• Ålen

Colombia 2010

Det verkar inte finnas någon aktuell tråd för oss som ska adoptera från Colombia, så jag startar en här och nu . Välkomna in!

• Svar på tråden Colombia 2010
  • morgonsolan

Jo, vi har precis fått pm3, jag råkade bara fastna lite på det där med antal bilder.. och en ficka.. som vi inte fick ihop. Nu känns det ju som ett "aha", angående att man alltså kan skicka flera fotofickor. Problem solved .

Linnis skrev 2010-04-06 18:49:00 följande:
    Det är korrekt fotofickor du har Morgonsolan. Du kan skicka flera fotofickor om du vill. Ca 10 bilder ska det vara. Men skicka gärna med några extra så har AC att välja på. Har du inte fått PM3 från AC ännu? Där är det ganska tydliga instruktioner. Rekommenderar alla att ta mycket bilder när man har besök och även av er själva i hemmiljö. Själva sparade vi fotandet till sist så det blev foto-rally här hemma. Rekommenderas inte
    Underbart!! Stort lycka till på resan mot lillebror! {#lang_emotions_sunny}
    Kusin Knase skrev 2010-04-07 15:08:58 följande:
    Ey!Vi drar till Colombia i slutet av veckan, får vår kille i början av nästa vecka! Tjoho, äntligen!Stort lycka till önskar jag er andra!
  • Linnis
    morgonsolan skrev 2010-04-07 21:27:27 följande:
    Jo, vi har precis fått pm3, jag råkade bara fastna lite på det där med antal bilder.. och en ficka.. som vi inte fick ihop. Nu känns det ju som ett "aha", angående att man alltså kan skicka flera fotofickor. Problem solved .
    Härligt Morgonsolan! Fast vid närmare eftertanke skulle jag nog vilja göra om hela pm3 och förtydliga hela dokumentet. Vi fick läsa pappren flera gånger för att förstå. Tror jag ska erbjuda lite gratis-hjälp till AC {#lang_emotions_smile}.
  • morgonsolan

Är benägen att förstå vad du menar.. "inte dräkt, men nästintill..", sådana saker gör mig lite frustrerad. Vill gärna ha raka direktiv.

Linnis skrev 2010-04-07 21:55:56 följande:
    Härligt Morgonsolan! Fast vid närmare eftertanke skulle jag nog vilja göra om hela pm3 och förtydliga hela dokumentet. Vi fick läsa pappren flera gånger för att förstå. Tror jag ska erbjuda lite gratis-hjälp till AC .
    Tyvärr så kommer vårt papperssamlande att dra ut rejält på tiden av orsaker som jag inte vill skriva här   . Vi är troligtvis inte på G att skicka förrän i juni. Jag vet att det bara är två månader dit, men det känns som en evighet just nu.

I dag är det solsken och klarblå himmel där vi bor. Hoppas ni får en fin dag ni med!
  • augustibruden

Hej!
    Vi vill jätte gärna adoptera från Colombia men har fått väldigt olika besked på om det är bra el. tar för lång tid för oss som är 39 resp. 42 år och hoppas få medgivande för syskon.
    Enligt FFIA går det fort om man kan tänka sig två barn fast vi vill ha under 5 år och att man kan skriva att jag ska ha huvudansvaret för barnen för då gör det inget att min man är äldre. Enligt AC är det max 39 år som gäller.

Vad har ni för erfarenhet av väntetiden och hur gamla är ni?

• Vallmo75

Jag undrar också hur länge ni stått i Sverigekön och i vilken organisation? 

• Ålen
    morgonsolan skrev 2010-04-08 08:57:40 följande:
    Vi är troligtvis inte på G att skicka förrän i juni. Jag vet att det bara är två månader dit, men det känns som en evighet just nu. I dag är det solsken och klarblå himmel där vi bor. Hoppas ni får en fin dag ni med!
    Morgonsolan, häng inte läpp för det. Det är två månader sedan vi fick besked om att starta och vi har ännu inte fått svar om granskningen av våra dokument. Det tog bara 2,5 vecka att få ihop allt med sedan är det mycket väntan. Det tar sin lilla tid så med andra ord är juni ändå ett realistiskt mål. 
    augustibruden skrev 2010-04-08 10:26:11 följande:
    Hej!Vi vill jätte gärna adoptera från Colombia men har fått väldigt olika besked på om det är bra el. tar för lång tid för oss som är 39 resp. 42 år och hoppas få medgivande för syskon.Enligt FFIA går det fort om man kan tänka sig två barn fast vi vill ha under 5 år och att man kan skriva att jag ska ha huvudansvaret för barnen för då gör det inget att min man är äldre. Enligt AC är det max 39 år som gäller.Vad har ni för erfarenhet av väntetiden och hur gamla är ni?  
    Hej! Vi köade i ca 20 månader tills det var vår tur att starta vår ansökan. Det har nu blivit 22 månader men hoppas på att få iväg våra handlingar till Colombia under april. Jag hoppas verkligen att ni får chansen att skicka till Colombia (eller annat land) så att åldern inte blir ert hinder. Lycka till!
    Vallmo75 skrev 2010-04-08 12:24:11 följande:
    Jag undrar också hur länge ni stått i Sverigekön och i vilken organisation? 
    Hej! Tiden vi köade ser du ovan, vi gick med i AC i juni 2008. Nu väntar vi ivrigt på att få iväg papprerna till Colombia. Vilken/vilka org är ni med i?
  • Längtande mamma

Äntligen har faktura 2 kommit, så nu hoppas vi bara på att allt stämmer så att vi kan skicka till NP så snart som  möjligt. 

Augustibruden: Vi är bägge straxt över 30, så tyvärr har jag ingen hjälp att ge i det avseendet. Dessutom är nog de flesta (alla?) här på väg att adoptera genom AC och de privata barnhemmen, och FFIA samarbetar bara med de statliga myndigheterna ICBF, så vi har tyvärr nog ingen erfarenhet av hur snabbt eller långsamt det går där. Reglerna är också lite olika. Det är en svår sits att bestämma sig för hur man ska göra när det brinner lite i knutarna, men jag hoppas att det löser sig för er på bästa sätt!
    Colombia-mamma-wannabe
  • Kusin Knase
    Vallmo75 skrev 2010-04-07 16:15:51 följande:
    Ååååh Knase- vad spännande! Grattis!!! Hoppas att vi kommer efter snart. Sist vi hade kontakt var det ju Nigeria ni satsade på men det verkar ha gått snabbt att byta? /Aka Krusidull
    Tack, tack. Ja, det hoppas jag med!

Gått snabbt att byta, menar du för oss eller AC? Vi fick erbjudande om att skicka våra papper till Nigeria i somras men då vi strax därpå hörde att vi kunde få skicka till Colombia under hösten så blev det ändå Colombia.
  • Längtande mamma

Kusin knase: å vad avundsjuka vi är, men samtiditg så kan ju inte vi åka nu för då skulle vi ju få "fel" barn! Jag ska tänka på er nästa vecka!

Colombia-mamma-wannabe
  • Kusin Knase
    Längtande mamma skrev 2010-04-08 21:07:20 följande:
    Kusin knase: å vad avundsjuka vi är, men samtiditg så kan ju inte vi åka nu för då skulle vi ju få "fel" barn! Jag ska tänka på er nästa vecka!

Tack tack! Och du har så rätt!
Svar på tråden Colombia 2010