• Anonym

Hur gör ni i allmänna toaleter?

Kanske lite dumt men.. När jag var på IKEA häromdan såg ja en mamma sätta sitt barn på toasitsen på toaleten.

Själv sitter jag aldrig på toasitsen när jag använder allmänna toaleter ( gäller på jobbet också).

Undrar bara är det bara jag som överdriver eller är det flera som tycker att det är dumt på grund av olika sjukdomar?

• Svar på tråden Hur gör ni i allmänna toaleter?
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2010-04-04 14:49:12 följande:
    Man har väl en toasits för att sitta på, därför sitter jag såklart när jag går på toa. Är man skitskraj för ofentliga toaletter i sverige skulle jag rekummendera att åka till ett u land, eller varför inte ett tåg i Egypten..då är de svenska toaletterna inte mycket att gnälla om.
    Nej,jag håller med. Arabiska toaletter är riktigt intressanta! Hål i golvet,inget papper,en vattenkanna att skölja bort ev. stänk med. Klart liksom! Amerikanska toaletter med allt fluff-fluff är också en grej för sig. Fluff på toastolslocket,fluffiga badrumsryor fötterna fullkomligt sjunker ner i och gärna en extra fluffmatta framför toastolen. Där pratar vi risk för bakteriespridning inne i allt detta fluff! Känns som det kryper under fötterna.
  • Anonym

Enda anledningen till att jag har handsprit ar for just toaletter. Hall pa och torka bort med papper bara, en jatteliten flaska som inte tar mycket plats i vaskan. Perfekt! Men som sagt, IKEA-toaletter och liknande skrammer mig inte, mest sana utomhus, pa stan etc.

Och som nagon skrev om en flicka som gick barfota pa vatt golv pa en offentlig toalett- jo, javligt ackligt haller jag med om!!
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-04-04 08:24:23 följande:
    Du har ett sett en person göra det men hört att många gör det. Hört talas om källkritik?

Man får väl anta att om någon erkänner att han brukar spruta i tvålen så talar han sanning.

Om din mamma gråtande säger att hon blivit våldtagen, tror du henne inte då eftersom du inte sett det själv?

• brünnhilde
    Anonym skrev 2010-04-04 09:08:43 följande:
    Hur står man och kissar som tjej? Jag förstår ärligt inte. Står man upprätt vänd mot toaletten, som killar står? Står man i "jägarstolen" över toan? eller sätter ni fötterna på toaringen och hukar? Jag förstår verkligen inte.
    Man står precis som man sitter  - fast 2 mm från ringen så man inte nuddar. Samtidigt får man en utomordentlig lårträning!
  • frieden
    listoplisto skrev 2010-04-03 18:28:27 följande:
    Äta spy låter lite dramatiskt... men i princip är det helt sant. Vinterkräksjuka är inte ett luftburet virus, du måste få i dig det genom munnen för att bli smittad. En droppe kräks eller avföring från en person med vinterkräksjuka kan innehålla miljontals viruspartiklar, och det räcker med 10-100 viruspartiklar för att man ska bli smittad. Så om en person med vinterkräksjuka kräks eller bajsar på den offentliga toaletten, finns en helt realistisk risk att det skvätter i toavattnet så att viruspartiklar finns på ytor som andra människor kommer i kontakt med. Om du sedan går på den toaletten, råkar få viruspartiklar på händerna och kanske biter på naglarna lite senare, så kan du bli smittad eftersom du då har "ätit" spy eller bajs. Handtvätt tar bort en stor del av viruspartiklarna, men det är inte hundraprocentigt. Handsprit har dessutom inte någon dödande effekt på vinterkräksjukevirus. Personer som är smittade kan dessutom föra viruspartiklar vidare till handtag och andra ytor som många kan komma i kontakt med... och viruset kan överleva flera dagar på sådana ytor. Det är därför vinterkräksjuka sprids så snabbt. Tvål och vatten är det bästa skyddsmedlet.
    ja men precis inte behöver man slicka på toalettringen för att bli magsjuk som kolaraturell skrev...
  • frieden
    Koloraturell skrev 2010-04-03 16:59:18 följande:
    Folk som inte sätter sig på sitsen av rädsla för HIV och Aids. Det finns bromsmediciner men det är obotliga sjukdomar.   Det är väl klart att man gör allt för att minska ALL form av spridning av bakterier på en infektionskänslig avdelning, goda som onda! Borde vara självklart för alla! Men nu handlar det om vanliga toaletter, inte toaletter där särskilda föreskrifter råder.
    jaha jag ser inte att det står hiv och aids i trådstarten, det är nog du som tolkat in det helt själv...

mm precis det här handlar om vanliga toaletter utan föreskrifter, varför drar du då upp toaletterna på neonatal?
  • Åsa

De "arabiska" toaletterna (som iofs börjar bli regel bara man kommit ner i Frankrike) med sitt hål eller skål i golvet är utmärkta när de sköts. Jag använder mycket hellre en toa utan toastol än en toastol där tjejer med bacillskräck skvätt ner hela omgivningen från stående.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-04 12:55:32 följande:
    Ni som står/lägger papper på toaringen, hur gör ni på sommaren? Kan ni gå i shorts eller kort kjol? För om låren är så smittkänsliga borde det ju vara livsfalrigt att komma åt en parkbänk, buss- eller tunnelbanesäte. Tunnelbanesäten är riktigt vidriga, gud vet vad som finns på dem. Toaletter städas ju i alla fall ganska ofta.
    Det kan jag tala om. Jag åker aldrig kollektivtrafik eller sitter på parkbänk i minkjol eller minishorts. Japp, vet att visa gör det men jag bor i Sverige och behöver därmed aldrig ens överväga det alternativet. Jag svettas ändå aldrig. Och nej, skulle heller aldrig komma på att sitta på en gata eller trottoar med jeansen på. Dom få ggr jag åker kollektivtrafik brukar jag tvätta kläderna efteråt för övrigt
  • Koloraturell
    frieden skrev 2010-04-04 19:48:23 följande:
    jaha jag ser inte att det står hiv och aids i trådstarten, det är nog du som tolkat in det helt själv...mm precis det här handlar om vanliga toaletter utan föreskrifter, varför drar du då upp toaletterna på neonatal?

läs längre bak så ser du att det inte var jag, det var någon annan som påpekade att det var mycket hårda föreskrifter just på grund av infektionsrisken.

Kliv ner från höga hästarna nu.

• listo

Men förutom möjligen risken för vinterkräksjuka, vilka andra sjukdomar/infektioner är det som man alltså ska kunna få via allmänna toaletter?

Traddiraddiraj
  • Marma

sätte mig ner om det allmänt fräsht...annars kanske jag sitter ovanför eller lägger massa papper på, finns värre saker än sitta på en toalett som är ren

• Anonym
    Koloraturell skrev 2010-04-04 18:24:11 följande:
    Man får väl anta att om någon erkänner att han brukar spruta i tvålen så talar han sanning.   Om din mamma gråtande säger att hon blivit våldtagen, tror du henne inte då eftersom du inte sett det själv?
    På dig lät det som att det var väldigt vanligt att folk gjorde det. Jag skulle tro att din perverterade vän är en av en väääldigt liten procent av den manliga befolkningen som skulle göra något dyligt.

Din jämförelse känns helt orelevant.
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-04-05 17:25:08 följande:
    På dig lät det som att det var väldigt vanligt att folk gjorde det. Jag skulle tro att din perverterade vän är en av en väääldigt liten procent av den manliga befolkningen som skulle göra något dyligt.Din jämförelse känns helt orelevant.
    Gah! Det är ju det jag säger! Man kan inte undvika att tvätta händerna OM någon skulle ha runkat i tvålen, även om risken finns får man ju förutsätta att någon INTE gjort det. Alltså ska man inte ställa sig upp och kissa (och skvätta ner ringen och sabba för alla andra som lärt sig kissa ordentligt) enbart för att det kan finnas någon slags mutationsgen på sitsen....
  • Björnmossa

Om tvålrunkaren inte har HIV borde tvålen i tvålspermacocktailen ta hand om allt äckel, föreställer jag mig.

• Soul

Har alltid haft svårt för allmänna toaletter och undviker dem så långt jag kan. Kniper in i det längsta. Det finns så många äckliga människor som stänker urin runt omkring sig, inte använder toaborste, inte tvättar händerna, etc. Man kanske inte blir sjuk av det, men det är fortfarande jäkligt äckligt. Måste jag använda en allmän toalett står jag på huk (går alldeles utmärkt utan att kissa ner ringen) och jag har en bit papper i handen när jag tar i saker som dörrar och kranar. Använder även handsprit.

• ja88

Tidigare så drog jag mig lite för offentliga toaletter... det skulle verkligen vara nödfall! Men sen jag blev gravid är det inte mycket att göra åt saken... är man ute i världen mer än ett par timmar i sträck så lär en toalett behöva uppsökas... så jag har fått vänja/lära mig kan man väl säga. Och faktum är att alla jag varit på har sett väldigt fräscha ut och tjafset som morsan höll på med när jag var lite med papper på sitsen har aldrig föresvävat mig... och konstigt nog har jag ju inte blivit sjuk än! Flört Inga intima delar vidrör ju själva sitsen och jag skulle tro att det finns ytor på toaletterna som bär betydligt fler bakterier, ta t.ex. spolhantaget/knappen och vredena på handfatet, det tar ju alla i innan de tvättat händerna!

Något som jag däremot är rigorös med är att INTE äta någonting med händerna ute i offentlig miljö utan att tvätta händerna ordentligt först. Det känns betydligt mer angeläget tycker jag, för tänk vad mycket äckel man omedvetet tar på som sedan förs direkt in i systemet om man håller i något man stoppar i munnen Kräks

Svar på tråden Hur gör ni i allmänna toaleter?