Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)
När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor.
Förlåt du kanske redan sagt det men hur gammalt är ditt/dina barn?
Vi åkte 2 månader till Thailand men då var dottern bara 7 månader när vi åkte. Så jag ammade lite samt hade med mig typ allt i burkmat. Vi hade tänkt ställa in resan när vi fick reda på dotterns allergier men allergidoktorn pushade oss att vi skulle åka. Jag är så glad att vi gjorde det!
Hur som helst vi skrev ut lappar http://celiaki.se/Jag-vill/resa/Okort/ där finns iofs bara några av dessa allergier men då fick vi det på thailändska iaf!!
Är barnet/barnen allergiska så att de reagerar via luft?