• Anonym

Hur gör ni i allmänna toaleter?

Kanske lite dumt men.. När jag var på IKEA häromdan såg ja en mamma sätta sitt barn på toasitsen på toaleten.

Själv sitter jag aldrig på toasitsen när jag använder allmänna toaleter ( gäller på jobbet också).

Undrar bara är det bara jag som överdriver eller är det flera som tycker att det är dumt på grund av olika sjukdomar?

• Svar på tråden Hur gör ni i allmänna toaleter?
  • Anonym
    Anonym (80-talist) skrev 2010-04-03 08:53:39 följande:
    Jag har gjort en liten egen intressant undersökning och resultatet på den är att det är tjejer födda under 80-talet som oftast står upp och kissar. Detta pga under 80-talet så visste man bla inte hur HIV smittades, det troddes fortfarande av många vara en kontaktsjukdom, tex vid pussar och dylikt. Detta är inget 80-talisterna själva kommit på, det är helt enkelt ett beteende som sitter kvar då vi var små och fick lära oss att vara livrädda för toalettsittsar! Detta beteende stämmer främst på¨80-talister som är uppvuxna i storstäder. (och ni som nu är födda på 80-talet i en storstad och som inte blev uppfostrad med att vara rädd för toasittsar kan låta bli att kommentera detta inslag, för som sagt, detta gäller det FLESTA, inte ALLA)
    Nej, jag vet att det stod att man inte ska kommentera- men jag har faktiskt aldrig hört talas om detta och jag är alla de där sakerna som står längst ner.

Kanske gäller mest de som hade föräldrar som inte var så upplysta?

Det är för att de tycker det är äckligt. Inte för att de tror att de ska få HIV!
  • Koloraturell
    frieden skrev 2010-04-03 08:34:10 följande:
    ärligt talat va snackar du om i den tråden...vem har pratat om kroniska sjukdomar? och vad har direktiven på neonatalen med offentliga toaletter att göra?
    Därför att folk är rädda för sjukdomar av en toasits och eftersom det är omöjligt (undantag magsjuka, som då kräver att toasitsen är nerspydd och att man sedan slickar i sig det) så är oron helt befängd.
  • Hercule

Jag sätter mig på sitsen om den ser ren ut, om den inte ser ren ut väljer jag en annan toalett. Inte för att jag är orolig för sjukdomar utan för att jag inte gillar när det är äckligt.

Jag vet inte vad folk är rädda för egentligen, vad man än kommer i kontakt med när man sätter sig på toaletten så är det ju bara baksidan av låren det handlar om, d.v.s. ingen kroppsdel som kommer att komma i kontakt med mun eller ögon eller liknande. Jag har inte heller några öppna sår där som skulle kunna infekteras. Jag fattar inte den nojan och speciellt inte hos folk som inte har några problem med att ta i dörrhandtag hursomhelst eller skakar hand med folk.

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Anonym
    Koloraturell skrev 2010-04-03 09:43:45 följande:
    Därför att folk är rädda för sjukdomar av en toasits och eftersom det är omöjligt (undantag magsjuka, som då kräver att toasitsen är nerspydd och att man sedan slickar i sig det) så är oron helt befängd.
    Så, det är alltså inte troligt att man får vinterkräksjukan av en toalett?
    Jag har alltid trott att vinterkräksjukan kan smitta den vägen eftersom att man brukar höra att man inte ska dela toalett med en smittad
  • Disela

Om jag är i ett köpcentrum t.ex. så sätter jag mig direkt, min dotter med. I det centrumet vi håller till som oftast har de en ma som städar HELA tiden, plus att toasitsen är "självrengörande". Det vill säga att sitsen snurrar rent och det sprutar vatten på den efter man har spolat. Mycket praktiskt. På McDonalds och IKEA för att ta några exempel så finns det ju städschema på dörren där man kan se när det sist städades. Sätter mig direkt utan att torka av. Likadant med min dotter.
    Skulle dock aldrig använda sånda där toaletter utomhus där pundare går in och "skjuter upp"..

• Anonym (h)
    Koloraturell skrev 2010-04-03 09:43:45 följande:
    Exakt vad jag skulle skriva.
    Eller om det ligger bajs på toalettkanten och man stoppar det i munnen...
  • Legewiel

Jag är inte så jävla känslig för bakterier som folk i allmänhet tycks vara. Jag går lugnt på offentliga toaletter om de ser fräscha ut, är ringen våt brukar jag torka av den först.

Toaletterna städas ju oftast en gång om dagen och då antar jag att kranen torkas av också...däremot brukar jag försöka öppna dörren med armbågen, för jag är inte helt hundra på att städarna torkar dörrhandtaget också.

Varken sambon eller jag är så renlighetsfanatiska av oss, vi använder ytterst sällan starka medel när vi städar hemma, jag har nog aldrig spritat händerna annat än vid något besök på sjukhus, jag biter ibland på fingrarna utan att tvätta händerna och mitt tangentbord vid datorn ser ut som sju svåra år.

Men sen är vi så gott som aldrig sjuka heller Aldrig förkylda, aldrig maginfluensa eller något annat skit som går. Jag tror fullt och fast att lite skit härdar magen och kroppen och att man inte ska vara så jäkla känslig såvida man inte har mycket goda orsaker till det (nedsatt immunförsvar tex.).

• 84a med 08a
    Anonym (80-talist) skrev 2010-04-03 08:53:39 följande:
    Jag har gjort en liten egen intressant undersökning och resultatet på den är att det är tjejer födda under 80-talet som oftast står upp och kissar. Detta pga under 80-talet så visste man bla inte hur HIV smittades, det troddes fortfarande av många vara en kontaktsjukdom, tex vid pussar och dylikt. Detta är inget 80-talisterna själva kommit på, det är helt enkelt ett beteende som sitter kvar då vi var små och fick lära oss att vara livrädda för toalettsittsar! Detta beteende stämmer främst på¨80-talister som är uppvuxna i storstäder. (och ni som nu är födda på 80-talet i en storstad och som inte blev uppfostrad med att vara rädd för toasittsar kan låta bli att kommentera detta inslag, för som sagt, detta gäller det FLESTA, inte ALLA)
    Intressant iakttagelse:)
  • Anonym

Måste få inlägga trots att jag inte har läst hela tråden.. Den största smittspridningen kommer ifrån hantag och kranarna då 50% av svenskarna inte tvättar händerna efter att dom har varit på toa..(50% är siffrona innan svininflensan kom så det har skjunkit en del) Tro det eller ej.. Detta var i alla fall vad jag fick lära mig när jag var på en anticimex utblidning för ca en vecka sen.. Sen måste jag även tilllägga att desinfektion medel inte hjälper om man inte tvättar först då dom aldrig är 100%.. Men kan säga att jag själv inte gillar offentliga toaletter då jag oftast tycker att dom är ofrächa i almänhet.. Lägger papper på sistsen ( om den ser ofräch ut), stänger av karnen med papper och öppnar dörren med papper.. Trots alla utblidningar jag har varit på

• Dr Mupp

är det kiss på ringen så torkar jag bort den, sen sätter jag ner röven på ringen gör mitt, torkar, spolar, tvättar händerna, stänger kranen med en bit papper lika så öppnar jag dörren så. slänger pappret, stänger dörren med armbågen och går iväg.

Sätter även mina barn direkt på ringen. mina lår smittas inte av baskilusker.

Svar på tråden Hur gör ni i allmänna toaleter?