. ;) Bäbisen sprattlade runt en smula på ultraljudet, och hjärtat slog. Ska kolla närmre på rutinultraljudet den 2 februari. =)
  • Bubba80

Skönt att du fick prata med någon som verkligen lyssnade Ja din förlossning låter inte nåt vidare. Vilka jävla kärring till bm...Tycker oxå du borde anmäla...Så slipper kanske fler utstå samma sak som du...  Stackare...
    Kul att ni fick se den lill*... så mysisgt med det lilla hjärtat som slår Hjärta

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • idamarja

i morgon åker vi allihop till kiruna, optiker och en lång lista för inhandling, hoppas det är mildare, vi har haft svinkallt i vanlig ordning, nu är det bara -25, i natt gick strömmen, en riktig hit i sån här kyla, tur att vi har kamin i köket, så vi höll nästan 18 grader varmt inne, mitt upp i allt fick n-j lös mage delux i sket i flera omgångar, kul när man inte har nå vatten alls...tur att vårservetterna finns! sen kräktes han lite också en fin avrundning. vi var till bvc igår o n-j hade rasat i vikt, o nu börjar dom misstänka glutenallergi, så nästa vecka blir det återbesök hos läkaren för vidare utredning. känns jobbigt, men det skulle ju iofs förklara en hel del, tex varför han kräks mer eller mindre dagligen.

nog med elände, hehe :)

sephiroth: skönt att det gick bra, det kan nog vara till stor hjälp med sådana där samtal!

• Knubbe12

Tack! Jag är så glad, även om det endast rör sig om ett vik på några månader. Så skönt att ha ett schema och jättefina arbetskamrater! Det är en fantastisk förskola! Tyvärr vill jag inte nämna namnet på den här, då jag gärna vill vara lite anonym på FL Tungan ute, men den känd inom vårt land och jag trodde aldrig att jag skulle få in en fot där. Känns så spännande och jag ser verkligen fram emot att börja arbeta. Tyvärr tycks det skita sig med förskoleplats åt lillskrutten... De tre ställen vi kan tänka oss att ha honom på är fulla och det är långa köer, så som det ser ut nu så har vi två riktiga skruttställen att välja på. Aldrig blir det riktigt som man vill... Maken får inte vara fl heller, då detta kom plötsligt och han inte skickat in en ansökan förrän alldeles nyss. Känns trist, men i värsta fall får vi skola in A på ett ställe och sedan hoppas på en relativt snabb överflyttning.

Vad skönt att samtalet gick bra Sephiroth (och naturligtvis att allt såg bra ut på ul)! Gör en anmälan! Alltid viktigt så att de får upp ögonen för problemen. Jag fick tyvärr ett riktigt stolpskott till samtalskontakt som gjorde mer skada än nytta, men jag tror att de flesta är riktigt duktiga. Har haft lite svårt att släppa detta då jag tycker att mina problem var ganska små och säkert hade gått att lindra med rätt hjälp. Menar du att du hade elever närvarande dessutom? Blev du tillfrågad angående detta? Usch, så förnedrande... Jag fick ett mf en gång och fick åka in akut då jag blödde som en gris. När jag kommer in var det inte bara en läkare där, utan även 3 andra elever (killar). Kände mig som en jävla försökskanin när jag låg där. Läkaren sa bara att det nog var ett mf på gång och att jag skulle åka hem och försöka igen. Vi var ju unga och hade inga problem att bli gravida... Sant, men vi hade ju ändå förlorat en alldeles egen lite människa och vi behandlades helt respektlöst.

idamarja: Lycka till och hoppas att n-j piggar på sig!

Radeklev: Hur går det för Alex på förskolan?!

Jag efterlyser fler bilder! Sååå kul att se alla våra fina barn! Glad Ni som inte har FB, skaffa det! Flört Jag är inte så insatt, men går det inte att regga en användare under fingerat namn?!

• MammaAlex

Grattis till nya jobbet Balder77 Hoppas att det mynnar ut i en längre anställning=) Kan ju lätt bli så i den världen när man väl fått in en fot. Men blev ju attans nyfiken nu när du skrev att den var känd...

Sephiroth: Skönt att samtalet kändes bra! hoppas att verkligen för din skull att denna förlossningen blir 1000 gånger bättre än den förra!

Förskolan har gått toppen. Idag blev han lämnad själv där för första gången (de kör ju kort föräldraaktiv inskolning) Det hade gått fint. När maken hämtade honom hade personalen sagt att det hade varit toppen att ha 12 till sådana som honom. Där är ett barn som blev inskolad veckan innan Alex som har varit ledsen typ hela denna veckan. Förstår att det tär lite på personalen. Nästa vecka blir det på riktigt. Ska bli spännande att se hur jag ska hinna med allt på morronen.

Jag jobbar i en förskoleklass. Är riktigt roligt=) Vi har några lådor kvar att packa upp men allt viktigt är uppe så vi bor bra. Det är toppen med källare för då behöver inga gäster se våra lådor=)

Vad hittas på i helgen? Vi ska hjälpa brorsan att flytta och sedan blir det handboll för hela slanten på tv:n ska träffa vänner och kolla tillsammans. På söndag blir det en badstund med samma vänner=)

Trevlig helg!

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12
    MammaAlex skrev 2011-01-21 20:59:57 följande:
    Grattis till nya jobbet Balder77 Hoppas att det mynnar ut i en längre anställning=) Kan ju lätt bli så i den världen när man väl fått in en fot. Men blev ju attans nyfiken nu när du skrev att den var känd...

Sephiroth: Skönt att samtalet kändes bra! hoppas att verkligen för din skull att denna förlossningen blir 1000 gånger bättre än den förra!

Förskolan har gått toppen. Idag blev han lämnad själv där för första gången (de kör ju kort föräldraaktiv inskolning) Det hade gått fint. När maken hämtade honom hade personalen sagt att det hade varit toppen att ha 12 till sådana som honom. Där är ett barn som blev inskolad veckan innan Alex som har varit ledsen typ hela denna veckan. Förstår att det tär lite på personalen. Nästa vecka blir det på riktigt. Ska bli spännande att se hur jag ska hinna med allt på morronen.

Jag jobbar i en förskoleklass. Är riktigt roligt=) Vi har några lådor kvar att packa upp men allt viktigt är uppe så vi bor bra. Det är toppen med källare för då behöver inga gäster se våra lådor=)

Vad hittas på i helgen? Vi ska hjälpa brorsan att flytta och sedan blir det handboll för hela slanten på tv:n ska träffa vänner och kolla tillsammans. På söndag blir det en badstund med samma vänner=)

Trevlig helg!
    Tack! Ja, jag hoppas på ett längre vik framöver. Ja, altså förskolan är känd inom den pedagogiska världen så att säga Flört Är man inte pedagog så är det nog inte så stor chans att man hört talas om den. Kanske har namnet nämnts på fb Tungan ute, men jag vill inte att det kommer ut på Familjeliv... Det är i alla fall en helt fantastisk miljö som de lyckats åstadkomma som inte liknar något annat och det ska bli så spännande!

Åh, förskoleklass! En riktigt härlig ålder!

Vad skönt att det går så bra på förskolan för Alex. Ja, att hinna med allt på morgonen när man har brättom är en riktig pärs, men det brukar ordna sig. Arvid börjar inskolningen i början av februari och jag känner mig verkligen orolig. Vi hade turen med oss och har fått in honom på ett toppenställe, men jag har på känn att det kommer att strula med vilan och då är ju hela dagen liksom förstörd. Hur söver ni era små nu? Somnar de själva i spjälsäng dagtid eller hur gör ni? Vi har läst för de äldre syskonen när de var små. Legat i sängen bredvid dem och läst och sjungit och det har fungerat bra. Vi gör detsamma med A, men sista veckorna har han börjat fara runt som en virvelvind och har svårt att komma till ro. Det tar en timme att få hoonm att somna ibland. Antar att de kommer att dra honom i vagn och låta honom sova ute och jag vet inte riktigt ännu vad jag tycker om det. Känns lite otryggt, för det första...

För oss blev det Ikea i dag. Tyvärr var mycket som vi skulle ha slut, vilket är lite trist när det ändå är 30 mil... Sedan köpte vi såklart lite grejor med fel mått också (hissgardiner, tavellister osv). Dvs det var ungefär som det brukar... Flört Kul att få strosa runt lite i alla fall. Vi hade bara dottern med oss och resten av barnaskaran stannade hemma med morfar som barnvakt. Det gick toppen och de hade haft jätteroligt! Arvid fullkomligt avgudar morfar och det är ömsesidigt såklart... Just det, det var ett till ord han börjat med. "Boppa" (morfar). "Hej Boppa" sa han i morse. Hjärta

I morgon fortsätter vi montera möbler och sedan är det dags för dotterns första cheer-leadingpass.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3