• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2011-01-22 23:10:07 följande:
    Tack! Ja, jag hoppas på ett längre vik framöver. Ja, altså förskolan är känd inom den pedagogiska världen så att säga Flört Är man inte pedagog så är det nog inte så stor chans att man hört talas om den. Kanske har namnet nämnts på fb Tungan ute, men jag vill inte att det kommer ut på Familjeliv... Det är i alla fall en helt fantastisk miljö som de lyckats åstadkomma som inte liknar något annat och det ska bli så spännande!

Åh, förskoleklass! En riktigt härlig ålder!

Vad skönt att det går så bra på förskolan för Alex. Ja, att hinna med allt på morgonen när man har brättom är en riktig pärs, men det brukar ordna sig. Arvid börjar inskolningen i början av februari och jag känner mig verkligen orolig. Vi hade turen med oss och har fått in honom på ett toppenställe, men jag har på känn att det kommer att strula med vilan och då är ju hela dagen liksom förstörd. Hur söver ni era små nu? Somnar de själva i spjälsäng dagtid eller hur gör ni? Vi har läst för de äldre syskonen när de var små. Legat i sängen bredvid dem och läst och sjungit och det har fungerat bra. Vi gör detsamma med A, men sista veckorna har han börjat fara runt som en virvelvind och har svårt att komma till ro. Det tar en timme att få hoonm att somna ibland. Antar att de kommer att dra honom i vagn och låta honom sova ute och jag vet inte riktigt ännu vad jag tycker om det. Känns lite otryggt, för det första...

För oss blev det Ikea i dag. Tyvärr var mycket som vi skulle ha slut, vilket är lite trist när det ändå är 30 mil... Sedan köpte vi såklart lite grejor med fel mått också (hissgardiner, tavellister osv). Dvs det var ungefär som det brukar... Flört Kul att få strosa runt lite i alla fall. Vi hade bara dottern med oss och resten av barnaskaran stannade hemma med morfar som barnvakt. Det gick toppen och de hade haft jätteroligt! Arvid fullkomligt avgudar morfar och det är ömsesidigt såklart... Just det, det var ett till ord han börjat med. "Boppa" (morfar). "Hej Boppa" sa han i morse. Hjärta

I morgon fortsätter vi montera möbler och sedan är det dags för dotterns första cheer-leadingpass.
    Boppa... Det var verkligen supersött

Känner igen virvelvinden...pust...suck... samma här. Emil sover oftast inte alls längre dagtid. Ibland slumrar han till i 20 minuter i bilen när vi på em åker och hämtar storebror på dagis... det är det enda
    För övrigt är han på allt...öppnar dörrar...river...klättrar...blir tokig snart {#emotions_dlg.djavulsk} Det går inte att sätta fast han i matstolen...för den klättrar han ur i ett naffs...trots bältet...En liten houdini (eller hur det nu stavas,-))
    Minns inte när jag senast fick sitta ifred på muggen ens Hahahaha
    En riktig trollunge är vad han är...

Vad kul med nya möbler...längtar till vi ska bygga hus

Idag har vi inte gjort så mkt...eller jag har gjort jättemycket...Storstädat...Fan duktigt av mig Gjort sånt som man inte gör så ofta...Skurat i varenda vrå känns det som
    NU - nyduschad o kopplar av med dett glas rött...Nice.

Trevlig kväll!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • idamarja
    Knubbe12 skrev 2011-01-20 22:22:48 följande:
    idamarja: Lycka till och hoppas att n-j piggar på sig!

Radeklev: Hur går det för Alex på förskolan?!

Jag efterlyser fler bilder! Sååå kul att se alla våra fina barn! Glad Ni som inte har FB, skaffa det! Flört Jag är inte så insatt, men går det inte att regga en användare under fingerat namn?!

jag har inte fb, jag hade, men när n-j föddes tog jag bort min användare, ville inte att det skulle börja pratas bland mer o mindre bekanta på fb om hans tillstånd, det är ju så lätt att bry sig på fb, så folk som annars aldrig hör av sig har så lätt o skriva o fråga o säga saker där, o det ville jag inte då, o inte nu heller. dom som verkligen är intresserade av hur vi mår kan ju ringa eller sms:a mig, alltså av folk i min bekantskapskrets tänker jag på.

n-j piggnar inte på sig, snarare tvärtom, sen igår orkar han inte leka, enda är om han sitter vid bordet o får lite saker, då orkar han, men inte som vanligt, massa problem med knappen som vanligt, o så kräks han, nu har medicinerna börjat komma upp också, det tar aldrig slut med elände här känns det som, vi ska t läkarenpå tisdag,känns som en evighet dit.

igår var vi bara hemma eftersom n-j var så slö, vi roade oss med att mala lite köttfärs, o ja fick lite tid vid symaskinen nu när p-n är hemma. idag ska vi åka till ordförande för samebyn o ansöka om renmärke till n-j, det blir trevligt, orföranden är i tillägg gift med p-n´s faster, så det blir extra trevligt :) bara n-j inte kräks aldeles för mkt

• MammaAlex

Usch, stackars N-J inget roligt alls. Tänker på er och håller tummarna för att det vänder snart!

Balder: Alex sover ute i vagnen så han sover oftast mellan1,5 och 2,5 timme mitt på dan. På förskolan sover alla barn ute i vagnen. Han sov inne nu under vintern när det var som mest snö och kallt. då la jag bara honom i spjälsängen så somnade han oftast inom 20 minuter. Hade nog inte kunnat lägga honom i något annat än spjälsängen för då hade han nog sprungit iväg... Varför vill du inte att han sover i vagnen?

Vi började kika på biljetter till spanien igår... åhh vad jag vill åka dit igen. Blir förhoppningsvis till hösten och denna gången med ytterligare en familj. Så då blir vi 6 vuxna och 3 barn mellan 1 och 2,5... skoj=)

Snart är det badtajm!

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Sephiroth

Mår n-j något bättre? :( hoppas det! Någon med erfarenhet av bärsjal? Jag funderar på att försöka slippa syskonvagn helt och bära bäbisen sen. Tror ni det går? Om en vecka ska vi på det riktiga ultraljudet. :)

• Knubbe12

Radeklev: Jag vet inte riktigt... Det känns inte tryggt helt enkelt. Han är inte van att sova utomhus i vagn, då jag varit "tvungen" att ha stenkoll på honom och velat ha honom nära mig. Är väl orolig att det ska hända något antar jag. Typ att något äldre barn som är ute ska ge sig på honom, eller att det kommer någon jävla dåre och kidnappar honom... Våra äldre barn har inte heller sovit utomhus, så för mig känns det helt främmande. Men vem vet, det kanske fungerar jättebra! ;o)

Sephiroth: Har tyvärr ingen erfarenhet av sjal, men av syskonvagn... Inget jag kan rekommendera. Otymplig och jävlig och storebror ville plötsligt inte åka vagn längre när lillasyster var några veckor gammal...;o) Tror säkert att det kan fungera toppen med bärsjal!

• Saga09

Hejsan,

Oj nu var det länge sen jag skrev nåt känner jag.
    Inte hunnit med att läsa igenom allt men ska göra det :)

En fråga bara ( som alltid verkar det som ) är det någon som har märkt att barnen vägrar mat? Saga har den senaste veckan nästan vägrat allt vad mat heter. Hon kniper igen munnen och säger så fint : INTE.. jaha vaddå inte.. nej inte äta då ja..
    Det började med att hon var förkyld och sedan bråkade tänderna men det har ju liksom försvunnit men äta vill hon fortfarande inte. Inte ens kvällsvällingen vill hon ha.... aldrig varit med om detta eftersom hon ju alltid har ätit mer än bra..
    Vad gör man?

• Knubbe12
    Saga09 skrev 2011-01-27 09:16:17 följande:
    Hejsan,

Oj nu var det länge sen jag skrev nåt känner jag.
    Inte hunnit med att läsa igenom allt men ska göra det :)

En fråga bara ( som alltid verkar det som ) är det någon som har märkt att barnen vägrar mat? Saga har den senaste veckan nästan vägrat allt vad mat heter. Hon kniper igen munnen och säger så fint : INTE.. jaha vaddå inte.. nej inte äta då ja..
    Det började med att hon var förkyld och sedan bråkade tänderna men det har ju liksom försvunnit men äta vill hon fortfarande inte. Inte ens kvällsvällingen vill hon ha.... aldrig varit med om detta eftersom hon ju alltid har ätit mer än bra..
    Vad gör man?
    Arvid har vägrat äta när han besvärats av tandsprickning eller halsont. När han är för trött innan en måltid brukar han bli förgrymmad när vi serverar honom mat och då blir det bara pannkaka av alltihop Tungan ute Annars äter han med god aptit. Det kan inte bero på fler tänder på gång? Eller att hon varit förkyld och kanske fortfarande har ont i halsen? Hoppas att det löser sig!
  • idamarja

här börjar det bli lite rätsida på n-j igen, glad så länge dt varar. nu är vi ensamma igen, p-n var hemma nästan en hel vecka, det kändes väldigt lyxigt, o som tur är mår n-j bättre nu så då går det ju bra också :)

om matvägran vet jag mkt, men dessvärre har jag nog inga "normala" råd att ge, vet ju inte hur det fungerar för friska barn som strejkar lite emellanåt, men om det bara är trots så kanske det hjälper med längre tid mellan målen, hunger är den bästa kryddan.

• MammaAlex

Ok då förstår jag att du är lite nervös inför förskolan med att sova ute Balder. Alex sover lika bra ute som inne så för oss kvittar det men vet att vissa sover bättre inne än ute eller tvärtom med=)

Han har blivit prickig, vet inte om det är vattenkoppor då det går på förskolan eller något annat, han har inte haft någon feber och det har ånnu inte blivit blåsor. Prickarna kom på mage och rygg i onsdags och idag ser det lite lugnare ut. Tänkte avvakt helgen och om de inte är borta på måndag får vi söka vård. Men nu är han lite kinkig med maten, vill inte gärna äta lunch och middag men gärna frukt och macka och välling så jag vet inte. Kan ju vara att han inte är så hungrig alltid.
    Tidigare har han bara matvägrat vid feber så jag har inga bra svar till dig Åsa...

Ikväll blir det handboll live. Ska se semifinal mellan danmark och spanien =)
    Maken ska få se finalen live på söndag, så  orättvist ;)

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Bubba80

Håller med dig Balder... gillar inte heller när de sover ute i vagnen. På förskolan där E ska gå så har ´jag sagt att han inte får sova ute, om inte ha är på samma sida som resten av utegänget är. Det liger dock väldigt nära mitt jobb... och jag vet vilka personer som går förbi på permissioner där
    Samma gällde storebror när han var mindre o sov ute i vagnen.

Radeklev: Stackars liten prickig...men hoppas det är vattkoppor ändå... för ju tidigare de får det, dessto mildare brukar symtomen vara... om det nu kan vara till nån tröst   Det skall tydligen vara riktigt jobbigt att få det när man är stor/större?

Sephiroth: Har hört att bärsjal ska var grymt nice, men aldrig testat nån själv?

För övrigt så har Emil oxå varit lite upp o ner med maten... men men det ger sig väl. Dom har sina perioder do små livenHjärta

Hoppas alla får en jättetrevlig helg

Kram från mig

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3