Tibell skrev 2011-03-05 21:39:44 följande:
Smillamilla : usch fy stackars liten :( låter som en riktigt ruggig allergi! Hur yttrar sig den? Har bara hört talas om den men aldrig stött på den närmre än så..
Hoppas hon mår bättre snart
Hej,
ja denna allergi är ju inte så vanlig. Det började med att hon blev otroligt trött i november, somnade överallt och hela tiden, de började misstänka sömnsjuka men uteslöt det. Kort efter började hon få hemska utslag över hela kroppen som kommer o går. Utslagen gjör fruktansvärt ont, Svea får fullkomligt panik, kissar på sig, spyr. Ansikte och händer svullnar upp och blir alldeles småprickiga. Vi har åkt in med henne mååånga gånger under vintern, hon har varit inlagd för observation etc. När vi började fundera och kartlägga när hon fick dessa attacker var det är hon det var kallt ute ohc hon hade varit ute. Denna vinter har temperaturen gått väldigt mycket upp och ner så det har varit ganska "lätt" att ställa diagnosen. Men vi hade nog aldrig kommit på tanken om inte min mamma hade ett barn på hennes jobb som har denna allergi.
Måste säga att denna allergi är hemsk, man blir så panikslagen över termometern. varje morgon tittar man på den det första man gör. Man kan liksom inte utesluta det hon är allergisk mot, som tex min mjölkallergi så tar jag "bara" bort mjölken, men kylan kan man ju inte ta bort.
Som tur är har svea världens bästa dagis som faktiskt har varit inne med henne när hon inte kunnat gå ut. Det har hjälpt med allergi medicinen nu i några veckor, men antagligen så är hon allergisk mot något mer. För det började i torsdags med att dagis reagerade över att hon var välldigt röd och svullen runt munnen efter maten. Sedna har hon reagerat på kylan två dagar efter det trots allergi medicinen. Blir väll att ringa till läkaren på måndag igen.