Inlägg från: The Luckiest |Visa alla inlägg
  • The Luckiest

Alrro: Okej kanske kan prova i framtiden, vet inte exakt hur känslig hon är vi slutade ge allt som innehöll något med soja. Hade gett henne carlshamns yogott innehållande Sojabas då spydde hon i mååånga timmar tills det bara kom upp magsaft. Tror du att man kan tåla sojalecitin ändå kanske? Dietisten säger ju också att man inte ska ge soja innan 2 år vilket jag inte visste.

• The Luckiest
    Allrona skrev 2011-04-29 15:19:40 följande:
    Det kan nog vara värt att testa sojalecitin när ni känner att hon har varit bra ett tag. Sojalecitin finns i sååå mycket och är jobbigt att undvika när de blir lite större. Min 2-åring klarar tyvärr inte sojalecitin, vilket vi faktiskt upptäckte när hon drack semper välling. Men de flesta sojaallergiker ska klara sojalecitin eftersom det innehåller ytterst små mängder sojaprotein, oftast inte ens mätbart i slutprodukten. Sojalecitin är undantaget från regeln att inte ge soja till små barn, det är rena sojaersättningsprodukter man först och främst ska undvika. Om jag inte minns helt fel så innehåller väl sinlac någon sojasläkting (guar el fruktkärnmjöl?) som borde vara värre att ge än sojalecitin om hon är allergisk mot soja.
    Ja fruktkärnmjöl, det var därför jag tänkte om det fanns någon annan välling att ge henne. Och jag visste inte vad som var värst, sojalecitin eller fruktkärnmjöl. Men då kanske det ändå är värt ett försök som sagt eftersom det inte verkar finnas något helt utan. Men det får bli om ett tag för nästa steg ska bli ägg här tror vi.
    TACK för svar
  • The Luckiest
    lolo21 skrev 2011-05-02 14:20:34 följande:

Theluckiest: Hur mår E? Har ni provat ngt mer eller har ni fortf paus efter havren?

Men Oj försvinner inte kräkningarna?Grymt konstigt!

Vi har inte provat något nytt utan kör en vecka till utan havre. Hon får fortfarande prickar ibland men inget magont o inatt sov hon hela natten andra gången denna vecka sedan vi slutade med havren. De andra dagarna har hon bara vaknat max 1 gång så visst verkar det finnas ett samband eftersom hon sover så bra nu! Både jobbigt o skönt på samma gång.
  • The Luckiest

Jag tycker också den där gråskalan är konstig. Men Enyas prov visste dom inte vad dom skulle tro om o jag fick inget riktigt svar kände jag. Hon hade 9 o då sa dom att dom inte trodde det var gluten men att hon skulle pricktestas utan att det ev kunde vara någon veteallergi eller något eftersom det ändå låg på 9 som sagt.

• The Luckiest

Usch här har vi haft en jobbig natt. E vaknade vid 22.45 o gallskrek, försäkte ge henne välling men hon fortsatte skrika (vilket aldrig händer längre) När hon väl blev lite lugn igen låg hon länge o lät som hon hade andningsvårigheter, det har hon inte heller haft innan. Hon fes så det smattrade i rumpan på henne hela natten sedan o låg o grät o vred o sparkade. FATTAR inte vad det är nu, just nu är vi ju i en fas emellan provokation. hon har alltså inte fått havre på 2 veckor. Det enda som hon inte brukar äta som hon fått är rapsy-fil/yoghurt- det ska man väl inte kunna vara allergisk mot om man tål majs vilket vi aldrig anat att hon inte gör. Hon fick också kyckling med olika grönsaker (dock inte ärtor eller bönor eller något som är soja-släktingar) FAN hur kunde det bli såhär?  Kan inte komma på något som kan orsakat detta... SUCK!

Svar på tråden Allergitråden