Vad ska ni äta i dag 25
Lövbiffsgryta med ris, sallad och sambons underbara dressing.
Lövbiffsgryta med ris, sallad och sambons underbara dressing.
Nu var det inte jag som gjorde lövbiffsgryta den här gången, men... Vi brukar bara fräsa strimlad lövbiff och lite grönsaker, typ lök, paprika, svamp eller så. Sen på med grädde eller crème fraîche och kryddor och smaksättningar. Typ lite överbliven grönmögelost. Eller fransk senap, en skvätt vin och grönpeppar. Eller vitlök, chili och soja. Ärligt, vi har nog aldrig haft nåt recept och grytan har nog aldrig blivit densamma heller.
Idag blir det kyckling med ris och currysås.
Om mannen kommer hem nån gång så blir det plockmat. Felino, bresaola, räkor, limeaioli, några ostar och kex, plus lite frukt och grönt. Ja, just ja. Rostbiff och potatissallad också, men det är på barnens önskemål. Finns det så gillar de också att plocka och då kan det även slinka in lite annat.
Hemmagjord pizza med bacon, lök, ägg och bearnaise. Vitkålssallad.
Familjen åt världens enklaste fiskrätt med dill och tomat, medans jag åkte ner på stan och träffade ett par vänner på ett fik och åt en varm baguette med köttfärsfyllning. Gott!
Kikärtspasta, gud vad gott det är!
Risotto. Alltså inte italiensk risotto, utan ris-otto, à la 70-tal . Köttfärs som stektes med lök och paprika och kryddades med salt, peppar, buljong, lite curry och soja och sedan blandades med majs, ärtor och ris. Jättegott blev det! Och barnen åt massor faktiskt!
Hm, soppa och pannkaka. Så dålig tajming att det var soppa och pannkaka i skolan också... Men barnen blir glada förstås.
Bakad potatis med ostsmör, skagenröra och nån annan röra (tror det blir nån salamivariant) och sallad.
Idag hoppas jag på sushi. Det var alldeles för länge sedan, det har öppnat ett nytt ställe i stan som enligt ryktet är skitbra och vi har dåligt med tid att laga mat, så det passar väldigt bra ihop.