• Ålen

Colombia 2010

Det verkar inte finnas någon aktuell tråd för oss som ska adoptera från Colombia, så jag startar en här och nu . Välkomna in!

• Svar på tråden Colombia 2010
  • Ålen

Nu är Knase i Colombia och myser med sin son....vad härligt!

Vi har blivit tilldelade barnhem nu, det blir ett i Meddelin. Det känns fantastiskt!

På pappersfronten går det lite segt just nu. NP har fått det dem ska bestyrka men utdraget från Landsarkivet strular lite. Hur går det för er andra?

• morgonsolan

Grattis till att ni blivit tilldelade ett barnhem Ålen!!! {#lang_emotions_sunny} Meddelin blir nog HELT fantastiskt. Visst är det där det är kortast visstelsetid också?

Vårt papperssamlande har ju stannat upp lite, vi kommer inte att kunna vara färdiga förrän i juni. Försöker att se det som en bagatell, men det känns trist ändå.

Tänker på Längtande mammas kloka ord om att vi ska få "rätt" barn . Det är bara att ha tålamod!

Ålen skrev 2010-04-13 08:16:15 följande:
    Nu är Knase i Colombia och myser med sin son....vad härligt!Vi har blivit tilldelade barnhem nu, det blir ett i Meddelin. Det känns fantastiskt!På pappersfronten går det lite segt just nu. NP har fått det dem ska bestyrka men utdraget från Landsarkivet strular lite. Hur går det för er andra?
  • Linnis
    Ålen skrev 2010-04-13 08:16:15 följande:
    Nu är Knase i Colombia och myser med sin son....vad härligt!Vi har blivit tilldelade barnhem nu, det blir ett i Meddelin. Det känns fantastiskt!På pappersfronten går det lite segt just nu. NP har fått det dem ska bestyrka men utdraget från Landsarkivet strular lite. Hur går det för er andra?
    Grattis till att ha "blivit med barnhem" Ålen. Vi har väntat på barnbesked i 1 månad och 1 dag nu. Inte hört något från AC mera så hoppas att handlingar blir/blivit godkända i Colombia. 

Har verkligen blandade känslor. Vissa dagar känns det oerhört pirrigt, förväntansfullt och skojigt. Tänker på att AC faktiskt kan ringa precis när som helst med barnbesked till oss. Andra dagar tänker man att något säkerligen strula till det i just vår adoptionsprocess och just vi kommer säkert aaaaaaldrig få barn....

Morgonsolan: förstår att det känns lite motigt. Håller tummarna för er att ansökan kommer iväg i juni  8det är ju snart). Längtande mamma har ju rätt i sitt kloka inlägg.
  • morgonsolan

Om ni inte har hört något mer så är säkert allt ok! Förstår dina blandade känslor, jag tror att man som blivande förälder alltid bär med sig en viss oro under barnaväntandet. Den släpper nog inte helt förrän man verkligen har sitt barn (och då kommer andra typer av oro.. ). Jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra och att ni snart har ert barnbesked! {#lang_emotions_smile}

Tack för tumhållning, det vore ju onekligen fint att få börja vänta barn till sommaren.

Linnis skrev 2010-04-13 09:38:39 följande:
    Grattis till att ha "blivit med barnhem" Ålen. Vi har väntat på barnbesked i 1 månad och 1 dag nu. Inte hört något från AC mera så hoppas att handlingar blir/blivit godkända i Colombia. Har verkligen blandade känslor. Vissa dagar känns det oerhört pirrigt, förväntansfullt och skojigt. Tänker på att AC faktiskt kan ringa precis när som helst med barnbesked till oss. Andra dagar tänker man att något säkerligen strula till det i just vår adoptionsprocess och just vi kommer säkert aaaaaaldrig få barn....Morgonsolan: förstår att det känns lite motigt. Håller tummarna för er att ansökan kommer iväg i juni  8det är ju snart). Längtande mamma har ju rätt i sitt kloka inlägg.
  • Längtande mamma

Våra papper har nästan blivit godkända, behövde bara beställa nya personbevis eftersom instruktionerna från Colombia hade ändrat sig, samt ändra en mening i vårt brev och rätta ett stavfel i ett referensbrev. Och vi fick mycket beröm för våra foton och hur vi (läs jag) hade dekorerat dem, så det känns jättebra! Så i helgen går de iväg till NP. 

Ålen, om ni har fått reda på barnhem nu så borde vi stå näst på tur att få reda på det eftersom vi skickade våra papper strax efter er, spännande!
    Vi hoppas på ett barnhem med lite längre vistelsetid eftersom vi nu ställt in oss på runt 8 veckor, så det blir nog med blandade känslor om det blir något med kortare tid. 
    Linnis: å vad härligt spännande det låter, de kan ju verkligen ringa när som helst nu! Grattis till att vänta barn på riktigt, som vår utredare hade uttryckt det, "nu känner ni er väl gravida!?" (ja så sa hon när vi fick reda på att de skulle rekommendera oss för medgivande) Det är väl inte säkert att de hör av sig för varje litet steg mellan att man skickat pappren och då de ringer med det glada beskedet? Har ni inte hört något som att ni skulle behöva komplettera med något papper så skulle jag ta det som att "no news is good news". 
    Morgonsolan: ja jag använder "det är ödet"-tanken mycket för att förstå varför det ibland blir som det blir. Om vi hade skyndat oss lite mer skulle vi t ex antagligen varit färdiga med våra papper innan Ålen, men då hade vi blivit tilldelade "deras" barnhem och vårt barn kanske finns någon helt annan stans, så då hade det ju blivit fel! Juni är väldigt snart med tanke på hur lång den totala väntan är i denna branchen. Och det finns ju inget som säger att det inte går jättesnabbt för er därefter!
    Colombia-mamma-wannabe
  • Linnis

Hej Längtande mamma, vad skönt att ni i princip är färdiga och att era foton blev så bra. Det är ni värda efter allt strul. Lite nyfiken på vad det är för nytt personbevis som ska beställas? Vad är de nya instruktionerna? (Vi skickade ju enligt de gamla).

Pratade med AC igår och enligt dem är nästa steg att vi kommer få besked om att våra handlingar blivit godkända i Colombia samt godkända av barnhemmet. Vi har inte hört något ännu så jag försöker sitta still i båten och ha tålamod. 
    På ett sätt tycker jag det verkar väldigt bra att bli "pottfamilj" och få sitt barnhem utsett när behov uppstår. Det verkar faktiskt gå fortare för de familjerna än för oss som fick barnhemmet utsett redan när vi började samla papper. Där verkar ansökningarna ha hopat sig mer. .
    Skulle därför inte bli förvånad om Ålen, Längtande mamma eller tom Morgonsolan får barnbesked före oss. Men eftersom vi väntar vårt barn så spelar det ingen roll{#lang_emotions_smile}
    Vilka medgivande har ni i själva ansökan. 0-3 år eller högre?
  • Ålen

Längtande mamma: ja det känns jättespännande att veta vart vårt barn kommer finnas eller redan finns. Oj oj, det ilar i mig när jag tänker då. Vi fick också beröm för våra foton och för att vi skrivit på spanska vilka det är som är med på bilden. Kul när man lagt ner en del jobb på det.
    Medellin (som vi ska till) har lite kortare vistelsetid än Bogota så om ni vill stanna längre får vi hoppas att det blir Bogota för er del.

Linnis: vi har 0-3 år. Ni med?
    Det ska stå "styrkande av äktenskap" på personbeviset från Skatteverket. Det var en liten kamp att få till det men bara man hamnar hos rätt handläggare så var det inga problem.

Morgonsolan: jag tycker ni ska smygbörja med er papper även om ni in kan skicka förrän i juni. Det tar längre tid än man tror att detta. Det t tex en månad sedan vi skickade in för granskning och våra papper har ännu inte kommit iväg till landet. Så vänta inte till juni innan ni börjar....det är mitt råd i all välmening  .

Jag tycker faktiskt att denna perioden är rätt jobbig. Man ska fixa och dona, ringa runt och begära nya intyg som inte går att få, skicka kontrollkopior, vänta på svar, vänta på postgången..... gahhhh jag vill vara klar nu så vi kan börja vänta barn!!!!

• Linnis

Ålen: förstår din känsla precis. Så kände jag när vi höll på som värst i februari. Kändes som det gick fort och smidigt för alla utom för oss. 

Jag tror att det hade gått snabbare för både AC och oss att få 30 min konsulenttid face-to-face. Samla papper enligt tydligare PM3-mallar och åka till Stockholm och sätta sig ner och gå igenom allt . Nu måste man ringa i tid och otid för att kolla att allt kommit fram, granskats, kopiera, skicka nytt, få input osv. Och vissa papper kan gå till NP direkt för bestyrkan medan de sista bara ska apostilleras. Det blir många steg fram och tillbaka.
  • Längtande mamma

Jepp, vi har också 0-3 år. 

Faktiskt så tycker jag inte att den här perioden av papperssamlande har varit så jobbig, det mesta har gått smidigt även om vi behövt beställa samma intyg både 2 och 3 gånger ibland innan det blev rätt. Det kanske har att göra med att vi känt att nu kan vi själva faktiskt göra något, till skillnad från vår jobbiga utredningsperiod. 
    Och AC har vi inte pratat med i telefon sedan vi fick besked att vi skulle få börja samla papper, all kommunikation går via mail till Anneli som oftast svarat inom några timmar, eller senast nästa dag. Har till och med fått svar sent på kvällen. 
    Jag hoppas du har både rätt och fel Linnis angående väntetiden nu med nya systemet, så att vi båda kan få bli föräldrar snart!
    Colombia-mamma-wannabe
Svar på tråden Colombia 2010