Inlägg från: SmillaMilla |Visa alla inlägg
  • SmillaMilla

Allergitråden

Måste fråga lite snabbt. Hoppas någon kan svara fort

Svea svällde nu upp i ansiktet nu efter maten. kinderna ser svullna ut, samt ögonen som blev alldeles röda runt och svullna. Hon får bra med luft så inget akut. Men är det farligt? 

• SmillaMilla
    Tibell skrev 2011-03-08 17:19:38 följande:
    Smillamilla : usch så otäckt :( vad hade hon ätit ?
    Har ni akutmedicin så ge henne det annars tycker jag ni ska åka in..
    Hoppas det gått bra
    Kavat skrev 2011-03-08 17:21:45 följande:
    Har ni akutmedicin hemma?
    Om inte annat kanske det vore idé att åka in för att då det dokumenterat och medicin osv...

Men ring och kolla kanske? Ingen idé att åka in kanske om ni blir sittande i kö i flera timmar tänker jag... Om det inte är "akutaktut".

Risken finns dock att det blir värre för varje gång så det är bra att ha läkarkontakt så ni vet vad ni ska göra nästa gång om det blir värre.
    Akut medicin?

Vi gav henne Aerius (kan heta något annat i sverige). Nu efter en stund så gick det värsta ner, men hon är fortfaranade röd om kinderna. samt lite prickig runt munnen. Vi har telefon tid med hennes läkare i morgon. Och eftersom det värsta gick ner så åker vi inte in.

Hon åt fisk, potatismos, majs och skirat smör (mjölkfritt). Sedan semla med grädde (laktos fritt) och hallonsylt. Drack havremjölk.  
  • SmillaMilla
    SmillaMilla skrev 2011-03-08 17:29:30 följande:
    Kavat skrev 2011-03-08 17:21:45 följande:
    Har ni akutmedicin hemma?
    Om inte annat kanske det vore idé att åka in för att då det dokumenterat och medicin osv...

Men ring och kolla kanske? Ingen idé att åka in kanske om ni blir sittande i kö i flera timmar tänker jag... Om det inte är "akutaktut".

Risken finns dock att det blir värre för varje gång så det är bra att ha läkarkontakt så ni vet vad ni ska göra nästa gång om det blir värre.
    Akut medicin?

Vi gav henne Aerius (kan heta något annat i sverige). Nu efter en stund så gick det värsta ner, men hon är fortfaranade röd om kinderna. samt lite prickig runt munnen. Vi har telefon tid med hennes läkare i morgon. Och eftersom det värsta gick ner så åker vi inte in.

Hon åt fisk, potatismos, majs och skirat smör (mjölkfritt). Sedan semla med grädde (laktos fritt) och hallonsylt. Drack havremjölk.  
    Röd runt ögonen skall det vara. Inte om kinderna. 
  • SmillaMilla
    Mama Law skrev 2011-03-08 17:32:21 följande:
    Kan vara grädden eftersom den bara är laktosfri (om hon nu inte bara är laktos intolerant) grädden måste vara mjölkfri för att hon inte ska reagera på proteinet annars.
    På henne har vi inte fått någon mer diagnos än köldallergin. Det är vi andra som är allergiska. Havremjölk skulle hon inte behöva dricka, men hon väljer den själv om hon får. Och ja är man tre år så får man sin vilja igenom i bland
  • SmillaMilla

jaha så klagar hon på ont på tungan. Ser några blåser på sidan av tungan. 

Andningen fortfaranade bra. Annars hade jag såklart farit in med henne  

• SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-08 17:42:10 följande:
    SmillaMilla skrev 2011-03-08 17:29:30 följande:
    Akut medicin?

Beroende på hur hon reagerar så kanske ni bör ha något mer än Aerius hemma. Men prata med läkaren imorgon.

Om hon själv väljer havredryck så kan det ju vara så att hon inte tål mjölkprotein, ibland är barnen smartare än man tror. Men ni får väl göra en ordentlig allergiutredning hoppas jag.

Tål hon mandel?
    Hon har gjort många blodprover, men visar inget. 

Vad brukar man ha som akutmedicin? 
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-08 17:52:09 följande:
    Miralicias text:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1292489...

Sen vad som behövs avgör läkaren.

Jo, då är mitt tips att skriva matdagbok, alltså exakt vad hon ätit när reaktionerna uppstår. Man glömmer fort och ibland missar man det mest uppenbara som t.ex paprikakrydda eller som jag tyckte sonen alltid reagerade på köttfärssås.. Han är allergisk mot vete... Och vad äter man till köttfärssås...
    Så skriv noggrannt!
    TACK! 

Då borde vi har betapred hemma. För hade vi haft det så skulle man ju använt det ofta denna vecka känns det som. men eftersom vi inte har det så får dottern lida extra mycket.  
  • SmillaMilla

I dag ringde då Sveas läkare som har utrett henne under lång tid. Han skrev remiss till barnmottagningen, så kände vi att hon behövde dit redan i dag för att få betapred så var det bara att fara dit eller till akuten. Annars så skulle barnmottagningen kalla oss snart. Så skall hon utredas grundligt igen tyckte han. Skönt när man har en förstående läkare som tar henne på allvar. 

• SmillaMilla
    tes 75 skrev 2011-03-12 18:58:09 följande:
    jag & mina båda barn är känsliga för majs, både hel majs & -stärkelse. troligtvis också maltodextrin av majs.
    Okej, vad får ny för symptom?
Svar på tråden Allergitråden