Inlägg från: The Luckiest |Visa alla inlägg
  • The Luckiest

Allergitråden

Ni som ger era barn tavegyl? har ni någonsin gjort något uppehåll för att se om det inte längre behövs? eller ska man prova att minska dosen någon gång eller helt enkelt kör ni bara på? Enya får ju 2 gånger per dag men nu när vi plockat bort så mycket från hennes kost kanske hon inte behöver den. jag vet inte....

• The Luckiest
    Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
    Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor.

Förlåt du kanske redan sagt det men hur gammalt är ditt/dina barn?

Vi åkte 2 månader till Thailand men då var dottern bara 7 månader när vi åkte. Så jag ammade lite samt hade med mig typ allt i burkmat. Vi hade tänkt ställa in resan när vi fick reda på dotterns allergier men allergidoktorn pushade oss att vi skulle åka. Jag är så glad att vi gjorde det!

Hur som helst vi skrev ut lappar http://celiaki.se/Jag-vill/resa/Okort/ där finns iofs bara några av dessa allergier men då fick vi det på thailändska iaf!!

Är barnet/barnen allergiska så att de reagerar via luft?

• The Luckiest
    Mela78 skrev 2011-06-28 22:26:59 följande:
    Dottern som har de flesta allergierna är drygt två år, sonen fyra år. Sonen verkar inte reagera via luft, dottern vet vi inte. Men tror inte, om hon reagerar luftburet så är det mot rå ägg eller om hon skulle vara nötallergiker utan att vi känner till det.

Om vi bestämmer oss för att åka kontaktar jag barnens läkare för att få Epipen eller liknande till barnen som säkerhet. Och kommer att bo i stor stad med nära till sjukhus.
    Finns en bok som jag tänkt beställa, oavsett om vi åker www.bokia.se/no-thanks-im-allergic-4326246
    Om den är så bra som det verkar kan den underlätta resande framöver en hel del!

Vad har er dotter för allergier, och vilka kände ni till när ni åkte?
    När vi åkte uteslöt vi de flesta sädesslag (utom majs), mjölk,soya (ägg-men det var hon inte allergisk mot) vi gav ju henne heller inga nätter eller liknande pga hennes ålder. Vi gav henne frukt men märkte där att det är mycket hon inte tål i fruktväg. Men så hade vi som sagt det lättare eftersom hon åt bukrmat. Vi hade 90 kg packning med oss ;)
  • The Luckiest

Haha ja men de 90 kg blev mindre o mindre för varje dag o när vi skulle åka hemmåt hade vi inte så farligt mycket trots ganska mycket shopping, så visst vägde barnmaten en hel del.!! Hoppas ni kan åka på er resa!!

• The Luckiest

Tänkte om någon har koll på vanlig smörgåsskinka samt bacon om vilka sorter man kan äta om man inte tål, mjölk,soya o diverse sädesslag??

Vissa innehåller väl mjölk? Kan de innehålla något av de andra jag skrev?

• The Luckiest
    Kavat skrev 2011-07-10 20:44:46 följande:
    Det är ofta vete i (glukossirap, druvsocker om man inte tål det). Scans är från majs. Så många utav deras skinkor och bacon vet jag funkar.
    Tack! Hur vet man om det är vete i glukossiprapen eller druvsockret då? Hon tål ju majs eller är det alltid en blandning ev dem?
  • The Luckiest

Kan inte någon hjälpa mig.. E tål inte soja men så tänkte jag att vi iaf skulle prova sojalecitin. Men när jag skulle läsa om det så hittar jag inte ens särskilt mycket som innehåller det. Bara margarin typ. Vad är det mer för produkter som innehåller sojalecitin? För är det inte så mer vill jag INTE prova det för jag har bara läst att det är dåligt med soja nu men vill ändå gärna veta om någon har koll på det.

• The Luckiest

Allro: Tack!! Jaha därför jag inte hittat då :) Hon är 1 år lite drygt men hon vet inte vad det är än så då kan vi ju vänta då o ta lite mer "viktiga" saker :)

• The Luckiest
    Annen81 skrev 2011-07-20 22:57:32 följande:
    Hej! Är det någon här som vet om det finns någon rökt skinka utan druvsocker från vete? Har letat men tyvärr inte hittat någon än...

Undrar också. Hur vet om det är vete eller majs i druvsockret?
  • The Luckiest

I Pärssons gourmet skinka är druvsockret från majs har jag fått svar på om någon mer än jag undrat. Perfekt att E kan äta den skinkan tycker jag för hon gillar lite omväxling från leverpastejen

Svar på tråden Allergitråden