• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

*visslar* Vegetariskt är verkligen min svaga punkt. Nån enstaka gång äter vi halloumi med råstekt potatis, sallad och sås på crème fraîche, sweet chili och cayenne, men annars är det tyvärr kött i stora lass hos oss. Eller ja, bakad potatis brukar vi kunna hålla veg också, barnen gillar ostsmör till det.

• Mumu

Jag är sjuuuuuk och det är synd om mig! Så jag låg fint i sängen och vilade medans sambon lagade kokt torsk med äggsås, vilket var mums!

• Mumu

Tack gulliga ni! Tyvärr är jag rätt crappig fortfarande. Ovant för mig, som i princip aldrig är sjuk.

Ikväll ska vi testa den nya kokboken jag köpte till sambon i julklapp. Konceptet är fredagsmat (snabbt, enkelt, relativt få ingredienser, så att det ska gå att plocka upp på hemvägen från jobbet, men ändå lite lyxig känsla) med vintips som är avpassat till maten. Och till och med lämplig matlagningsmusik ! Jättemysig bok! Menyerna är dessutom säsongsanpassade.

Idag testar vi ett av januaritipsen, salamifylld kycklingfilé på lantbröd med sallad och avokado. I glaset blir det en chardonnay som vi aldrig provat så det ska bli spännande. Öht dricker vi sällan vitt vin. Till skaldjur och så när vi dricker champagne eller prosecco, men sällan till annan mat. I boken står också exempel på lämpliga aperitifer, så medans vi lagar maten smuttar vi på sherry. Vi kör konceptet fullt ut !

• Mumu

Ikväll tänkte jag laga en fylld franska. Med kokt hackat ägg, skinka och purjo. Få se om det är nåt att hurra för..?

• Mumu

Ela, jag känner igen det där ... Tur att man kan variera både våfflor och pannkakor med saltare pålägg. Vi hade våffelbuffé en gång med massor av olika pålägg, det var jättemysigt. Kaviarröra, löjrom, rödlök och crème fraîche, skinkröra, banan, nöt- och kolaröra och vanlig sylt och grädde. Gott gott!

• Mumu

Idag blir det biff, nån sorts potatis (hasselbacks-, råstekt?), orientalisk smörsås och rödvinssås.

Påverkad av Mästerkocken och Mannerströms tjat om att rödvinssåser alltid är för söta så ska jag testa att koka en sås på hans recept. Mina rödvinssåser är nämligen sjuuuuuukt söta !

• Mumu

Risotto. Nej, inte italiensk risotto, utan ris-otto. Sån jag fick på 70-talet hos mina kompisar med gröna vågen-föräldrar som bodde i kollektiv ...

Köttfärs som steks med lök och curry och lite andra kryddor. Lite soja. I med kokt ris och röd paprika och gröna ärter. Goffa runt och låt allt stekas ihop. Klart! Snabb-snabb mat om man har kokt ris klart.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25