• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Fr Småland! Kalasfint ju!
    Zasata, likaså, jätte fint!

Nu blev man ju inte mindre sugen på att göra något åt håret som finns kvar. Jag fäller fortfarande erorma mängder hår. Så äcklligt för de långa håren ligger överallt. De bara trillar av mig så dagtid blir det för det mesta uppsatt, så får man ta smällen på kvällen och under natten. Men fy vad det är hemsk med hår i sängen. Ammar ju liten och då faller det alltid av hår i sängen som man får försöka hitta i mörkret... (nattlampa) Trodde det skulle ge sig men inte än.

Angel, fy fasen vad trist med tvätten. Vad arg man blir. Vad ska de med din tvätt till... Demon

Fått hem en superfin Lodger Hjärta

• Kavat

Liten var 64 cm lång och vägde hum 6,6 tror jag. 3, 75 månader. Sprutorna fixade han galant, vaknade bara 6 gånger i går natt....

• Kavat
    Ekorrfamiljen skrev 2010-11-26 17:51:35 följande:
    Lite separationsångest är det säkert, jag får inte ens lämna rummet, trots att Vipera är där (och Vemund är väldigt trygg med sin pappa!)

Kavat: Han äter ost så gott som dagligen och även risgröt som är glutenfri, men inte mjölkfri. Det är vasslepulver och eh.. skummjölkspulver (?) i den. Nässelutslagen har han inte fått tidigare, de har kommit senaste dagarna. Ett par dagar nu har jag testat att ha i en extra klick Bregott i gröten morgon och kväll för att få i honom mera fett (= mer mättnad bl.a) och peppar peppar har han sovit längre pass. I morse fick han dock nässelutslag igen, och då med bara osten som sällskap. Gaaah, ost som är så smidigt att ge honom när det inte finns bröd han vill/kan äta. Tycker inte att det sammantaget känns som mjölkproteinallergi eftersom han inte reagerat tidigare, men det kanske kan komma plötsligt? Ååååh, orka komma på alternativ..
    Det finns många olika proteiner i mjölk. där kasein och vassle är den största delen. Ost görs av nästan enbart kasein. När man är allergisk mot mjölkprotein så är man ofta allergisk mot en eller flera proteiner, så det finns folk som tål ost (kasein) men inte vassle och tvärtom.

Mjölkprotein är den absolut vanligaste allergin bland bebisar. Allergi kan komma när som hest men ofta upptäcker man allergier när man börjar ge dem gröt och välling, smakisar osv. De kan haft diffusa symtom under amningen som sömnsvårigheter, diarréer/förstoppningar/slemmigt illaluktande bajs, ont i magen, ofta röd i rumpan, snuva/tät osv osv. men som man inte fattar förän efteråt att de troligtvis berott på allergi.

En långsökt tanke är kaliumsorbat som är i de flesta ostar, som mina barn får mer eksem av, men aldrig hört om någon som får nässelutslag av det då det bruka vara en överkänslighetsreaktion och ingen allergi. 
    Och ost innehåller jätte mycket protein eftersom det är så koncentrerat i ost. En ostskiva innehåller ung lika mycket kalcium som 1 dl mjölk. Så mängden protein borde motsvara samma ung. Och är han då bara allergisk mot kasein så blir det jätte koncentrerat i ost...
  • Kavat

Här ligger pepparkaksdegen i kylen och så ska någon åka och hämta mamma och vovven (hon är ju gigpsad halva benet) och sen blir det pepparkaksbak och lussekattsbak och sen tror jag vi är färdiga för dagen.
    Liten vaknade tidigt, så maken fick ta morgonpasset och kom upp till ett kök i kaos, både mat som skulle in i kylen och annat. Så först behövs en _liten_ röjning här när jag fått i mig frukosten. Tungan ute

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-11-28 19:06:54 följande:

Aserath: Jag tror att jag, Zasata och Kavat som ändå bor i klump kan säga att det är NI alla andra som bor off eller???

Tackar och hoppas ni flyttar mer söderut för det behövs lite mer driftigt folk i 031området =)

Precis! Fast jag tycker inte direkt att vi bor nära. Det är ju ändå 3 mil eller något sådant och du och Z bor ju på var sin sida stan så det tar säkert längre tid än att åka hit. Så ni kan väl flytta hit istället allihop.

Hur som, skönt att du fick hjälp tillsist!
    Här har vi haft full rulle. Nu är jag helt slut och rygg och ben har börjat strula... Maken åkte och hämtade min mamma som har gipsat ben och vovven i förmiddags och när han kom tillbaks så stod jag med Liten i sjal och hjälpte lilleman att göra pepparkakor. Systeryster klarade sig riktigt bra själv.
    Sen äta lunch, ut med vovven, fika och sen stack maken med alla barn och hund på promenad. Mamma gick och la sig och sov och jag gjorde lussekatter. Själv! Har inte hänt på länge att man är själv. Så jag slog på stort och gjorde två satser, en med kardemumma och en med saffran.
    Och det blev riktigt lyckat.
    Sen kom pappa och hämtade mamma och vovven och fick lussefika.

Middag och nu har liten precis somnat och jag är totalt slut. Hade en massa "borde" i helgen, men har inte hunnit så mycket av dem som jag önskat - det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid... Dock väldigt skönt att ha fått baka. Eftersom dottern inte tål kanel så kan inte hon heller äta vanliga pepparkakor och som lilleman tål finns inga alls eller lussebullar. Så när alla andra äter på julfester osv så är det otroligt skönt att ha i frysen.
  • Kavat

Lindadjo, lät som en helt underbar helg! Solig

Själv har jag lite logistikproblem. Vi är bjudna på julbord kl 17 på torsdag med övernattning på Gothia. MEN vi har ingen barnvakt, eller jo, vi har några stycken, men brorsan är inte hemma och hans tjej inte förän 16.30 och då måste vi ha med mat till barnen osv, så lite att förklara och så och inte bara lämna av dem. De kan inte vara här för deras barn är hemma och behöver någon hemma och ska ju till skolan dagen efter. Sen är det 30 min åt fel håll, så det finns inte en chans i världen att hinna. Och jag vill inte stressa ihjäl mig för det ska vara ett nöje och inte ett stressmoment.

Har en kompis här men hon mår skit och medicinerar för värken just nu, så känns inte så snällt, även om hon har erbjudit sig.
    Mamma och pappa hade ju varit givna, men nu kan inte de.. Svärisarna hade säkert kunnat om vi velat fråga, men jag vill verkligen inte fråga dem.
    Andra brorsans familj har de inte träffat lika mycket så vet inte om jag ska höra med dem ändå. Dock är det också 20 min åt fel håll, så det beror lite på när de är hemma i så fall.

Det är väl i stort inte så jobbigt att ta hand om våra 3 och en 5åring om det inte vore för allt runt maten. Man får ju ha med halva hemmet och färdiglagat osv för annars så är det alldeles för stor risk att det blir fel. Och lappar om vem som tål vad osv. Vågar inte lämna till någon som inte är van heller (och de brukar inte våga heller). De är ju inte vana vid att sova borta, så vem som helst funkar det ju inte hos heller...
    Fattar inte hur det blev såhär. Känns just nu som vi måste säga nej till gratis hotellövernattning för man inte kan/orkar arra... Gråter  Funderade på att inte sova över, men då känns det inte värt böket alls för att åka in och bara äta julbord.. Vet ju inte ens om det funkar med liten, så kanske att vi ändå får åka därifrån vid 19...
    Bläh...

• Kavat
    Fröken Småland skrev 2010-11-29 12:14:36 följande:
    Kavat: Kan inte dina föräldrar ha dem hemma hos er? Då blir det mycket lättare för dem och går kanske riktigt fint trots det gipsade benet?
    Det var ju mitt förslag och mamma sa först ja, men sen sa pappa nej. Det är ju han som får ta mycket nu när hon har svårt att ta sig runt. Men krutgumman diskar och tömmer diskmaskinen och ja, hon gör en massa saker som hon kanske inte borde. Däremot så är hon så himla trött och känner sig så less (deprimerad) så vi får väl se vart det bärhän. Och pappa jobbar ju en del och det har kört ihop sig på det jobbet och så har han ju hundvalpen dessutom så han har det nog lite körigt... Jag har lovat mig själv att inte tjata om de inte vill, mamma var ju barnvakt (inte mina barn) när hon inte orkade då hon fick hjärtinfarkten och jag skulle aldrig förlåta mig om jag var "orsak" till det...  Fast nu är det nog troligare att det är pappa igen... Så har inte lust att tjata på dem då de vet att jag vill ha hjälpen..
  • Kavat
    Fröken Småland skrev 2010-11-29 12:12:34 följande:
    Ekorren: skynda långsamt är mitt bästa tips. Ni skall ju bo där länge så huset och läget skall vara rätt

Nu undrar vi alla hur det har gått med följetongen overallen? Har den anlänt till Gotland?
    Håller med. Rätt läge och rätt hus är värt att vänta på!
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-11-29 12:45:44 följande:
    Vi ska på julbord med övernattning nu på lördag. Som tur är så är min mamma redan bokad och klar, hon tar alla tre grabbarna bus. Det har hon gjort i flera år nu. Jag är så tacksam att hon vill och kan göra det. Nöffeliten tar vi med oss. Det blir enklast så eftersom han fortfarande ammas, dessutom är jag inte redo att släppa honom ifrån mig. Minibusen hade fyllt tre innan vi "släppte honom". Skynda långsamt är min melodi.

Kavat, jag hoppas det löser sig för er!

Jag eldar som en tok här och ändå fryser jag så otroligt mycket. *brrrr* Var ute i morse och hämtade massor med ved och skottade lite. Sedan dess har jag eldat både i kakelugnen och öppna spisen men ändå känns det råkallt som sjutton. På övervåningen är det bättre temp men där kan man ju inte göra något. *suck* Jag har väl fått upp värmen lagom till läggdags.
    Maken ringde nyss, så vi bestämde att han får gå själv.. *gråter* Nåväl, vad är väl en bal på slottet...
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-11-29 17:40:31 följande:
    Är så frustrerad! Jag blir inte av med svullnaden utan på halsen. Vänstra sidan av halsen ser ut som en stock och det känns som om jag har ett hönsägg snett ned från örat fram emot halsen och sen är det svullet runt omkring. Verkligen skitsnyggt med puckel på halsen!

Jag har inte ont i halsen öht. Jag är lite småsnorig men det är allt. Svullnaden gör dessutom ont vid minsta beröring eller om när man rör sig. För att inte tala om när man ligger på den sidan, eller andra för den delen då man sträcker ut svullnaden vilket heller inte är behagligt.

Jag har pratat med vc och de vill bara att jag ska avvakta då det kan ta ett par tre veckor innan svullnaden lägger sig efter avslutat pc-kur. Ja, det är tre veckor på söndag sedan jag slutade ta pc och svullnaden som verkade lägga sig under ett par dagar har blivit värre igen och återgått till samma svullnadsgrad som under halsflussens inledningsskede.

Jag skulle höra av mig igen efter tre veckor om det inte blivit bättre, det är på måndag det. Då ska jag in till bvc så jag ska höra om jag kan få prata med någon (kanske dssk åtminstone) när jag ändå är i samma lokaler. Tyvärr vet jag redan av erfarenhet att man inte får beställa tid på stället (receptionen) utan man måste ringa. Hur puckat är inte det då?

Jag är så jädrans less! Både på att se ut som svulstkvinnan och på att ha ont. Det tär på humöret. Senast inatt skällde jag på maken för han låg för nära, jag kunde inte vända mig och hade legat för länge på onda sidan. Obestämd
    Usch vad trist att du aldrig blir bra. Pratar man med dem säger de väl alltid att man ska avvakta. De tyckte ju inte ens att du skulle komma in...

Ring och be om en tid till måndag när du ändå är där. Finns det ingen akutmottagning föresten?
    Jag åker i stort sett alltid akut, för annars dröjer det ofta låååång tid innan man får tid...
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11