Vad ska ni äta i dag 25
Matjessill, färskpotatis, rödlök och gräddfil. Köttbullar till barnen om de inte vill ha sill.
Matjessill, färskpotatis, rödlök och gräddfil. Köttbullar till barnen om de inte vill ha sill.
Efter en underbar vecka i Grekland med saganaki aubergine, moussaka, greksallad och spenatpaj i mängder så var det ganska gott att komma hem och göra varma mackor med svampstuvning igår kväll. Idag plockade vi fram pulled pork ur frysen och åt med pitabröd, grönsaker och såser. Barnen var sugna på köttbullar och så kokade vi makaroner också, så det blev ett himla blandande, lilltjejen stoppade ett pitabröd fullt med köttbullar ocfh makaroner och åt ...
Igår blev det saganaki aubergine med vitlöksbröd och idag.... antingen hembakad pizza eller så spaghetti carbonara. Beror på humör och väder. Till lunch blir det nog helt enkelt kräm och mjölk. Och en macka.
Vi bakade pizza idag. Barnen fick själva välja vad de skulle ha på sina bitar och det blev chorizosalami (!!! de som skriker rätt ut när något är starkt i vanliga fall) och fetaost. Tjejen ville även ha röd paprika på sin bit. Vi gjorde resten av pizzan med samma saker plus rödlök, oliver och ägg. Blev riktigt bra! Både mozzarella och vanlig ost uppepå.
Sen har jag gjort en syrlig marinad som jag lagt tärnad kycklingfilé i, imorgon har vi grillgäster och ska göra kycklingspett som ska bli precis så möra som de vi fick på den bästa grekiska tavernan...
Till lunch åt vi rester från kvällens grillning, kycklingspett, rostad färskpotatis, sallad, tzatsiki och aubergineröra. Nu när vi kom hem från skogen var barnen hungriga, men inte vi, så de åt rester från pizzan vi gjorde häromdagen. Vi har plockat massor av kantareller, så vi gör nog kantarellmackor i ugnen senare ikväll.
Nu börjar vardagen och jag känner att jag MÅSTE börja skriva matlista igen! Maten blir automatiskt nyttigare om man planerar lite bättre än vad i alla fall vi gör under sommaren. Vi skriver alltid veckomatsedel under resten av året, men jag känner att det är lite svårt att komma igång. Ni andra, har ni några återkommande vardagsfavoriter som inte är astråkiga eller helt onyttiga?