• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

nollåtta skrev 2010-08-08 10:51:50 följande:
    Kolla in den här tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m51026253.html
    Tack! Den ska jag kolla in lite närmare när jag får tid! Jag gillar verkligen att skriva veckomatsedel, vi har som sagt det så gott som jämt. Men just efter sommaren tycker jag att min fantasi kan tryta lite, innan jag kommer igång igen.
    Bäst just nu: Sommarlov!
  • Mumu

Köttfärsbiffar med potatis, brunsås och grönsaker.

• Mumu

Första dagen på nya jobbet och jag kom hem sent. Uppspelt och inte alls hungrig, så jag ratade maten som familjen hade sparat åt mig och nöjde mig med en kopp te, smörgås och lite frukt.

• Mumu

Ikväll äter vi grekisk pytt med vitlökssås. Gott gott!

Sen har jag just tagit ut en helstekt kyckling i lergryta ur ugnen, till morgondagens middag. Då ska jag göra spaghettikyckling, en jättegod gratäng. 

• Mumu
    levandecharader skrev 2010-08-14 19:46:03 följande:
    Mmmm, det låter gott Har du recept på pytten och gratängen att dela med dig av?
    Grekiska pytten googlar man lätt fram, men det finns några olika varianter. Jag fick leta lite, men det här receptet är det vi gör efter:

http://www.kokaihop.se/recept/grekisk-pytt-i-panna-a-la-viktvaktarna-2

(fast vi kanske inte använder lättprodukterna, utan semi- eller helfeta varianter) Sen brukar jag köra in potatisen i ugnen ett tag, sen lägger jag över köttet och marinaden och har in i ugnen ett tag igen och först därefter lägger jag på grönsakerna. Vi brukar också skiva köttet riktigt, riktigt tunt.

Spaghettikycklingen hittar man nog däremot inte så lätt, det är ett gammalt familjerecept. Finns inget riktigt recept, förresten. Jag brukar göra en hel kyckling i lergryta dagen innan. Sen kokar man massor av spaghetti och gör en tunn stark currysås. Rensar kycklingen och delar i lagoma bitar. Vill man inte göra en egen kyckling så kan man använda en fördiggrillad såklart. Man steker också svamp i bitar, jag gör alltid på egna trattkantareller och kantareller eller blandsvamp, men man kan såklart köpa champinjoner också. Sen börjar man varva alltihopa, spaghetti, kyckling, currysås, svamp, tomater i skivor och glöm inte att salta och peppra mellan lagren! Det gäller att ha en stor form, annars får man göra i två små. Överst strör man riven ost och sen gratinerar man. Jag gillar när det är mycket currysås, så hela gratängen blir saftig, då passar gratängen bra att ha i matlåda också.

• Mumu
    Kate skrev 2010-08-17 17:40:16 följande:
    En ny rätt för oss idag. Man kör en form med kyckling, chorizo, lök o citron i en form. Kyckling marineras innan. Till detta har man en varm ärt och salladsröra.

Grymt nöjd med resultatet. Ny favorit hemma hos oss
    Låter intressant! Kan man få receptet?

Vi var och knäppte kort på blivande sexåringen till dagstidningen, så då blev det MAX efteråt. En tradition
  • Mumu
    Kate skrev 2010-08-18 14:14:23 följande:
    Här kommer receptet som jag lovade

4 pers

4 kycklingfiléer
    8 starka spanska korvar (gärna de som är lite mindre och knubbiga)
    1 citron
    torkad salvia
    färsk salvia
    2 lökar
    olivolja

Lägg kycklingfiléer o lök (dela löken i 4 klyftor) i en påse. Häll i ca 1 dl olivolja, pressa i citronen och lägg därefter ner klyftorna. Häll över ca 1 msk torkad salvia. Låt ligga några timmar i kylen.

Häll ut allt i en ugnsform och salta o peppra. Lägg även på korvarna. In i ugnen 220 grader ca 1 timme.

Varm sallad

Smält 50 g smör.

Bryn ca 4 salladslökar( som du skivat i slantar) tills det är mjukt.

Ta 1 huvud salladskål och strimla. Häll det i grytan. Bryn tills salladen blir mjuk och har minskat rejält i storlek. Häll därefter på ca 500 g frysta ärter. Häll över 2 dl kycklingbuljong och låt koka ganska kraftigt utan lock tills vätskan minskat rejält.

Till detta serverade jag potatis som jag hade stekt i ugnen (delar potatis i mindre bitar. Häller över vitlöksolja, salt o peppar)

Smaklig måltid
    Tack! Det sparade jag, det låter gott!

Vi åt en lövbiffsgryta med rödlök, paprika och färska champinjoner. Men jag tycker att den blev sådär, jag fick inte riktigt fason på smaken. Och lövbiffen kändes rätt torr och trist. Gnäll gnäll ...
  • Mumu

Idag åt vi rester, en kycklinggratäng som sjöng på sista versen. Till efterrätt hade vi nybakade bullar, och det var också anledningen att jag inte hann greja nån mat . Perfekt att jag hade gratäng kvar att bara slänga in i mikron. Sambon är borta, så det var bara jag och barnen som åt.

• Mumu

Ikväll blir det thaimat från en enkel vagn som står utanför Ica Maxi. De har fantastiskt god thaimat och sonen fyller sex idag och bestämde då att det var det som skulle vara middag. Mycket bestämda åsikter om var maten skulle inhandlas hade han .

Bäst just nu: Mitt nygamla jobb!
  • Mumu

Vi åt den goda pestofisken som går under namnet Träslöjdslärarens fisk här i tråden ...

Bäst just nu: Mitt nygamla jobb!
Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25