• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

Matjessill, färskpotatis, rödlök och gräddfil. Köttbullar till barnen om de inte vill ha sill.

• Mumu

Efter en underbar vecka i Grekland med saganaki aubergine, moussaka, greksallad och spenatpaj i mängder så var det ganska gott att komma hem och göra varma mackor med svampstuvning igår kväll. Idag plockade vi fram pulled pork ur frysen och åt med pitabröd, grönsaker och såser. Barnen var sugna på köttbullar och så kokade vi makaroner också, så det blev ett himla blandande, lilltjejen stoppade ett pitabröd fullt med köttbullar ocfh makaroner och åt ...

Bäst just nu: Sommarlov!
  • Mumu
    Ela skrev 2010-08-01 19:51:39 följande:
    Mumu - Experimentell matlagning från dotterns sida.

Själva kom vi hem vrålhungriga från en cykeltur som blev längre än vi tänkt eftersom vi stannade till hos grannarna när vi kom hem. Räddningen blev pyttipanna med stekt ägg och rödbetor. Alltid bra med lite nödmat att ta till.
    ALLTID experimentell matlagning från hennes sida... Jag minns så väl en gång när hon tog en överbliven baguette från soppan och lade massor av strimlad pannkaka uppepå och mumsade i sig ...Hon är lite Cajsa Varg, hon tager det hon haver och allt går i. Och så sonen på andra sidan bordet, som är så kräsen så det finns inte. Kontraster, helt klart.

Idag vet jag faktiskt inte vad det blir för middag. Jag skulle tro att det blir nåt grekiskt, för att minnas semestern. Kanske spenatpaj. Eller saganaki auberine. Eller så kanske vi bakar en hemmagjord pizza istället, det är ju också mysigt.
  • Mumu

Igår blev det saganaki aubergine med vitlöksbröd och idag.... antingen hembakad pizza eller så spaghetti carbonara. Beror på humör och väder. Till lunch blir det nog helt enkelt kräm och mjölk. Och en macka.

• Mumu
    Mumu skrev 2010-08-03 11:03:56 följande:
    Igår blev det saganaki aubergine med vitlöksbröd och idag.... antingen hembakad pizza eller så spaghetti carbonara. Beror på humör och väder. Till lunch blir det nog helt enkelt kräm och mjölk. Och en macka.
    Det blev spaghetti carbonara. Och nu är jag sugen på godis.
  • Mumu

Vi bakade pizza idag. Barnen fick själva välja vad de skulle ha på sina bitar och det blev chorizosalami (!!! de som skriker rätt ut när något är starkt i vanliga fall) och fetaost. Tjejen ville även ha röd paprika på sin bit. Vi gjorde resten av pizzan med samma saker plus rödlök, oliver och ägg. Blev riktigt bra! Både mozzarella och vanlig ost uppepå.

Sen har jag gjort en syrlig marinad som jag lagt tärnad kycklingfilé i, imorgon har vi grillgäster och ska göra kycklingspett som ska bli precis så möra som de vi fick på den bästa grekiska tavernan... 

• Mumu

Till lunch åt vi rester från kvällens grillning, kycklingspett, rostad färskpotatis, sallad, tzatsiki och aubergineröra. Nu när vi kom hem från skogen var barnen hungriga, men inte vi, så de åt rester från pizzan vi gjorde häromdagen. Vi har plockat massor av kantareller, så vi gör nog kantarellmackor i ugnen senare ikväll.

• Mumu
    Saaaraa skrev 2010-08-06 21:33:04 följande:
    Vi åt spaghetti och köttfärssås. Har tappat all fantasi när det gäller mat.... känns som om att vi äter samma sak hela tiden...
    Har oxfilé hemma tills imorgon, men är trött på hur vi lagar den. Hur tillagar ni oxfilé? 
    Vi tycker oxfilé är godast som den är och lägger ner krut på tillbehören istället. Helst steker vi oxfilé i bit, bryner den runtom och stoppar sen i en stektermometer och in på 125 grader. Tar ut vid 58 grader och låter den vila minst en kvart i folie innan den skivas och serveras. Då blir den perfekt, mör och fin och rosa.

Till oxfilé är det absolut godaste en italiensk risotto, gärna med svamp i. Mmmm...

Ikväll äter vi grekisk spenat- och fetostpaj med grekiskt durumbröd. 
  • Mumu

Nu börjar vardagen och jag känner att jag MÅSTE börja skriva matlista igen! Maten blir automatiskt nyttigare om man planerar lite bättre än vad i alla fall vi gör under sommaren. Vi skriver alltid veckomatsedel under resten av året, men jag känner att det är lite svårt att komma igång. Ni andra, har ni några återkommande vardagsfavoriter som inte är astråkiga eller helt onyttiga?

• Mumu
    Ela skrev 2010-08-08 16:18:50 följande:
    Några kompisar kommer över på middag. Vi slänger in en massa rotfrukter (potatis, palsternacka, morötter och rödbetor) i ugnen tillsammans med brynta kycklingfiléer, rosmarin och obscena mängder chevre. En kall sås med honung, lime och en gnutta sambal till det.

Till efterrätt blir det vit chokladmousse med blåbär, hallon och svarta vinbär.
    Jag kommer, jag också.

Och får jag inte komma till Ela och äta så får jag väl äta hemma då. Här blir det potatisgratäng. Fläskfilé på nåt vis till, jag vet inte än om vi ska göra helstekt eller stekt i skivor. Smörstekta kantareller till. Kanske en enkel tomatsallad också. 
Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25