Inlägg från: The Luckiest |Visa alla inlägg
  • The Luckiest

Allergitråden

lactoperoxidase finns i zendium tandkrämen, är det mjölk?

• The Luckiest
    Miralicia skrev 2011-08-10 13:52:40 följande:
    Ska inte vara mjölk. Däremot så finns det i alla deras vuxentandkrämer (om de inte gjort om dem på allra senaste tiden) colostrum som är råmjölk (från ko) och därmed små spårmängder mjölkprotein. Dessutom ingår lysozym som är ett konserveringsmedel framställt från ägg också i alla Zendiums vuxentandkrämer.

Tack vad skönt då kan hon nog använda den!!
  • The Luckiest
    Tibell skrev 2011-08-10 20:28:42 följande:
    Suck suck suck
    Precis haft en av de jobbigaste nattningar av Bellabusan
    Antagligen har hon fått i sig något galet och skulle INTE sova
    Tillslut gav hon upp och somnade på mage med benen uppsträckta under sig och med rumpan i vädret. Precis som hon alltid gör vid magont =(

Och såhär ser hon ut i ansiktet...

Syns kanske lite dåligt men det sträcker sig från under ögat, ner på kinder, runt munnen och vidare likadant på andra sidan. Gillar INTE när det sätter sig i ansiktet =(
    Hennes ena öga var svullet med upptäckte jag sen men det kanske lika gärna berodde på att hon varit ledsen så mycket ??
    Vi har i allafall tid till allergimottagningen den 31:e då nya tester ska tas och vi ska få träffa hennes nya läkare.
    Ska be om en ny födoämnespanel ( + lite till ) och se om några av siffrorna ändrats sedan sist ( januari tror jag det var )
    Då visade hon pos på cashew och mjölk..
    Stackarn!! Vad är födoämnespanel??
  • The Luckiest

Vill någon hjälpa mig?
     Har köpt Milly Magic 123 av märket Schär- det står glutenfri,vetefri och laktosfri. Så jag blir lite om det kan vara mjölk i ändå just pga namnet "Milly" eller varför står det inte mjölkfri? Men hittar ingen mjölk i innehållet, eller har jag missat något här kommer det: majsgryn,socker,kakaopulver,honung,salt,modifierad tapiokastärkelse (vad är det?) det ska väl inte va någon mjölk i ?

• The Luckiest
    Miralicia skrev 2011-09-01 13:15:39 följande:
    Ingen mjölk i innehållsförteckningen. Möjligtvis om de tex hanterar annat med mjölk i lokalerna/maskinerna så att de inte känner sig helt säkra på att det inte kan vara minsta kontamination av mjölk så att de vågar inte särnärmärka som mjökfri utan "nöjer" sig med att säga att det är laktosfritt. Ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt. För egen del med min bla mjölkallergiska dotter skulle jag inte tveka att ge även om det "bara" står som laktosfri, men hon är inte hyperkänslig. Skulle det vara en extremt känslig mjölkallergiker som det handlade om skulle jag nog kontakta tillverkaren och höra hur stor risken för ev kontaminering av mjölkprotein kan vara.

(Sen namnet så skulle jag nog snarare dra parallellen mellan engelskans mill=kvarn och att det är malda spannmål av olika slag än parallelen till milk=mjölk)

Tack snälla. =)
  • The Luckiest

Någon som är käsnlig mot parfym i tvätt o skölljmedel? Hur brukar ni/era barn se ut om kläderna är tvättade i det? E har fått röda prickar på ryggen som står ut och hon kliar sig över rumpan hela tiden, river o river. Kan inte hitta något hon fått i sig o dom utslagen brukar inte stå ut så det känns som det är något annat...

• The Luckiest

Någon som vill hjälpa mig?? Jag har gett E honungsmelon för första gången, bara en liten bit första dagen. En lite större bit andra dagen, första dagen bajsade hon ner sig ganska omgående 1 gång men annars inget. Tänkte att då kan hon nog äta det. Men igårkväll var hon ILLRÖD i underlivet o hade fått blåsor. Har bara varit med om den reaktionen en gång innan då hon ätit ananas. Hur som helst, imorse kom jag på att igår när vi var bortbjudna åt hon kött där, jag kollade så inte kryddan innehöll något kött men hade inte en tanke på att de kunde varit sekt i vanligt smör, vilket det såklart var. Min första miss, jag har sådan ångest, hur som helst det var skummjölkspulver i smöret o förrutom underlivsproblemen har hon haft klåda och ont i magen. (i vanliga fall brukar hon spy av mjölk) Kan man få den reaktionen på mjölk som hon fick igår? Känns annars som det kanske vore vanligare av någon frukt..

Flummigt meddelande men hoppas någon har varit med om liknande reaktion och kan hjälpa mig. 

• The Luckiest
    Blå Flygare skrev 2011-09-26 12:31:46 följande:
    Man kan reagera olika beroende på vilken mängd och i vilken form allergenet har. Stekt i smör är mycket mindre än lite ren mjölk. Så det kan gott vara av det, men inte uteslutet att det är frukten heller. Enda sättet är att testa melon igen, men tidigast när det gått en vecka sedan sista av reaktionen gått över. 

Tack ska testa melon igen. Hon har fortfarande klåda o bajsar ofta, senaste 4 gångerna med BLOD i :((
  • The Luckiest

Kavat:

Tack för hjälpen, näe det känns som du säger. Får prova melon igen när hon blivit bra. Pratade med läkaren o hon ska kollas upp imorgon om det inte blodet försvunnit tills det. 

• The Luckiest

Var det någon som hade recept på mjölkfri risifrutti? har för mig att jag läst att någon gjort det nyligen :)

Svar på tråden Allergitråden