Inlägg från: SmillaMilla |Visa alla inlägg
  • SmillaMilla

Hej,

Celiaki är ju egentligen ingen allergi, men någon som har kunskap?

Vi blev snabbt skickade på blodprov för celiaki i dag. Men när jag läser på celiaki.se så skall man ju ta ett prov från tunntarmen. Men räcker det med blodprov?

• SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-02-22 16:57:22 följande:
    Hej!
    Här står lite kort om hur det brukar gå till. Man kollar alltid först med blodprov och sen ev gastro. Jag har även länk till celiakitråden i min pres.

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148.html
    Maddisen80 skrev 2011-02-22 17:29:34 följande:
    Mig tog de bara ett blodprov på. För de ville göra en gastroskopi med ,men då skulle jag ha äta gluten i 3 månader och de kunde inte jag för jag sket på mig .Så har ätit glutenfritt 1 och ett halvt år
    Tack för era svar. Hoppar in i celiakitråden för fler frågor.
  • SmillaMilla

Forsätter med våra galna allergier. Vi har ju inte bara hudceliaki. Utan även köldallergi. Snälla finns det någon som har köldallergi? Jag är livrädd att dottern skall råka hamna i en snöödriva eller liknande.

Kan man få en allergichock trots att man äter allergimedicin?

• SmillaMilla

Bläääääääääääää

Dottern har nu reagerat hemskt på sin köldallergi. Trodde att hon skulle klara av att vara ute när det var några plusgrader, men blåste. Men det går inte, trots allergi medicin. Fy vet inte vad vi skall göra nu.

• SmillaMilla
    Tibell skrev 2011-03-05 21:39:44 följande:
    Smillamilla : usch fy stackars liten :( låter som en riktigt ruggig allergi! Hur yttrar sig den? Har bara hört talas om den men aldrig stött på den närmre än så..
    Hoppas hon mår bättre snart
    Hej,
    ja denna allergi är ju inte så vanlig. Det började med att hon blev otroligt trött i november, somnade överallt och hela tiden, de började misstänka sömnsjuka men uteslöt det. Kort efter började hon få hemska utslag över hela kroppen som kommer o går. Utslagen gjör fruktansvärt ont, Svea får fullkomligt panik, kissar på sig, spyr. Ansikte och händer svullnar upp och blir alldeles småprickiga. Vi har åkt in med henne mååånga gånger under vintern, hon har varit inlagd för observation etc. När vi började fundera och kartlägga när hon fick dessa attacker var det är hon det var kallt ute ohc hon hade varit ute. Denna vinter har temperaturen gått väldigt mycket upp och ner så det har varit ganska "lätt" att ställa diagnosen. Men vi hade nog aldrig kommit på tanken om inte min mamma hade ett barn på hennes jobb som har denna allergi.

Måste säga att denna allergi är hemsk, man blir så panikslagen över termometern. varje morgon tittar man på den det första man gör. Man kan liksom inte utesluta det hon är allergisk mot, som tex min mjölkallergi så tar jag "bara" bort mjölken, men kylan kan man ju inte ta bort.

Som tur är har svea världens bästa dagis som faktiskt har varit inne med henne när hon inte kunnat gå ut. Det har hjälpt med allergi medicinen nu i några veckor, men antagligen så är hon allergisk mot något mer. För det började i torsdags med att dagis reagerade över att hon var välldigt röd och svullen runt munnen efter maten. Sedna har hon reagerat på kylan två dagar efter det trots allergi medicinen. Blir väll att ringa till läkaren på måndag igen.
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-06 10:40:04 följande:
    Usch vad jobbigt...
    En allergi kommer väl sällan ensam... Vet du vad hon ät på dagis? Om hon inte får det jämt så borde det ju rimligtvis vara något annorlunda den dagen. Kan ju vara krydda eller vad som helst. Ärtor? Ja, ring och kolla med köket direkt, medans de kanske kommer ihåg.
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2011-03-07 11:22:28 följande:
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 13:52:46 följande:
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
    Jag har ju skrivit till dig förut om våra söner, och det du beskriver än ganska liknande det som vi upplever med våra två söner. Döttrarna har inte tillstymmelsen till att reagera på kyla. Så vi har haft väldigt lätt att jämföra hur kinder "ska" vara vid köld.

Sakerna du räknar upp är Mattis allergisk mot alltihopa, dvs bockhornsklövern i curryn, han är allergisk mot chili, samt även ärtor (dock reagerar han långt ifrån lika kraftigt på det som Timon gör).

Under vintern har vi praktiskt taget haft daglig medicinering Vi smörjer och smörjer, men på kylan biter ingenting. Dock har vi ändå haft tur i oturen att Fredrik blev arbetslös så han har skjutsat barnen till förskolan istället för att gå den korta sträckan med dem. Små, små saker hela tiden för att lösa saker efter vägen. För vi vill ju trots allt att barnen ska få leva ett så normalt liv som möjligt. Båda pojkarna reagerar värst när det blåser, det går på en nanosekund så är kinderna illröda, och det räcker med en liten vindpust.

Vi har dock inte fått någon köldallergidiagnos, men vi har en så pass bra läkare här så vi känner oss trygga med hur vi ska agera.
    Hej!

Ojoj hur kan det hänga samman allt detta då? Så knepigt. Anton, sveas storebror, var när han var liten allergisk mot mjölk, ägg och soja. Så soja produkterna ligger ju nära till hands. 

Ringde hennes läkare nu och fick tid på onsdag. 

Tack för ditt svar. 
  • SmillaMilla
    ELI 79 skrev 2011-03-07 11:38:54 följande:
    Ang den där köldallergin...funderar kring sonens röda kinder. Han får ofta hemskt mycket rödare kinder än andra barn. När han varit ute är han helt ILLRÖD och det sitter i resten av dagen oftast medan storebror som bara blir lite rosig om kinderna och det försvinner efter 1 timme eller nåt.

Han verkar ju helt klart bli sämre på hösten/vintern. I somras t ex var han jättefin om kinderna trots att han fick i sig vete under en period. Det var då vi började tveka kring hans allergi. Det börjar alltid runt oktober och sedan fortsätter det till april-maj ungefär...kanske är nåt sånt med honom?!?
    Kan vara.

Svea blir röd om kinder och händer, inte illröd, snarare rödprickig, som nässelutslag. Men hennes allergi visar sig direkt, men det mesta kommer på kvällen när hon skall sova, då blir det kris, prickig över hela kroppen som svider massor och vi får ofta fara in med henne, då hon får sådan hemsk panik och bara skriker rakt ut. 
  • SmillaMilla
    ELI 79 skrev 2011-03-07 14:42:38 följande:
    Ja han lär ju inte vara så känslig som S men tänkte om det är därför han blir så röd om kinderna, att han är kylkänslig?!
    Nästan alltid när jag säger på dagis att han är så röd (ingen av de andra barnen är så röda utan en del kan möjligtvis vara lite rosiga om kinderna) så säger de att han blev så när de var ute. Jag har ju typ trott att de "hittar på" eller att de härleder det till det för att de inte vet bättre typ men han har nästan aldrig fått något han inte tål eller ha lekt med nåt han inte får (som vi vet om) när han får dessa kinder...
    Men testa att smörja honom innan och efter alla gånger han är ute (även fram o tillbaka till bilen). Gå till apoteket och se vilken salva de rekomenderar. Jag bor på Åland, så vi har säkert inte samma som er, våran heter Hyvää. 
Svar på tråden Allergitråden