Inlägg från: The Luckiest |Visa alla inlägg
  • The Luckiest

Allergitråden

Hej hittade denna sida först nu. Har en dotter på 11 månader med diverse allergier o överkänsligheter. Håller på med provokation. Undrar bara, har hört att det är många som får typ recept på allegimat så att det inte blir så dyrt. Inte nog med att lilla skruttan ska behöva låta bli att äta en massor, man ska bli halvt ruinerad för att köpa mat hon klarar av också.

• The Luckiest
    saffe skrev 2011-04-25 10:02:29 följande:
    Du får säga till din läkare att du vill ha kontakt med en dietist, så kan dom fixa en del "allergimat" på livsmedelsanvisning. Man betalar 120 kr för ett uttag. Jag har för mig att ett uttag ska räcka i 2 eller 3 månader (t.ex mjöl, pasta, kex, pofiber, fiberhusk).
    Okej. Jag har ju en dietist till henne men hon har aldrig nämnt detta!
  • The Luckiest
    Allrona skrev 2011-04-25 10:14:22 följande:
    The luckiest - vad har hon för allergier? Gluten eller veteallergi verkar man kunna få en del ersättningsprodukter för. Om hon har mjölkallergi kanske ni vill ha ersättning att göra välling och gröt av. Övriga allergier verkar det inte finnas så mycket att få ut på livsmedelsanvisning tyvärr.
    Allt är ju inte utrett utan vi håller på med provokation för det visade inte på pricktest. Men just nu undviker vi ägg,soja,mjölk,vete,råg o havre...
  • The Luckiest
    Kavat skrev 2011-04-27 10:43:54 följande:
    Är det vete så brukar man få pasta, fibrer att baka på och lite annat också. Beroende på om man tål sojasläktingar eller vetestärkelse för då ökar utbudet markant.
    Okej tack! Men är det doktorn eller dietisten som ska sköta detta?
  • The Luckiest

Lolo: BVC är väl jättebra, När man inte har några problem med sina barn det vill säga. Då har jag inte längre något positivt att säga.

• The Luckiest

okej, men då är det säkert för att allt inte är utrett än som vi fått möjlighet till det. Är nu under en paus o kollar om hon blir bättre utav havren o sen är det dags för ägg. Tanken är ju att hon ska vaccineras snart igen o den sprutan innehåller ju ägg så det kan vara bra att veta samt väldigt mycket man kan göra på ägg i mat/bakväg tycker jag!

• The Luckiest
    LadyM skrev 2011-04-29 10:11:27 följande:
    Hej på er igen, nu har jag även uteslutit havremjölk och Sinlac som ni trodde kunde vara boven. Ersatte med rismjölk och en risvälling som jag gör till gröt istället. Och hans eksem är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina!!!!! Åh va jag hoppas att vi äntligen har hittat en "matbas" där han inte reagerar på någonting!! Ska fortsätta med denna kosten nu en vecka iallafall och se om det håller sig fint - sen börja med en provokation i taget för att äntligen på ordning på det här!  Känner mig hoppfull!
    Så härligt att det verkar fungera! undrar en sak, vi håller ungefär samma kost som ni  o det fungerar rätt bra men vi har gett vår dotter Sinlac. tycker inte det funkar till 100% men hon har inga direkta smärtor utan fiser mest o eksemen försvinner aldrig helt. Men jag har känt att det får vara så för annars finns ingen välling/gröt jag kan ge henne.
    Men du visste någon risvälling? Är den färdig så man köper den i affären? Isf vad är det för märke? Eller har du något recept. Känner att det kan vara värt att prova.
    Hennes eksem hålls ganska bra med Tavegyl som hon dricker morgon o kväll. Tycker det är superbra, eksemen syns bara minimalt o hon har oftast ingen klåda längre.
  • The Luckiest
    miracle maker skrev 2011-04-29 14:30:45 följande:
    Risentas rismjöl kan man använda både till gröt och välling. Annars finns sempers mjölkfria risvälling men den har en ganska speciell smak.
    TACK! Rismjölet hittar man i vanlig butik vid typ mjöler?
    Känns som jag kollat sempers risvälling men att det är något hon inte kan äta i det. måste kolla igen.
Svar på tråden Allergitråden