trållmor skrev 2011-03-12 22:35:00 följande:
Inga frågor är för dumma i det här forumet, här är vi ju alla hypokondriker ju

Jag håller helt och hållet med Kavat i det inlägget hon skrev om eksem!
Timon är ju ett eksembarn. Hela hans eksemhistorik orkar jag faktiskt inte dra upp här, utan tänkte berätta om Neelah istället. När hon föddes och var några veckor så började vi smörja med Miniderm. Hon blev väldigt konstig i hyn, nästan som varbildningskakor här och var. Så vi bytte till olja från Natusan, tror jag att det var, den här vanliga babyoljan. Hjälpte inte! Vi provad Propyless, och det hjälpte inte. Hon började blöda från huden. Vi ringde in, men de avrådde oss från att komma in pga hon var så liten och det gick RS och vinterkräksjukan och allt vad det var. Så vi bokade en tid på BUM.
Dit var det ju väntetid, och i väntan på att få komma dit så skrev jag ju här om problemet. Fick tipset om Weledas olja, innehåller två komponenter bara. Allt försvann!
I Göteborg så sa de att det var omöjligt att reagera på mjukgörande, och bara viftade bort det helt sonika. Men när vi flyttade upp hit så berättade jag det här för barnens läkare. Han sa att vissa barn reagerar på glycerin, som finns i vissa tvålar eller mjukgörande, och det lät som att Neelah valde att "blöda från huden". Nu låter det ju jättedramatiskt, men det var det inte. Det trängde upp varbildat blod mellan fingrarna, i hudvecken osv. Men nåt var vi ju tvungna att smörja henne med, eftersom hon fick alla allergireaktionerna.
Så det var alltså en allergi mot mjukgörande som gjorde det så där? Låter fruktansvärt.