Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Emma skrev 2010-08-25 07:06:20 följande:
    idamarja: Då är det lååååångt upp i landet Jag är jättenyfiken på naturen däruppe och måste någon gång åka på semester dit! Jo, visst är det mysigt med bär och svampplock och potatisintagning, men det tråkiga blir i oktober-november när alla löv fallit av träden och allt bara är grått... suck.

Balder77: Va kul med nytt! Man blir ju inte ett dugg sugen själv Får man fråga vad det kommer kosta? Det var ju jättefint det huset du länkade till. Planlösningen är ju helt underbar! Mattias har inget eget rum än. Vi har inget rum som han kan få som sitt heller om vi inte vill sova på skilda våningsplan. Och det vill vi inte. Men vi måste försöka lösa det snart för han är sååå lättväckt om nätterna. Det räcker med att man rör sig lite för mycket själv i sin egen säng så vaknar han... Inte alls roligt. Vi får ge honom välling 1-2 ggr på natten för att han ska somna om.
    Vitt och limegrönt är ju bara sååååå fint! Jag älskar dom färgerna. Är det fler än jag som förresten blir tokig på att alla utgår från att man vill att sitt barn ska ha mkt blått bara för att det är en kille eller bara rosa för att det är en tjej?

Sephiroth: Jag har ingen tatuering och är nog för feg för att skaffa en också. Johan skulle vilja ha Mattias namn intatuerat, men han vet inte hur eller var.
    Det är fint med färg! Kul när det lyser upp.

Bubba80: Stackare. Det där lät inte alls kul. M sover också oroligt, verkar vara något närmare-1-års-syndrom kanske

Här blir det som vanligt en uppsats, har skrivit flera gånger men då har internet slutat funka och tagit bort det jag har skrivit. Så nu har jag lärt mig att kopiera allt jag skriver innan jag klickar på posta.

Vi var och provkörde bil i måndags. Jag ringde och hörde lite om den och frågade hur den var i lacken och den var helt okej, inte ny, men det räknar man ju inte med när det är en 03:a. Kommer dit och hela bilen är en enda stor repa...
    Ni som har tre barn balder, vad har ni för bil?
    God morgon! I natt har skrutten sovit riktigt bra. Jag fick söva om honom vid 04-tiden, men förutom det har han sovit bra! Det kan vara så att han är hungrig nattetid, men jag vet inte om vi vågar ge honom välling på natten. Är lite rädd att han ska lägga på sig några kilon till...Flört Mattias äter på natten läste jag. Är det några fler av våra små som gör det?

Ja, visst är det hemskt det här med kön och färger?! Jag gillar färgglade kläder och Arvid klär allra bäst i rosa tycker jag Tungan ute Äldsta sonen hade en period när han var kring 3-4 år då han bara skulle ha rosa, och gärna glitter... I natt sov Arvid i storasysters avlagda rosa pyjamas. Han var så fin så! Skrattande

Javisst får du fråga vad husbygget kostar! En stor fördel med ÄH är att du får en fast offert. Vi bokade tid med en säljare i början av sommaren och han kom hem till oss och hade gjort en fullständig offert som vi gick igenom. Alla andra husleverantörer vi surrat med har varit lite "hala" och inte specificerat det vi begärt osv. Orkar inte tjafsa och ringa runt och fixa entreprenörer själva. Har varken tid eller ork... Vi fick en totalkalkyl på rubbet (tomt, hus, el, VA, finplanering av tomt osv) på drygt 1 950 000 sek. Då är allt fixat och klart. Det vi kommer att göra själva är att byta ut vissa vitvaror, lägga eget golv så småningom etc. En bekant har byggt en jättefin mindre modell (3 sovrum) och landade på 1,6 när garage, förråd, tomt osv var klart.

Vi bytte bil i somras. Har nu en vit Toyota Avensis, en 05:a tror jag att det är om jag inte minns fel. Kanonskick! Det enda som vi har gjort är att maken har bytt kamrem, annars var det inget som behövde åtgärdas. Det är en diesel och den drar otroligt lite, ligger på 0,59 i snitt har jag för mig. Vi ryms fint och även barnvagn och hund får plats utan problem! Den enda nackdelen är att vi inte kan pressa in någon fler när vi åker allihop, dvs. barnen kan inte ta med sig någon kompis. Hade tänkt oss en 7-sitsig först, men vi tänkte om...

Funderar på att boka ett besök hos någon för en rejäl genomgång av skruttkroppen, så att jag får hjälp med min nacke. Vem ska man gå till egentligen? En naprapat, kiropraktor, eller?
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-08-25 10:42:01 följande:
    Skönt att Arvid sov bra i natt. =) Här äter Loke inte på natten då han tar det som vana hur fort som helst. Jag har märkt att ger vi mat på natten då vill han ha det jämt, och får han inte mat på natten äter han mer på dagen och inget på natten natten efter. ;) Ungefär så. Tycker han är för stor för att äta på natten nu plus att det är viktigt att alla får sin sömn såklart.

Vet inte vilket märke det är på spikmattan, men det är en sådan svart med vita rundlar med plastspikar i. Finns på de flesta hälsokostaffärer och även på flera andra ställen. Såg en på rusta också i helgen faktiskt.

Att Loke somnar själv underlättar inte bara, utan det räddar hela mig och mitt humör. Det tär nå fruktansvärt att försöka få en gallskrikande bäbis att somna i flera timmar varje varje varje dag i flera månader. Fy fan säger jag! Börjar han med det igen kör jag nästan femminutersmetoden.

Nu har jag fått "hjälp" iaf! Från läkare osv. Jag har fått en läkartid om min medicin! Ja just ja, om en månad är tiden. Starkt jobbat sjukvården. Vi har iof skickat in om dagis till Loke nu. En dispensansökan. Får se om han får någon plats snart.

Har du ont ska du gå till vårdcentralen så får du remiss till rätt ställe. =)
    Bra att du fått läkartid, även om det är ett tag kvar. Jag var hos min läkare på vc i går, men jag fick ingen remiss... Mitt förflutna (?!) som hypokondriker gör att det känns som att jag inte riktigt blir tagen på allvar. Han hade inte ens tänkt göra någon undersökning, utan vi pratade bara först. Det hela slutade ungefär med att jag fick säga åt honom vad han skulle kolla (har oroat mig för hjärntumör...), typ "Jag vill att du lyser och kollar så ögonbottnarna inte är svullna", "Kan du kolla reflexer och koordination" osv. Hur som helst är han väldigt trevlig och då undersökningarna inte visade något konstigt känner jag mig lite lugnare. Han trodde att det berodde på stress och spända muskler. Gjorde lite avslappningsövningar i morse och det knakar och brakar som tusan i nacken. Har värk i pannan, ovanför ögat, i stort sett varje dag. Ruggig värk i skuldror och nacke också. Ska boka en tid hos en naprapat och håller tummarna för att han/hon kan hjälpa mig.

Har ni önskat någon särskild förskola? Hittat något arbete ännu?
  • Knubbe12

Bubba80: Här kommer länken till den husmodell vi tänkt oss! www.styleroom.se/album/12979

Är det ett foto du ska framkalla? I så fall funderar jag samma sak... Har en massa foton på barnen, men upplösningen är inte tillräcklig, fast det kanske inte går att göra något åt... SEPHIROTH! Flört

Lillskrutten har sovit bra ännu en natt. Krånglade lite i går kväll, men från och med 23 sov han riktigt bra. Härligt! Nu ska jag och Arvid poppa lite musik och städa. På eftermiddagen kommer en säljare hit så vi ska surra lite. Kanske blir det beställning av hus. Spännande! Tungan ute

Vad gör ni andra i dag?

• Knubbe12

Sephiroth: Har en massa idéer, fast i dagsläget har vi knappt en pinal på väggarna eftersom vi vet att vi blir här en så begränsad tid. Mycket är fortfarande kvar i flyttlådor, då går det lättare vid nästa flytt! Flört Har du kikat på StyleRoom (hittade ett barnkök i vitt där som jag bara måste bygga! Flört)? Där kan man få en massa inspiration. Bara att söka på "barnrum", "vardagsrum" eller vad man nu vill kolla närmare på. En sak som vi gjorde i förra huset var att måla garderobsdörrarna i dotterns rum med tavelfärg (lämnade en vit ram runt om). Mycket uppskattat! Då kunde hon måla på dem med tavelkritor och sedan är det bara att torka bort. Håller lite smått på att planera barnens kommande rum, för nu har vi skrivit på beställningen av HUSET!

Åsa: Arvid äter ungefär så här:

Frukost: Stor tallrik med gröt
    Mellis: Frukt/smörgås
    Lunch: Hemlagad eller burkmat motsvarande ca 200 gr.
    Mellis: Frukt/smörgås
    Middag: Likadant som lunchen
    Kvällsmål: En tallrik gröt alt. ca 200 ml välling

Han blir alltid förbannad när det tar slut och skulle nog kunna sätta i sig hur mycket som helst! Tungan ute

• Knubbe12

Kul med kalas! Flört Hur gammal är storebror?

I dag har jag, dottern och hennes kompis/tremänning varit och shoppat hela eftermiddagen! Lillskrutten fick vara hemma med pappa och städa/tvätta Tungan ute Egentligen var jag på jakt efter byxor åt den äldre sonen, men jag kunde inte motstå en grön body med Kermit och ett par multirandiga velourbyxor till Arvid. Handlade dessa på Lindex, och jag måste säga att de verkligen fått in superfina kläder (om man som jag gillar färg)!

Emma: Hur slutade "Jakten på de försvunna trådarna"?!? Tungan ute Hoppas att det gick bra!

• Knubbe12

Emma: Härligt att ni hittat en bil! Bilaffärer är förmodligen en av de allra sämsta affärer man kan göra tyvärr... Vi köpte en sprillans ny bil för två år sedan. När vi bytte in den nu fick vi ynka 70 000:-. Förlorade ca 80 000. Urk... Nu satsade vi på ett mer välkänt märke än det vi hade tidigare, med bättre andrahandsvärde. Dumt att vi inte tänkte på det förra gången...

Pamsa: Såg på fb att ni förlovat er! Grattis igen, och dessutom grattis till nya arbetet! {#emotions_dlg.flower} Vi bär Arvid till sömns fortfarande. Lägger vi ner honom gråter han så hjärtskärande och vi vill inte att han ska somna så... När han börjar bli riktigt trött får han sin snuttefilt och somnar i famnen.

Igår och idag ahr varit riktiga skrikdagar. Han har varit så missnöjd. Naturligtvis är maken bortrest och jag ensam, till råga på allt. Om det inte blir bättre snart tar vi nog med honom till bvc så att de får kolla öron, hals osv. Så jobbigt när de inte kan berätta vad det är. Han är verkligen en liten klätterapa och är precis överallt hela tiden!

• Knubbe12

Inatt sov skrutten från 21.00 till 06.30 (han vaknade tydligen till så Magnus hade gett honom nappen, men det hörde inte jag...). Så jäkla skönt! Jag var dock upp vid 04 och lyssnade och kände lite på honom då jag trodde att han kolat av då han var så tyst. Han sov dessutom i sin egen säng, det ni! Flört 

Ja, vad brukar vi göra inne egentligen... När vi leker med honom (eller bär...) så är han helnöjd, men han är inte så bra på att leka själv. Tog nyss fram  en leksaksspis med en massa kastruller, slevar osv. till honom. Han var helivrig i 5 minuter, men sedan var det inte så roligt längre. Helst vill han att jag är med honom precis hela tiden, så det är svårt att få något annat gjort här hemma. Äldsta sonen var precis likadan när han var liten, medan dottern var lite bätre på att leka själv. Arvid verkar tycka att det suger när bara mamma är hemma och blir på mycket bättre humör när storasyskonen kommer hem från skolan. I går grinade och gnällde han nästan hela dagen och det tycks bli en likadan dag idag...

• Knubbe12

Här blir det totalt kaos utan rutiner. Precis som Mattias så sover Arvid oroligt under natten om han sovit för lite under dagen. Sista dagarna har han sovit 10-11 på fm och sedan mellan 15 & 16. Vi har försökt få honom i säng senast 21 på kvällen. Naturligtvis måste man ju kunna vara lite flexibel ibland, men det märks direkt på Arvid när vi inte följer hans "mat- och sovklocka" Flört Det kommer att bli en stor förändring sedan när han börjar i förskolan efter jul, i alla fall när det gäller sovtiderna. Storasyskonen somnade vid matbordet vid 18-snåret flera gånger efter en heldag på förskolan...

Emma: Lycka till med bilen! Hoppas ni blir nöjda!

Sephiroth: Jag upptäckte att jag inte direkt kom med några svar på vad vi brukar göra inomhus Tungan ute Kurragömma är poppis, likaså "titt-ut" och andra liknande lekar. Senaste dagarna har vi börjat innebandyträningen (hittade syskonens gamla miniklubbor) Flört. Sedan älskar han att hålla på med deg! Han brukar vara med när storasyster pysslar med sin deg, och det kan han sitta och göra länge. Däremot får man ju vara ruggigt uppmärksam så att inget åker i munnen. Lyssna på musik och "sjunga" gillar han också. Har Loke någon Bobbycar? Han som är så pass motoriskt utvecklad borde ju kunna glida fram på en sådan med lätthet! Flört 

Bara en vecka kvar tills lillskrutten fyller ett år! Vi kommer att ha kalaset nästa helg istället för på torsdagen. Maken är bortrest på torsdag och det känns dessutom inte så lockande att ha det en vardagskväll.

• Knubbe12

Sådär, då var ett av årets möten på banken avklarade! Sååå trist... Vi hann gå igenom i princip allt, utom pensionssparande. Ska ta ett separat möte för det om någon vecka. Det är ju ruggigt hur dålig koll man (jag...) har. Visst inte ens vilka fonder jag valt... Flört Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni hela barnbidraget till dem?

Maken var bortrest måndag och tisdag, kom hem och var hemma en kväll i onsdags, repade med bandet i går kväll och i kväll har de en spelning. Kul. Känns så jäkla trist att nästan alltid vara ensam vuxen i hushållet. Nu är det ju inte såhär exakt varje vecka, men ganska ofta. Önskar att jag bara hade en enda kväll för mig själv så att man i alla fall hann läsa en bok... I går ringde min morsa och skällde som vanligt. Jag vet inte riktigt vad det är jag har gjort/inte gjort, men det går hur som helst inte att diskutera med henne då hon slår ifrån sig allt man säger och avfärdar det som lögn... Blä.

Här klättras det hej vilt! Tungan ute Som tur är har han inte ramlat ordentligt ännu, men det är väl bara en tidsfråga. Han hinner precis överallt och drar ut allt han får tag i. Arvid klarar att stå själv ca en minut, men han ramlar om han försöker gå utan stöd.

• Knubbe12
    Emma skrev 2010-09-06 20:04:38 följande:
    Hej på er!

Här har det varit fullt upp med jobb och umgänge.

Är helt slut idag kan jag säga. Jäklar vad mycket det är som ska tryckas in ihuvudet. Ska faktiskt ta mig min bok och gå upp och lägga mig i sängen och läsa snart och bara slappa. Men Mattias lär ju hinna somna ordentligt först. Jag känner iallafall att jag kommer trivas på jobbet och det är jätteskönt!

Bilen går också bra hittills.

När jag kom hem idag så blev Mattias jätteglad och jag blev så varm i mammahjärtat!

Hur känner ni med era partners såhär i småbarnslivet? Det känns som att vi glider ifrån varandra tycker jag. Det känns inte som att vi gör något tillsammans längre... Jättetråkigt tycker jag.

Mattias traskar på bra när vi håller i honom och han går bra utefter möbler. Han har släppt någon gång och stått och lutat sig mot något, men inte mer än så. Vi får väl se när han vågar. Rätt vad det är så släpper det!

Ha en trevlig kväll!
    Härligt att du trivs på arbetet (och att bilen rullar...Flört)!

Ja, alltså det här med förhållandet och småbarn... Jag kan säga att jag packade väskan flera gånger när vi fick första barnet, fast jag gjorde aldrig slag i saken, vilket jag såklart är glad för nu... Jag minns att jag kände mig väldigt ensam då och jag kände knappt igen maken längre. Var också väldigt ledsen för att jag tyckte att han inte engagerade sig tillräckligt mycket i sonen. När han väl var hemma verkade han mest tycka att han var besvärlig. Jag var ju helt uppslukad av honom, han var hela min värld, medan maken hade en massa annat vid sidan av (rep och spelningar med bandet, höll på att doktorera osv). När vi har pratat om det såhär i efterhand ser man saker lite på ett annat sätt. Maken menar att han fick en total chock när sonen föddes och inte riktigt visste hur han skulle bete sig. Han hade inte riktigt räknat med den omställning det blev att bli pappa. När sonen var ca ett år började det som tur var vända, annars hade vi aldrig varit tillsammans idag. Nu är han världens bästa pappa och engagerar sig i barnen till 100% när han är hemma.

Med tre barn har vi knappt någon "ensamtid" med varandra, utan vi umgås och hittar på grejor allihop. När barnen har somnat på kvällen har vi typ en timme tillsammans innan det är dags att sussa. Ofta ligger vi bara i soffan. Jag pratar och maken sover. Passionerat värre...Tungan ute

Vi ska försöka ta oss ut åtminstone en gång per månad. Äta middag, gå på bio etc. Vi har oftast tillgång till barnvakt om vi behöver, men vi kanske är lite dåliga på att nyttja den möjligheten.

Ja, det blev en hel uppsats som vanligt!

Allvarligt; vad har hänt med Bubba?! Ett tag sedan hon skrev...
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3