Inlägg från: The Luckiest |Visa alla inlägg
  • The Luckiest

Allergitråden

Hur länge måste man äta tex vete för att kunna göra tester på om man är glutenintollerant? Vi ska börja provocera vete snart..  när vår dotter var runt 5-6 månader gjordes ett blodprov som var förhöjt , gjordes liksom ingen riktig utredning efter det. men läkaren sa att pga det som testet hade visat trodde dom mer på sädesslagsallergi.. Men jag har tänkt lite eftersom han igår sa att man behövde äta det så länge o så mycket av det för att kunna testa, att det kanske visat mycket mer om hon bara fått i sig mer. Som sagt hon var ju så liten så hon hade ju kanske bara fått i sig max en fjäderdels macka o i endast några veckor. Vad tror ni? Hon har ju ätit glutenfri kost sedan dess o hon är nu 1 ½ år o har ju mått bra på det. Ska först göra lite pricktester om 2 veckor på diverse andra grejor o sedan tyckte han att vi skulle börja med vete, är så rädd för dessa skrik o paniknätter o ont i magen som hon hade, men men inte mycket att göra.

Vi har även gett henne tavegyl två gånger per dag väldigt länge för det har helt tagit bort klådan på hennes eksem men nu när vi träffade ny läkare sa han att vi borde sluta med det o tyckte det var konstigt att den förra läkaren sagt att hon skulle få det. Han tyckte mer att hon bara skulle få det vid enskilda tillfällen (att det fanns så mycket biverkningar), är det någon mer som ger tavegyl dagligen? Vi ska ju sluta nu men har minskat ner från två gånger till en nu idag iaf. Ville hellre trappa ner än att sluta helt eftersom sist vi minskade vilket visserligen var läänge sen så fick hon klåda o eksem efter ett par dygn så då började vi snabbt igen.  

• The Luckiest
    Prince or Princess skrev 2011-11-11 21:21:39 följande:
    Lillskruttet: ja visst är det ledsamt rent ut sagt! Är din dotter också allergisk? Vår stora dotter tålde inte mycket när hon var liten, gick också över i mjölken hon hade nässelutslag och stora variga eksem över hela kroppen när jag ammade..(samma var det denna gången med lillasyster, fast hon fick bara lite eksem). Fast storasyster tålde vete, vilket jag nu har förstått var underbart.. Hon var jättekänslig för det mesta, fast reagerade inte luftburet. Men nu tål hon "allt". Tålde inte sojalecitin tex och nu är det inga problem, men vet inte hur det är med större mängder. Nötter/jordnötter/mandel har vi inte vågat ge, annars funkar allt! Gick över mellan 1,5 - 2 års ålder! Så jag har samma förhoppningar nu..

Åh vad skönt. Är alltid så härligt att höra att det verkligen kan försvinna! Och att hon ändå var så liten när det försvann!!
  • The Luckiest
    Sephyria skrev 2011-11-11 21:27:29 följande:
    The Luckiest: vi ger Tavegyl till vår son på 9 månader dagligen, men enbart till natten. Detta för att han blir så trött av den. Till dagen har vi istället fått aerius utskrivet men har inte använt den än.

Dom sa till er att det var helt okej att ge dagligen också då ? Aha ni vill inte ge på morgonen/dagen för att ni inte vill att han ska bli trött? Vad har han fått den utskriven för?
    Jag antar att läkaren menade att tröttheten kunde vara en biverkning men jag har ALDRIG märkt att hon någonsin blivit trött av den, isf undrar jag hur livlig hon skulle vara utan den ;) oj oj vi lär nog få o göra isf :) 
  • The Luckiest

Tack för svar!
    ingen som visste hur länge man behöver äta mat med gluten för att  kunna göra några tester.

April 10: I mina öron låter det ju som du säger smart att först få barnet symptomfri  innan ni provocerar. 

• The Luckiest

Oj okej tack! känns ju inte rimligt att hon ska behöva ha ont i flera månader, men visst vi får ju prova ett litet tag iaf det kanske inte blir så denna gången.

• The Luckiest

Hej. Såg nu att även rismjölet från Risenta att det står kan innehålla spår av soja, var det inte någon som hade kollat om det fortfarande är samma recept eller varför de lagt till det nu? Någon som vet?

• The Luckiest
    Allrona skrev 2011-11-22 08:20:23 följande:
    Pratade med kocken på dagis idag. Han hade suttit flera timmar igår och letat produkter och ringt deras leverantörer. Men det finns inte några mjöler dottern tål att få tag på! Förvånad Leverantörerna hänvisade till det färdiga glutenfria brödet men det tål ju inte min dotter. Hur har ni andra gjort? Dagis hade ju tänkt baka bröd själva men då måste de åka själva till coop eller ica och handla mjöler. Kan man få hjälp av dietisten att trycka på leverantörerna eller hur gör man? Nu har jag bakat bröd och tagit med till dagis men det är ju inte meningen att jag ska behöva göra!

De är så himla gulliga på dotterns dagis. De engagerar sig och hjälper till hur mycket som helst och jag känner mig så tacksam över hur deras reaktioner var när de fick veta att vi skulle ta bort vete också. De tycker såklart inte att de är jättekul, det förstår jag också, men de är otroligt hjälpsamma och sa flera gånger att det här löser vi, vi får göra det bästa av det osv. Så otroligt gulliga! {#emotions_dlg.flower}

Dom har letat åt oss också och de produkter de inte hittar hos deras leverantörer åker dom o handlar på Maxi åt henne ;)

Dom ringer ofta o frågar. Idag frågade dom om kryddpeppar, har jag aldrig provat men det är väl en ren krydda?

Sen frågade dom om druvan guldkulör, jag kan inte hitta något om de på nätet bara soja. Hon trodde att det var en färgsättare utan soja, själv har jag ingen aning. Någon som vet vad det är o vad den innehåller?

Jag är så trött på att prova nya saker, tycker inte att något nytt funkar. Skulle ge henne tranbär, kändes ofraligt o något hon skulle tycka vara gott. Men hon har klåda samt legat o skrikit hela natten :( Det enda som har funkat med frukt o bär är hallon, blåbär o päron. Och blåbär o hallon äter de ju sällan på dagis. Känns så begränsat på den fronten....        
  • The Luckiest
    Miralicia skrev 2011-11-22 19:56:51 följande:
    Kryddpeppar är en ren krydda.
    Har för mig att druvans såskulör innehåller en liten mängd (typ 4-5%) soja, har sett flera sorter som kallas för såskulör som innehåller en liten mängd soja och jag har för mig att druvans såskulör är en av dessa, i varje fall senast jag tittade (för ett bra tag sedan). Vill/behöver man ha helt sojafri såskulör rekommenderar jag Ekstöms Collorit, som i princip är saltvatten med färgsättning av bränt socker (samma färgämne som i cola)

Tack snälla!
    Det är så otroligt skönt att man får så mycket svar här!! Gör livet så mycket enklare. 
  • The Luckiest

Suck, var och gjorde pricktest igår på vår dotter 18 mån. Det visade inte på något, precis som sist. Och då var det ändå flera saker vi testade mot som hon absolut inte kan äta. Det retar mig att dom går så mycket på det. Jag hade velat att det skulle visa så att man hade det som ett bevis typ. Jag vill också ha livsmedelshänvisningar. Är ju jättemycket hon inte kan äta!!!

• The Luckiest
    Prince or Princess skrev 2011-11-26 09:40:14 följande:
    Puffar för min fråga ang riset igen, om man tål vanligt ris, kan man då räkna med att grötris, basmati-, jasmin-, osv funkar med? Kanske kavat eller miralicia vet?

Jag kan inte svara säkert, men min dotter verkar kunna äta alla rissorter.
  • The Luckiest

Synd att ingen bor i närheten av kalmar, jag har nämligen mycket tavegyl över o eftersom dottern inte ska ha det mer kunde det hjälpt någon annan.

• The Luckiest

hej hur funkar egentligen livsmedelshänvisning? blir det billigare eller? Jag frågade om vi kunde få det o dietisten sa ja o vi fick en lista, men är det vi själva som bestämmer på vad o hur mycket? Finns det bara på glutenfria grejor? Inte mjölkfria osv?

• The Luckiest

Min dotter får illröda kinder nu när det är kallt ute, Det sitter i minst ett dygn även om vi inte gått ut på hela tiden. Vd för salvor rekommenderas o vilka ska man inte smörja in med när man ska gå ut?

• The Luckiest

Hej. Någon som vet om man alltid använder vete när man friterar till exempel räkor. Vi ska åka till Thailand och undrar egentligen vad dem brukar ha när dom friterar,

• The Luckiest

Det var ingen som hade koll på vad man brukar steka maten i i Thailand? Olja? Och vad man har när man friterar tex räkor eller kyckling.. Känns egentligen inte som dom borde ha så mycket komjölksprodukter eller använda vete men jag vet verkligen inte o snart bär det iväg...

Svar på tråden Allergitråden