Anonym (Kommer igen) skrev 2012-03-03 14:58:16 följande:
Hej! Jag är kvar och läser om er alla, även om jag själv hunnit få barn sen min partiella mola. Fortsätt kämpa och ge er inte för att få den vård ni har rätt till.
Frel80: Det är 6 månaders graviditetsförbud som gäller vid partiell mola, om värdet är nere under '0' (vilket är ca 5) inom två månader. Jag mötte flera som sa till mig, både barnmorskor och läkare, att kanske inte var så noga, men den som hade ansvaret för molor i mitt län sa definitivt NEJ. Riskera inte cancer och en graviditet som döljer att molan fortsätter växa bara för en månad hit eller dit. Mitt råd är att låta kroppen få dessa 6 månader att landa. Jag gick själv rätt länge med min mola och hade det vart ett barn som förlorades i vecka 17 hade jag nog inte velat bli med barn direkt heller. Det är ju slitigt för kroppen med en graviditet. Kan också säga att jag fick plågsamma besvär av foglossning vid min nya graviditet och det tror jag hade mycket att göra med att det 'bara' var 6 månader emellan graviditeterna. Men jag förstår att det är segt att vänta...Styrkekramar till er.
Hej!
Tråkigt och roligt att den här tråden fortfarande lever. Skulle gärna vilja instämma med Anonym om att det är viktigt att vänta tiden ut! Både för att vara säker på att spår av molan inte ska fortsätta växa, men även för att man ska få tid att läka mentalt.
För mig gick det så snabbt alltihop, fick konstaterat ma i v 11, som efter skrapning visade sig vara partiell mola. Då hade jag siktet helt inställt på att försöka igen direkt och blev helt knäckt. Men så här i backspegeln så var förbudstiden oerhört nyttig. Jag hade inte mått bra psykiskt om jag hade fått barn, utan att bearbeta det som varit. Tror inte att det är bra att "hoppa över" att känna efter - rätt vad det är så ramlar gammal skit över en igen och attackerar bakifrån - när man minst vill och anar.
Om det är någon här som har drabbats av upprepade missfall, så kan jag varmt rekommendera att söka sig till Dr Lennart Blomqvist på Borås Lasarett. Han forskar om just detta och en varmare och mer empatisk människa får man leta efter!