Inlägg från: Kulta17 |Visa alla inlägg
  • Kulta17

Löpartråden 13

Massage igår Mmmmmm och imorgon - Nice!

% km på 26.45 idag Nöjd!

Vad är Positionsmetod?

• Kulta17
    Teso skrev 2010-08-11 22:13:58 följande:
    Blev den vanliga rundan på 6 km (tror jag, har ej mätt). Kändes motigt i början men när jag väl kom iväg så gick de bra. Har utökat mina intervaller något, brukar köra 3min jogg 3min promenad. Men idag gick de till o med att 6min jogg o 3 min promenad. Kändes riktigt bra, men  var bra trött på hemvägen.
    Sista joggsträckan trodde jag att jag skulle spy, då har man tagit ut sig bra eller?? :)

Nu blir de en dusch o sen lite the...
    Bra jobbat Teso
  • Kulta17
    Gaby 01 skrev 2010-08-12 09:49:22 följande:
    Hej!
    Jag kanske har lösningen om det är samma problem som jag hade för några år sedan. Jag fick stora problem precis som du beskriver det och fick lägga ner idrotten ett tag. Men så var jag till en duktig idrottsläkare som rättade till felet genom att ge mig en superstretchning. Den gör vidrigt ont och men måste göras flera ggr per dag för att bli av med problemet. Helst ska ni vara två, alltså en som hjälper dig men går inte det får du ta en kökshandduk istället.

Lägg dig på rygg med rak kropp. Lyft ena benet rakt upp i luften med rakt ben (inget böj i knät). Benet som ligger kvar på golvet ska oxå vara rakt.
    Om du får hjälp av någon annan så ska den personen ställa sig bakom ditt uppsträckta ben, lägga ena handen runt knät så det ej böjs medan han/hon pressar ner främre delen av foten mot dig ca 20 sekunder. Efter 20 sekunder så tar du i och pressar upp dennes hand mot taket med främre delen av foten. Gör så några gånger på varje ben. Och det ska kännas rejält i en inre del av benet som man annars har svårt att komma åt.

Är du själv så gör du samma sak men tar hjälp av en kökshandduk som du trär runt främre delen av foten. Tänk dock på att ha raka ben så du ej böjer dem får då missar du massor.

Detta ska du nu köra varje dag, väldigt intensivt just nu, när du känner av knät akut. Det är som sagt inte en skön stretchning men grymt effektiv. Gå på löpning lite försiktigt och öka varefter det känns bättre.

Hoppas det fungerar för dig! Och jag hoppas du förstår min förklaring

Hade gärna sett en bild på detta!

Jag stryketränade mycket ensam som 18 - 20 åring, men tröttnade på det rejält. Nu när vi har en dotter blir det inte heller av att vi kommer iväg tillsammans (som vi gjorde innan och då var det rätt OK). Skulle hellre träna hemma med gummiband. Någon som har tips på bra bas-styrkeövningar? På sidorna ni länkade stod det mest om varför man bör styrketräna och inte så mycket om vilka övningar som är bra för just joggare.

Planerar 5 km om en stund. Kan inte bestämma mig om jag ska ta på klockan eller inte. Tänkte ta det lugnt, men vill ända ha något att föra in i jogg.se! Sedan vill man ju inte se en mycket sämre tid än vanligt bara för att man tar det lugnt... kanske bättre att lämna klockan hemma!

• Kulta17

Gaby01: Nu fattar jag, tack. Lite som en yoga strech jag gör. Måste pappret vara rakt upp i luften eller får man dra det mer mot huvudet?

• Kulta17

Nu har jag surfat runt på nätet och jagat "hemma-tränings-övningar" då jag behövde extra inspiration. Blir nog ett litet pass imorgon :)

• Kulta17
    stenfalk skrev 2010-08-13 22:36:59 följande:
    Sådär. Rehabbat och stretchat i en halvtimme. *Känner mig duktig*

Kulta: Provade din handduksstretch, och tusan vad den tog... Var det något specifikt problem den skulle hjälpa mot? 
    Det var inte min stretch, det var Gaby01s. Har dock gjort den på yogan.
  • Kulta17
    Gaby 01 skrev 2010-08-14 10:13:36 följande:
    Kulta 17. Jag har hittat på några riktigt bra hemma-tränings-sidor. Vill du ha? Och har du en pilatesboll hemma?
    Gärna Tack! Har ingen boll men funderar skarp på att köpa en.

Hittade själv dessa som jag körde i eftermiddags:
    http://www.ugglapraktiken.se/public/pdf/Gummibandsovningar.pdf
    http://www.giviktkoll.se/default.aspx?id=3830

Kan en hel del själv (om jag får säga så själv!), men behöver inspiration

Här har detregnat mer eller mindre hela dagen. Hoppas det blir bättre i morgon för då tänkte jag springa!
Svar på tråden Löpartråden 13