nabla skrev 2012-10-09 19:48:22 följande:
Hej alla! Jag skulle vilja berätta om mitt helvete som jag haft de senaste två åren.
2010 blev jag gravid igen och blev såklart överlycklig. Gjorde flera ultraljud tidigt där allt såg bra ut men i v 12 konstaterades att hjärtat stannat i v 10 och fick diagnosen vanligt ma.
Ett halvår senare blev jag gravid igen. Fick kraftigt illamående med häftiga kräkningar men ville ändå göra tidigt ultraljud på grund av oro för ett nytt ma. På ultraljudet såg man varken foster eller hinnsäck och läkaren började misstänka druvbörd då jag dessutom hade hcg på 300.000. Fick bekräftat att det var en partiell mola. Det var ett fruktansvärt besked och att dessutom få ett graviditetsförbud kändes så overkligt och orättvist.
Jag fick kontakt med en läkare som gav mig nytt hopp. Han sa bla att det är så många kvinnor som aldrig får vetskap om att de haft mola pga att skrapet inte skickas på analys. Dessa kvinnor är lyckligt ovetandes och blir gravida igen utan några komplikationer. Han tyckte jag skulle ta förbudet med en nypa salt, naturligtvis se till att mina hcg värden gick ner på noll men att vi sedan kunde försöka igen.
Fyra månader efter skrapningen blev jag gravid igen. Tidigt ultraljud där allt såg normalt ut. Tyvärr blev det ett nytt ma i v 8. Mitt hcg värde var på 100 000 vilket de tyckte var högt och därför skickades skrapet på analys. Ingen mola, så underbart skönt.
I augusti blev jag gravid ännu en gång. Blev inte ens glad när jag plussade utan kände mest oro. En vecka efter att jag plussade fick jag små blödningar. Åkte in akut och de kunde inte se något men heller inte se något tecken på missfall. Mitt hcg värde var naturligtvis jättehögt, 11000 v5+0 och det steg till 17000 på två dagar. Efter ytterligare tre dagar var det uppe på 55000. Inget foster kunde ses och man bestämde att jag skulle skrapas. Naturligtvis misstänke man en ny mola.
I samråd med läkaren bestämde vi att inte skicka skrapet på analys utan istället följa mina hcg värden till noll. Jag orkade helt enkelt inte med fler dåliga besked.
Nu har man följt mitt hcg i fyra veckor och det har sjunkit fint. Fram tills igår, från att ha varit 392 den 26 sept ligger det nu på 400. Jag ser ett helvete framför mig just nu med nya skrapningar och cellgifter.
Fyra missfall varav två molor. Hur mycket ska man orka som människa?? Min läkare sa att hon aldrig hört talas om någon som fått tre molor, men det känns som att hon sa så mest för att trösta. Jag menar risken höjs ju ganska mycket efter att man haft två molor.
Är det någon annan här som haft två molor och som sedan fått ett friskt barn??
Förlåt för mitt långa inlägg hoppas att ni orkar läsa.
Styrkekram till alla därute som kämpar.
Oj vilken jobbig historia som du är mitt uppe i. Blir alldeles gråtfärdig när jag läser ditt inlägg. Har nog inte hört någon som haft två molor, än mindre tre. Har du fått veta mer exakt vad de kommer göra åt dina stigande värden nu? Hoppas det kommer gå åt rätt håll snart för dig. Många kramar