Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Jag är kvar...Flört Vore trist om vi gav upp nu när vi hängt här rätt länge tycker jag. Har dock varit dålig på att skriva på sistone då jag haft fullt upp med arbete, barn byggen av alla de slag. Maken har också varit bortrest mycket, så jag har stupat i säng strax efter barnen har somnat på kvällen.

Lillskrutten har en stark vilja och vi har en tålamodsprövande tid. Har testar gränserna hemma till max, men på förskolan är han mer medgörlig Tungan ute Sedan börjar han ju vara i den åldern att han gärna vill vara med storasyskonen när de har kompisar, vilket inte alltid är lika uppskattat. Han älskar att vara ute och vi får i princip bära in honom skrikandes varje gång. Trots att vi varit ute en halv dag ska han inte in. Jättebra att han gillar att vara ute, men det blir ju en slags stress när man vet vad som väntar.

Hur är det med er andra?

• Knubbe12

Förresten - tänkte fråga hur sömnen fungerar för era små? Arvid vaknar ofta tycker jag. Han ligger fortfarande i vårt sovrum, men strax är det kanske dags att låta honom börja sova i sitt eget rum. Han bökar runt i sängen, gnorkar eller gråter och så får vi gunga sängen och ge honom nappen. Han verkar dock pigg på morgnarna, så han har förmodligen ändå fått hyfsat med sömn, men det känns ibland som att vi vuxna knappt hinner somna riktigt djupt mellan uppvaken. Vet inte om det är drömmar som stör honom, eller vad det kan vara.

• Knubbe12

Arvid räknar också, eller han rabblar i alla fall siffror/ordningstal, men ännu är det knappast så att han kan associera till vad det innebär. De arbetar mycket med matematik på hans förskola Flört 

Han har också börjat knuffas och slänga saker, och trots att det är tredje barnet har vi aldrig upplevt detta tidigare. De äldre syskonen har aldrig betett sig på det viset, så vi är inte riktigt vana att hantera sådant på "hemmaplan", så det är lite kämpigt just nu. Ett helt normalt beteende i den här åldern, men det skapar så mycket konflikter och stress. Han är enormt tjurig och nu är han inne i en period då precis alla saker är hans...
    I dag när jag hämtade honom från förskolan skulle han dessutom varken ha på sig skor eller mössa och sedan hade jag tydligen valt fel napp också. Det slutade med att jag fick bära ut honom till bilen skrikandes och spänna fast honom trots att  han protesterade. Han kör bara sådana grejer med oss än så länge, men det är väl bara en tidsfråga innan han börjar testa pedagogerna.

Hm.. Kanske är det dags för oss att vänja lillskrutten att sova i eget rum. Vem vet, han kanske skulle sova lugnare då?! Det är jag som har velat vänta pga att jag vill ha honom nära mig då jag är upp flera gånger per natt och kontrollerar att han andas. Iofs ligger hans rum vägg i vägg med vårt sovrum, så det är ju inte direkt långt dit... Vet inte riktigt vad hans ständiga uppvaknanden beror på. Storebror sov likadant i hans ålder, medan storasyster sov något lugnare. Här är det ca 20.30-06.00 som gäller. + diverse uppvaknanden då. Hade varit skönt med en sovmorgon till 7 Tungan ute

• Knubbe12

Utte, så gulligt! Arvid såg ett foto av Loke på FB och då sa han "Avvi!". "Nä, det där är inte Arvid, det är Loke". "Åååh...Kjoke!"

Här är det också treordsmeningar nu, allt går i en rasande fart tycker jag. I förrgår gjorde han en vurpa från soffan och ramlade framstupa med munnen i vardagsrumsbordet. Som tur var sitter framtänderna kvar, men han fick en rejäl fläskläpp och slog upp  ett ganska stort sår i överläppen.

Inga syskon på gång ännu, men vi är faktiskt lite sugna...Tungan ute

• Knubbe12

"Mamma bi stå däj" sa Arvid i morse när vi tittade ut på gården. Sedan har han snappat upp en hel del meningar som han bara kastar ur sig hips vips, t ex "Pang i bygget!" Nu bygger han lego ( "Avvi bygger högt torn"). Inget direkt mellanrum mellan orden, alltså ingen lång paus. He he he. Arvid kallar nästan alla äldre kvinnor för mojmoj.Han sjunger en massa också, hela sånger. Innan vi ska äta drar han "matramsan" de säger på hans förskola Tungan ute Allt kom liksom på en gång när det gäller språket. Det varierar ju så oerhört. En del är ju tysta superlänge och sedan kommer allt.

Ja... tänk om det gick att säkerställa att det bara blir ett barn, då hade vi kanske satt igång...Flört Så mysigt med en liten. Har svårt att tänka mig att aldrig få uppleva det igen...

• Knubbe12

Sephiroth: Vilken sötskrutt! Hoppas att allt går bra?! Hjärta

Här testas det också en massa, men det är ju som det ska Flört  Tycker att det blivit mycket bättre senaste veckorna. Det gäller att härda ut och vara konsekvent, vilket inte alltid är så lätt...  
    Det mesta fungerar bra nu, det är väl det här med att gå i affärer som är den stora prövningen. Han vill inte sitta i vagn utan gå själv och det är ju ok så länge han inte pillar på allt. Jag bar ut honom till bilen några gånger och åkte hem och sedan dess har det börjat gå bättre. Som tur är de ju ännu så pass små att det bara är att plocka upp dem och knalla iväg Tungan ute 

Dottern var lugn som en filbunke tills hon blev ca 3,5 år och då gjorde hon revolt! Puh...

Arvid sover fortfarande dagtid. Det blir 30 min-2 timmar beroende på vad vi gör under dagen. Sover han inte alls blir eftermiddagen och kvällen jättejobbiga för honom, så då tar vi helllre att han sussar en stund på dagen och är vaken längre på kvällarna. Han somnar oftast mellan 20 och 21.

Radeklev: Kanske känner han sig svartsjuk? Är det släktingars barn som han ger sig på? Har tyvärr inga direkta tips... Gäller väl att få dem att verkligen förstå att andra blir ledsna.   

Kram på er alla! Hoppas att ni har det bra!    {#emotions_dlg.flower}

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2011-07-09 19:38:05 följande:
    Tack så mkt alla! Hon är en mkt omständig liten dam som inte vill ligga själv alls och bara sova korta stunder i famnen. Puh! Jag är inte van!! Någon med erfarenhet?

Så har alla våra barn varit (men sönerna har nog varit mest krävande när det gäller sömnen). Hmm... Jag har kånkat runt på dem, men det blir ju rätt jobbigt i längden... Har ni testat bärsjal?

Är nog inte den soom ska ge tips angående sömn, då jag alltid varit oerhört fjantig när det gällt detta och velat ha dem nära mig så att jag kunnat ha koll. I kväll hände dock något stort; jag lämnade lillskrutten (nåväl, han är 22 mån...) ensam efter en halvtimmes misslyckad sövning, och han somnade helt av sig själv när mamma gick och kissade. Det ni! Tungan ute Fy tusan, nu måste jag skärpa mig. Maken har önskemål om att flytta Arvid till hans eget rum nattetid. Det kanske är dags nu...Flört

lupin: Håller med; oj, vad lik Tim är sin storebror! Och söt som socker såklart! 
  • Knubbe12

Bubba80: Hurra! Lycka till - vad spännande! Jag packar för fullt; i morgon drar vi utomlands för sol och bad i en vecka, Arvid var så ung sist så han minns nog inte så mycket, men han vet att han ska få bada och åka vattenrutschbana hela dagarna ;o)!

• Knubbe12
    Bubba80 skrev 2011-09-05 12:25:06 följande:
    Hur var semestern??? Vad tyckte Arvid?? Hoppas alla mår bra? Kram på er     
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)

Semestern var bra! Verkligen ett kanonställe och allt gick bara fint; flyg, buss osv. Däremot var det oerhört varmt, närmare 40 grader hela veckan, så Arvid blev rätt medtagen. Åt dåligt (fick ge extra välling...) och kräktes en natt. Han var ändå vid gott mod, men det var lite tufft...
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2011-09-05 21:41:54 följande:
    Ajdå... Jobbigt med så varmt... Men dom stora barnen var väl väldigt nöjda med sol å bad?

Japp! Storasyster var eld och lågor och älskade hela semestern! Storebror vägrade följa med, då han fått för sig att han inte ska flyga mer (flygrädd helt plötsligt, fast han åkt flygplan många gånger förut...). Hoppas att vi får bukt med detta. Vi hade en hel vindsvåning med flera sovrum, 2 badrum osv, så min mamma och jag kunde hålla sams ;o) och hela resan var toppen!
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2011-09-09 12:52:16 följande:
     STORT GRATTIS ÄVEN TILL ARVID IDAG 2ÅR STORA KILLEN  

Arvid tackar för gratulationen! Usch, vad tiden går fort...
  • Knubbe12

Grattis Emil! Vi har kalaset för Arvid på söndag, men vi sjöng för honom igår och han fick en del av paketen ;o)

• Knubbe12
    Bubba80 skrev 2011-09-10 15:56:40 följande:
    Emil tackar o bockar Förslag på presenter??? Mina ideer är uttömda till alla andra som vill veta??? Han har bara fått smågrejjer idag... vi firar oxå imorgon med pompa o ståt

Vi köpte lite delar till Brio-tågbanan och sedan fick han ett set med batteridriven borr, slipmaskin och såg. Sedan ska vi köpa en ny ryggsäck (det har han önskat sig...;o). Något mer blir det också, men vad vet jag inte ännu. Han har så oerhört mycket leksaker redan som vi sparat från storasyskonen.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3