• Anonym

Hur gör ni i allmänna toaleter?

Kanske lite dumt men.. När jag var på IKEA häromdan såg ja en mamma sätta sitt barn på toasitsen på toaleten.

Själv sitter jag aldrig på toasitsen när jag använder allmänna toaleter ( gäller på jobbet också).

Undrar bara är det bara jag som överdriver eller är det flera som tycker att det är dumt på grund av olika sjukdomar?

• Svar på tråden Hur gör ni i allmänna toaleter?
  • Elenas hasselbackspotatis 86
    Anonym skrev 2010-04-03 09:12:15 följande:
    Nej, jag vet att det stod att man inte ska kommentera- men jag har faktiskt aldrig hört talas om detta och jag är alla de där sakerna som står längst ner. Kanske gäller mest de som hade föräldrar som inte var så upplysta?Det är för att de tycker det är äckligt. Inte för att de tror att de ska få HIV!
    Nu menade väl inte "80-talist" att vi är rädda för att få HIV idag utan att det är en vanesak som sitter i ryggmärgen,,, dvs. Vi tänker inte på HIV men vi står upp automatiskt
  • Krake

HIV-teorin är intressant! Jag är 80-talist, uppvuxen i mellanstor stad, och faktiskt, jag fick lära mig att lägga papper på ringen. Men det har jag slutat med för länge sen.

• ThisIsMe

Vad för sjukdom skulle du kunna få genom att dina lår nuddar toasitsen? Brukar du slicka dig på låren efter att du varit på toa, eller? Grattis i så fall, du är väldigt vig!

• vampyria2

Jag har med mig handsprit och brukar dra av toalett sitsen med det sen sätter jag mig, är mest för att det känns frächt men tror inte att jag skulle bli sjuk utan.
    Det är massor massor med folk som använder allmänna toaletter varje dag och skulle det finnas en stor risk att bli smittad så tror jag att man skulle ha hört mer om det.

• MiIou

Jag går på toaletten som vanligt. Ser det inte helt rent ut väljer jag en annan toalett om jag kan, men finns inte det alternativet så brukar jag torka av sitsen med handtorkpapper som jag blött under kranen och/eller lägger papper på sitsen (men då ska det vara en uppenbart ofräsch toalett och jag ska vara "i nöd").
    Enda gångerna jag stått upp och kissat, eller nja stått på huk, det varpå Roskildefestivalen då man var hänvisad till universums äckligaste bajjamajjor.

Däremot är jag alltid noga med att tvätta händerna och brukar som många andra skriver öppna dörren med armbågen eftersom jag också tänker som så att de flesta bakterier jag riskerar få i mig borde vara från handtaget EFTER att jag tvättat mina händer (efter de, enligt mig, ohygienska, som inte tvättar händer efter toalettbesök).

Det där med att stå upp för att man är 80-talist har jag aldrig hört talas om (är född -84). Jag känner ingen som gjort/gör det heller. Jag hade däremot EN kompis som i lågstadiet trodde att man kunde få HIV om man använde samma toalett som någon smittad, men hon var en sån som gick på det mesta så jag tror snarare att det var någon som försökt skrämma henne och lyckats, hon ändrade inte heller uppfattning efter att min mamma som är sköterska förklarat för henne hur det smittar mm så ja...

• Anonym (J)

Det kvittar om ni tycker att det är rent inne på toan när det är influensa tider och vinterkräksjukan...för de smittar via luften också....

Annars så står jag och kissar på sommaren även som tjej...bara lyfter undan trosan och står på samma sätt som en kille. Fast längre fram för jag har ju inte snorren att sikta med :)
    Om jag har byxor så blir det att öva benmusklerna och aldrig nudda sitsen.

Men är det sjukdomstider så väntar jag tills jag är hemma.

• Koloraturell
    Anonym skrev 2010-04-03 09:50:45 följande:
    Så, det är alltså inte troligt att man får vinterkräksjukan av en toalett?Jag har alltid trott att vinterkräksjukan kan smitta den vägen eftersom att man brukar höra att man inte ska dela toalett med en smittad
    Inte troligt, troligare att du blir smittad för att den smittade råkar hosta och att du sen andas in luften, men visst KAN det smitta via en toa, men då ska man vara bra snuskig för att det ska sprida sig. Om nån har kräksjuka av något slag är det bättre med en egen toalett i alla fall för det minskar ju risken enormt. 
  • Anonym
    Koloraturell skrev 2010-04-02 16:19:39 följande:
    nej, det kan ju vara sperma i tvålen... Skulle det nu vara det så äckligt, javisst, men man blir fortfarande renare av spermatvålen än av att strunta i handtvätten...
    Vad har handtvätt med att lägga papper på ringen? Jag fattar ingenting. Och att sedan dra in någon konstig diskussion om tvålen däri dessutom, kan du förklara vad du menar?
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-04-03 13:11:41 följande:
    Vad har handtvätt med att lägga papper på ringen? Jag fattar ingenting. Och att sedan dra in någon konstig diskussion om tvålen däri dessutom, kan du förklara vad du menar?

alltså, folk lägger papper på ringen av rädsla för sjukdomar eller för att det bara känns ofräscht utan papper. Sen tvättar dom inte händerna för det kan vara sperma = bakterier, i tvålen.

Diskussionen handlar om var bakterierna finns och hur mycket sanning det ligger i alla påståenden, så jag är inte alls konstig.

• Ollibolli

Nej, sitter aldrig på sitsen. Antingen hukar jag över toaletten eller så lägger jag papper på sitsen och sätter mig.

Svar på tråden Hur gör ni i allmänna toaleter?