• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • nabla

Svar till anonym:

i mitt fall har hcg haltenavstannat och det är nästan lika illa som att den stiger igen efter en skrapning. Jag skrapades för fem veckor sedan och man har tittat om det finns gravrester i livmodern vilket man inte kunde se. Jag frågade också om ny skrapning men det blir inget med det eftersom det inte finns något att skrapa.

Som jag förstått det kommer jag aldrig få svar på om det är malignt eller benignt. Jag kommer att få cellgifter för att få ner hcgt oavsett.

Och ja tyvärr kan maligna tumörer blossa upp efter skrapning/ missfall/ mola. Det kan tydligen även blossa upp efter en fullgången graviditet. Googla på trofablastsjukdomar. 

• Anonym (orolig)
    nabla skrev 2012-10-14 20:53:10 följande:
    Svar till anonym:

i mitt fall har hcg haltenavstannat och det är nästan lika illa som att den stiger igen efter en skrapning. Jag skrapades för fem veckor sedan och man har tittat om det finns gravrester i livmodern vilket man inte kunde se. Jag frågade också om ny skrapning men det blir inget med det eftersom det inte finns något att skrapa.

Som jag förstått det kommer jag aldrig få svar på om det är malignt eller benignt. Jag kommer att få cellgifter för att få ner hcgt oavsett.

Och ja tyvärr kan maligna tumörer blossa upp efter skrapning/ missfall/ mola. Det kan tydligen även blossa upp efter en fullgången graviditet. Googla på trofablastsjukdomar. 

Jo jag vet. Men jag tänkte om det var så att de kan ta reda på om det är malign? Jag har ju skrapat en gång. Då hittade de massor av små tumörer efter mola. Nu är det så att de säger att jag eventuellt har fått nya små små tumörer. Kan man be dem undersöka dem om de är maligna?
  • nabla

Till anonym: Det undrar faktiskt jag också. Ska fråga min läkare, ska träffa henne på tisdag!!

• Maxie

Tur att det finns andra att dela sin oro med, såna som förstår, samtidigt som det är förfärligt förbannat förjävligt att någon alls ska drabbas av det här.

Jag var på lungröntgen och tog blodprov förra veckan; lungorna såg bra ut och hcg hade gått ner till 84. Så förstås hoppas jag att det snabbt är nere på noll. Varannan vecka ska jag lämna prov. Jag har en läkare på KS som heter Magnus, han är bra. Jag vet inte hur van han är just vid molor (kompletta molor får enligt honom ca 80-100 kvinnor i Sverige varje år, vilket inte är så mycket - men sen finns väl ett mörkertal också antar jag) men han är engagerad, ringer upp, vill svara på frågor etc.

Lider så med alla moltjejer, lite extra med er som vill ha barn. Jag är ju nöjd med de två jag har men hade det här varit för 5-6 år sen vet jag inte hur jag skulle ha klarat det. Gick igenom ett ma efter fem års barnlöshet vilket helt höll på att svepa mig av banan, sen tog det två år till innan min son äntligen kom. Så längtan vet jag allt om, eller nära nog. Kram till er alla!

• Maxie

Hur blev er första mens efter skrapning? Jag fick min i lördags, 27/10, skrapningen var 17/9. Normalt till igårkväll då jag fick sjukt ont, kunde inte röra mig och trodde jag skulle både kräkas och få diarré, som en kombination av extrem mensvärk och magsjuka. Tog en voltaren och efter nån timme lugnade sig smärtan men illamåendet satt kvar när jag vaknade imorse. Ingen smärta tack och lov. Men hänger det ihop med molan eller bara olycklig tillfällighet? När det var som värst igår önskade jag mig en ambulans och inläggning med nedsövning.
    Blodprov förra måndagen, har inte hört nåt värde, de hör av sig om det inte ser bra ut. Nån med liknande eller andra erfarenheter? Hade det varit nåt riktigt illa borde väl smärtan inte ha försvunnit?

• K g
    Maxie skrev 2012-10-30 08:16:47 följande:
    Hur blev er första mens efter skrapning? Jag fick min i lördags, 27/10, skrapningen var 17/9. Normalt till igårkväll då jag fick sjukt ont, kunde inte röra mig och trodde jag skulle både kräkas och få diarré, som en kombination av extrem mensvärk och magsjuka. Tog en voltaren och efter nån timme lugnade sig smärtan men illamåendet satt kvar när jag vaknade imorse. Ingen smärta tack och lov. Men hänger det ihop med molan eller bara olycklig tillfällighet? När det var som värst igår önskade jag mig en ambulans och inläggning med nedsövning.
    Blodprov förra måndagen, har inte hört nåt värde, de hör av sig om det inte ser bra ut. Nån med liknande eller andra erfarenheter? Hade det varit nåt riktigt illa borde väl smärtan inte ha försvunnit?

Hm, inget jag känner igen. Nu kommer jag knappt ihåg hur det var i februari när jag skrapades, men det kan ju göra ont ett tag efter. Om det fortsätter så tycker jag du ska ringa och höra så det inte är någon infektion eller liknande. Hoppas det är vanlig mens och att allt ser bra ut för dig. Vad olika det verkar vara med allas prover, mina skickas som akuta så min läkare ringer samma dag med besked oavsett resultat. Har de inte sagt hur de ska meddela dig och ungefär hur lång tid efter?

Jag har två prover kvar nu, ett i december och ett i februari, sedan jäklar kör vi igen! Jag längtar så otroligt mycket och hade hoppats vi skulle kunna starta lite tidigare, men det är såklart bäst att vänta tills det gått ett helt år.   
  • Anonym

Hej! Har inte hunnit läsa hela tråden men undrar om någon har erfarenhetav ett friskt foster och en tvilling som är mola? Det tycks ha drabbat mig och ingen vet någonting. Mycket tacksam för svar.vill inte förlora mitt barn som mår bra.

• Maxie

Anonym: min mamma har en väninna som födde ett friskt barn samtidigt som en mola. Det gick bra. Jag vet inte fler detaljer än så dock.

K g: nej proverna får jag bara veta om de inte är bra, sen antar jag att jag får höra i samband med läkarundersökningen om ett par veckor.
    Det känns lite bättre nu, mera som vanlig mens. Så det var kanske nåt ackumulerat efter några månader utan mens, kroppen ville få ut lite värk som den sparat på.

En fråga: var era män med när ni skrapades? Dvs inte själva ingreppet men före och efter, och gav er skjuts hem? Och hur involverade är de nu/har de varit efteråt när molan konstaterats? När jag låg inne på skrapningen hade de flesta tjejer där sina killar/män närvarande. Min man kom inte och hämtade mig efteråt heller, han tyckte sig inte kunna gå från jobbet. Det stör mig fortfarande. Varför ska jag själv behöva bära det här med molan när han faktiskt har varit starkt bidragande till den? *muttrar, har nog vaknat på fel sida idag*

• Anonym

Tack, Maxie! Vet någon om det heter något ssk? Har någon fler erfarenheter som min? Gör/fjorde era molor ont?

• Haven

Maxie. min kille var med mig under beskedet och satt o väntade när jag rullades in för operation och jag vaknade av hans leende...han har sagt att han aldrig har varit så rädd som när de körde in mig på operation! Jag skulle vara jättearg på min kille om han inte stöttade mig och var närvarande vid operationen...min mens var normal efter skrap..hade inte ont eller så...du borde kontakta sjukvården om det blir så igen..

Kg: jag förstår känslan!! är så glad för din skull!!! stort grattis till att du i första hand blev frisk och nu får börja försöka igen!! du måste köpa tårta...två st:).

nabla: okej...vad konstigt att sjukhus har olika direktiv...jag fick bara veta att det är superviktigt att vänta 6 månader efter värde under 2....partiell mola..och komplett 12 månader..för att blåsorna ska helt försvinna..det är säkert...
    jag gick sen på fosterdiagnostik ultraljud på karolinska o gjorde ultraljd hos en som heter peter..jätteduktig!! dit kommer jag gå igen om jag skulle bli gravid..han kunde se att vi väntade en pojke i redan vecka 15...så han har nog bra ögon för att se ngt skumt...

hur länge behöver du vänta nu? vad säger läkarna till dig??

bamsekram

Svar på tråden Mola/Druvbörd