• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Blir inge lapptest på något utav barnen.
    Alexander har för fina eksem och amanda har bara några prickar, inga riktiga eksem.
    Fan också.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-23 10:43:42 följande:
    Blir inge lapptest på något utav barnen.
    Alexander har för fina eksem och amanda har bara några prickar, inga riktiga eksem.
    Fan också.
    Men, är hon helt knasig eller?
    Sätt själv! Eller kom hit så fixar vi! Dock inte nu när vi är sjuka. Men det är en baggis att sätta själv.
  • Tillalamm

Mithrandil: Å vad surt. Eksem är väl ändå eksem kan man tycka. Men inget får kosta pengar numera.

Kavat: Hur sätter man det själv?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-23 10:48:25 följande:
    Men, är hon helt knasig eller?
    Sätt själv! Eller kom hit så fixar vi! Dock inte nu när vi är sjuka. Men det är en baggis att sätta själv.
    De säger att det inget visar ifall barnet mest lider av magbesvär. Men som jag sa till henne så har ju amanda reagerat med blåsbildning av lite ost i halsvecket och även att hon blir sårig innanför blöjan av urin och avföring när hon ätit något hon inte tål. så då borde det ju ändå visa något eftersom det bevisar ju att huden reagerar? Eller har jag fel? Men ja, i värsta fall får vi väl lösa det själva. Kommer gärna och får lite hjälp så får vi ses också. var ju länge sen nu. Bara höra av dig när ni alla är friska.

Sköterskan skulle iaf prata med inger och sen ringa upp mig. Jag tjatade och höll nästan på att börja gråta så har man tur kanske de kan lösa sig ändå. Får se vad hon säger.

Sumofru: Ja, det är väl just det. Det är nog för dyrt.
    Men det är ju helt sjukt att ett barn ska behöva äta strikt baskost och ändå vara dålig och ändå inte få någon hjälp.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-23 11:05:01 följande:
    De säger att det inget visar ifall barnet mest lider av magbesvär. Men som jag sa till henne så har ju amanda reagerat med blåsbildning av lite ost i halsvecket och även att hon blir sårig innanför blöjan av urin och avföring när hon ätit något hon inte tål. så då borde det ju ändå visa något eftersom det bevisar ju att huden reagerar? Eller har jag fel? Men ja, i värsta fall får vi väl lösa det själva. Kommer gärna och får lite hjälp så får vi ses också. var ju länge sen nu. Bara höra av dig när ni alla är friska.

Sköterskan skulle iaf prata med inger och sen ringa upp mig. Jag tjatade och höll nästan på att börja gråta så har man tur kanske de kan lösa sig ändå. Får se vad hon säger.

Sumofru: Ja, det är väl just det. Det är nog för dyrt.
    Men det är ju helt sjukt att ett barn ska behöva äta strikt baskost och ändå vara dålig och ändå inte få någon hjälp.
    Ge dig inte! Minns inte vem nu men det var någon vars barn visade när barnet BARA hade magbesvär.

Dina har ju eksem båda två och får ju blåsor av bajset. Klart ni ska få hjälp.

Jag hjälper dig gärna sen, men streptokocker vill ni inte ha, det vet jag.
    Kolla i min blogg, jag är rätt säker på att du fixar det själv. Inte svårt alls. Det viktigaste är att man inte kontaminerar det man sätter. Alltså att man tvättar sig och är helt ren emellan de olika lapparna.

Glöm inte att fota innan, märka ut vad du sätter var och fota fota och fota efteråt. Sen har du ju bevis på att det kommer visa på ett riktigt lapptest också. Så läkaren själv får se, om det nu behövs..

I morse hade hade liten röda fläckar runt halsen och natten var skit. Maken trodde det var svinkoppor på honom med, men det är det inte. Eksem...  Typ "äggfläckar". Men det är faktiskt bättre. Frågan är bara av vad då han fått i sig grillad kyckling (som vi andra tål) (tror bara han hann suga) eller äpple, päron eller något annat.. Jaja, det lär ju visa sig...
  • 2små2stora

Nu har vi varit hos doktorn, tyvärr fick jag ta med mig J så glömde nog hälften. Han har gått ned 300g sedan i juni.
    Det blev prover tagna för gluten, ägg och mjölk. Eftersom han är hård ena gången och lös nästa. Och nytt besök om 6 månader samt telefontid om 2 veckor.

• t0va

Vi ska ju göra lapptest i oktober stod det i Theos journal, då för mjölk. Visserligen har han ett liet eksem men det är ju borta nu och annars har han "bara" magsymtom vad vi har listat ut. Verkar ju sjukt att de inte vill testa. 

Nu är jag rätt säker på att han fick i sig något olämpligt på kalaset i lördags. För idag är han bättre, ev. lite feber men han är pigg och glad som vanligt och röjer runt. Sen har han inte bajsat sen i lördags, annars är det som en klocka varje kväll när han ska sova. Men nu fick jag byta 2 bajsblöjor på 5minuter så något var det...  

• Kavat

t0va, säg till innan att ni även vill testa ägg soja och sädesslagen på lapptestet. Säger man till innan så får nu det nog eftersom han reagerar på det. Känns dumt att inte testa när ni ändå är där. Men det förbereds ofta innan så det bara är att sätta på "lapparna" och då går det nog inte att säga till på plats.

• t0va
    Kavat skrev 2011-08-23 14:46:19 följande:
    t0va, säg till innan att ni även vill testa ägg soja och sädesslagen på lapptestet. Säger man till innan så får nu det nog eftersom han reagerar på det. Känns dumt att inte testa när ni ändå är där. Men det förbereds ofta innan så det bara är att sätta på "lapparna" och då går det nog inte att säga till på plats.
    Hade tänkt det, vi ska dit på måndag och prata med sköterskan och dietisten ang. vete och havre som han reagerat på. Så då ska jag be om att de testar typ allt när det är dax. Får väl se om de skjuter fram den tiden lite men jag vill inte att han ska provoceras förrens oktober. Han måste få lite lugn nu att komma in i förskolan innan vi gör en sån sak. För han lär reagera på mjölk och det andra tvivlar jag på har försvunnit.