Kavat skrev 2011-03-13 18:21:26 följande:
Vet inte. Skulle inte tro det. Men du behöver ju en "vanlig" läkare också. Ring och hör med dem. Men kräv att få veta om de kan göra ett sådant hudtest. (De tog en bit hud och la i ett provrör med vätska)
Det är mig veterligen ENDA sättet att få en korrekt diagnos på DH. Visst kan man gå på glutentest mm, men det säger ju bara att man har glutenintolerans. Och har man även de "berömda" blåsorna precis som han har så kan man ju gissa sig till att det är DH. Men i och med att det inte visade på blovprovet och magen inte brukar bli lika påverkad vid DH som vid "vanlig" celiaki så är det inte säkert att det visar om man gör en gastro heller. Därav att ett hudtest är det säkraste sättet att få diagnos.
Men hudläkare är ju duktiga på hud och borde veta vad som ska göras för test om det är hudceliaki. Jag kan tänka mig att en vanlig läkare inte har en susning för det är så "special". Så även om ni får tid till en vanlig läkare så kommer de nog remittera er vidare till en hudläkare som är expert på hud. Och då har ni slösat ännu mer tid på att vänta.
Det finns inget som hindrar att man gör båda sakerna samtidigt.
Så kolla upp närmaste hudläkare är mitt tips och ring till dem och be att få komma. Tror inte att ni ens behöver remiss, så funkade det inte här i alla fall. Jag var på en privat hudklinik. Och vård av barn är väl alltid gratis mig veterligen så ring och kolla upp själv är mitt råd.
Jag vände ju mig till en hudläkare på en hudmottagning för min läkare hade ju ingen susning knappt om vad glutenintolerans var för hon verkade tro att ibs gav klåda och ledvärk..

Åhhhh tack! Nu är jag med! Men tyvärr måste man ha remis för att få komma till hudläkaren här. Men i morgon ringer jag till vårdcentralen, begär att få komma i morgon dit. Visst vi har en telefontid på tisdag men det lär väll inte räcka. Så i morgon skall vi till en läkare och jag kommer att begära att få göra hudprov i morgon.
Så vi behöver remiss till hudläkare och en dietist. Visst vi är vana vid allergier, men celiaki är för mig något helt nytt.
Tack för allt!