• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Ekorren
    Ang. banan och vindruvor. Ingen vanlig allergi någon av dem men klart det existerar. Tål man inte kärnfrukter kan man reagera på vindruvor och som korsreaktion till pollen också. Men vindruvor är ju ofta kärnfria och de brukar gå lite bättre. Det är en del i mjölktrådarna vars barn reagerar på banan.  Mina barn tål det och det är nästan det enda både stora och lilla fixar medans mellan äter allt.
    Men sammanfattningsvis så är det vanligare med diverse andra allergier. Men tyvärr går ju inte barnen på statistik...

Hur går det annars med vete, magen och allt?

• Kavat
    Fröken Småland skrev 2010-11-24 08:51:06 följande:
    God morgon, god morgon! *kvittrar utsövt*

Jag var duktig och gjorde dagens inlämningsuppgift redan igår kväll så idag tänkte jag vara leeedig (från skolarbetet). I och för sig är jag ganska ledig för det mesta men något litet skolarbete blir det varje dag, även om det inte är många timmar. Jag har kommit fram till att jag pluggar oförskämt lite, kanske 25 timmar i veckan? Fast det är effektiv tid som jag utnyttjar väl; jag har alltid med mig mina sammanfattningar och anteckningar i väskan så jag kan repetera dem när jag sitter i väntrummet hos tandläkaren, eller när jag väntar på att Maja skall duscha färdigt efter torsdagsgympan. Världens bästa sätt att plugga på om ni frågar mig. Läs, sammanfatta, repetera, repetera, repetera.

Nästa vecka har jag tenta igen men känner mig påläst och lugn. Allt går verkligen mycket lättare när man hela tiden "ligger före" och slipper stressa i sista sekund. Är det förresten inte så med allt?

Som belöning för mitt senast VG så köpte jag mig som bekant en laptopväska. Fattar ni hur snygg den är? Jag blir helt fysiskt svag i knäna när jag tittar på den och börjar nästan dregla när jag klappar på den Tungan ute

Idag står det utvecklingssamtal på schemat och därefter har jag lovat barnen en tur till simhallen. Det är deras absoluta favoritsysselsättning och vi åker nästan varje vecka. Dock är det inte min favoritsysselsättning men det låtsas jag inte om Flört
    Fasen vad du är duktig! Impad!

Och angående skrot, det hade varit något!!! Är det det vi ska jobba med när vi blir stora.

Dyrt idag på stan... Eller ja, jag är långt ifrån Zasata. Har ni sett 99:- klänningen på H&M föresten? Kunde inte låta bli. En prinsessdröm! 
  • Kavat
    passau skrev 2010-11-23 20:44:43 följande:
    Vi är hemma en vecka till... M's mage är ff inte bra så nu är det vab till nästa torsdag... Börjat med mjölkfri kost för att kolla om d hjälper... Dom misstänker tillfällig laktosimtolerans... Jaja jag slipper jobbet med allt strul å sen e jag planerat ledig inför resan från 10/12
    Stackare. Här sitter det i länge. Är hon så dålig kan det hjälpa att ta bort vete tillfälligt också.
    Var försiktig när ni börjar med mjölk igen. (typ 1 krm första dan, 1 tsk andra, en matsked osv.) Det tar ett tag för magen att bygga upp förmågan att bryta ner laktos igen när man börjar, om det är tillfälligt. Ibland kan det tyvärr vara kvarstående även om det är magsjuka/sjukdom som slår ut. Rynkar på näsan

Priobotika är bra. Typ Sempers magdroppar eller liknande.
  • Kavat

Hittar ju inte! Ser ut som denna i modellen fast ljusrosa och glitter i tyllen. 128 fanns och ner till bebis.

http://files.hm.com/media/products/904/DXL910_80939_56008_21_2662.jpg

http://files.hm.com/media/products/910/DXL910_80468_51440_54_2617.jpg

Typ sån fast fanns till "stora" och glitter i kjolen.

• Kavat
    Kavat skrev 2010-11-24 17:13:38 följande:
    www.blocket.se/stockholm/Begagnade_babyskydd_...
    Maxi Cosi Cabriofix har vi nu. Funkar toppen på buggan med de små adaptrarna. Lättast av dem, med dyrast tror jag.
    Hade Logico S med sonen, så mycket klumpigare och tyngre...
    Gillar "solskyddet" som sitter på maxi cosi.
  • Kavat
    Ekorrfamiljen skrev 2010-11-24 17:53:41 följande:
    Vi har inte vågat testa mer vete efter att han bara bajsade illaluktande vatten ett par gånger. Nu fick han nässelutslag i morse igen, men då hade han bara fått ost. Å andra sidan hade jag inte hunnit torka av hans matplats efter kvällsmaten igår och det var ju inte något maken tänkte på att göra när han satte Vemund där i morse heller.

Åh, jag vet inte vad det är med Vemund. Han somnar rätt okej vid 20-tiden plus/minus någon timme beroende på dagen, men efter exakt en halvtimme vaknar han och gallskriker! Inget utom tutte hjälper och han KAN ju bara inte vara hungrig. Sedan vaknar han ungefär en gång i timmen natten igenom fram till 4-5 och därifrån sover han sen rätt bra till 7.30! Jag blir tokig om jag inte får sova snart men jag vet inte hur jag ska få Vemund att göra det heller..

Vatten och bara närhet funkar inte, det SKA vara tutte och då drar han tre tag och somnar sen om..? *fattar noll* Vi gissar att han har ont i magen och det enda han vet som hjälper är att äta.. Andra förslag?
    Det här vill du nog inte höra, eller jo, du vill sova, så då vill du höra. Jag tror han är allergisk mot mjölkprotein i och med att han fick nässelutslag av ost. Har du tur är det bara mjölk och inte vete, eller ja, hur man nu ser på det.

Det låter ju precis som lilleman när han var liten. Och systeryster och liten de första månaderna....

Så bort med mjölkprotein i din och hans kost i en månad (det tar två veckor för det att gå ut ur kroppen på dig och sen ska det ur hans kropp) och så hoppas och tror jag att du kommer ha en sovande son inom snar framtid. Ersätt inte med soja!!!

Jag gissar givetvis inte bara hejvilt (man får lite erfarenhet efter att ha hängt här i allergitrådarna dagligen i tre år...) , men har rätt bra koll på det där med allergierna nu. Ett sista test. om ni  ändå är osäkra är att ge honom LITE ost igen (mindre än idag!!!) och se hur han reagerar. Men ni borde ha typ aerius eller liknande att ge för att häva reaktionen. Det kan bli allvarligt och andnöd om det går illa...
    Att jag tror att det är mjölk är för att han sover så dåligt också så det är något han får i sig dagligen. Nu får du protestera om du tror att jag är helt ute och cyklar. Ofta brukar man ha några tankar själv sen innan och när man tänker efter brukar man nog inse att det kan vara så. Egentligen vet jag för lite vad du och han äter för att säga att det (bara)  är mjölkprotein, men det är det troligaste och vanligaste allergin och nässelutslag av ost, ja, i ost finns bara mjölkprotein.

Och kolla min pres där finns länkar till mjölktrådarna mm med massa info och i mina bloggar osv.

Och till sist, stor kram! Hjärta Det är inte kul med allergier, men det är skönt att få sova. Bara att råga om du har frågor. Och Ica Maxi i Visby hade stort sortiment med mjölkfritt har jag för mig.  
    Äter han någon välling/gröt nu? Vad?
  • Kavat
    Fröken Småland skrev 2010-11-24 19:14:38 följande:
    Kavat: Har din plutt också allergier alltså? Det har jag inte uppfattat tidigare även om jag såklart vet att han haft lite problematik med hälsan. Stackars liten han också
    Ärligt talat vet jag inte, men jag har tagit bort diverse misstänkt ur min kost och nu sover han hyffsat ok de flesta nätter... (beror ju på vad man jämför med, och han sov inte bra när han var sjuk heller...)
    Fick i mig vitlök av misstag (maken gjorde dubbla tomatsåser vilket inte jag fattade och tog fel) Den natten sov han inte speciellt mycket och vände och vred sig och kunde inte somna och vaknade snart igen när han väl somnade osv.  Men det tror jag mest är en sk. överkänslighet. Alltså ingen "regelrätt" allergi.
    Men ja, jag äter inte speciellt varierat. Ägg äter jag inte och inte gluten då för min egen del.. Det är lite lurigt med mjölk och sojafritt, ännu lurigare när man inte kan använda havre. Risdryck är ingen höjdare, men när han blev prickig av blåbär, hallon mm så rök ju blåbärssoppan till muslin så nu måste jag ha risdryck till flingor, musli mm.  Smakar sådär, men man vänjer sig. Tycker numera om svart kaffe!

Men det är ju självvalt, alltså att amma. Jag hade ju kunnat ge honom mjölkfri ersättning. Men jag vill amma och jag vill sova och jag vill ha en glad bebis  . Sen ammar man ju inte hela livet.
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-11-24 20:02:09 följande:
    Kikar in lite snabbt bara. Har gått och lagt mig med tröttnöffe. Idag har jag haft ont i skallen hela dagen så jag har varit helt off.

Idag kom min (ja min) fina randiga åkpåse. Har inte hunnit testa än, ska göra det imorrn. det blev ett rött Axel
    ...& Ida regnskydd.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11