• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Mithrandil, läkaren är det inga fel på, tror inte att du hittar någon bättre. Ssk kanske glömde, har en dålig dag? Maila direkt till läk och skriv som det är?

• Mela78

Vi har fått klartecken för äggprovokation på dottern efter provtagning som visar på liten risk för anafylaktisk chock. Provokationen kommer att göras på barnmottagningen genom att dottern får äta sockerkaka som vi bakar hemma och tar med oss. Men, receptet var med Sempers fina mix vilket ju innehåller 412 som dottern inte tål! Väntar på att barnmottagningen ska höra av sig med nytt besked. 

Är det någon här som gjort äggprovokation på mottagning? Eller vet hur man brukar göra när man inte tål standardsockerkakan som används? 

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-25 00:08:29 följande:
    Mithrandil, läkaren är det inga fel på, tror inte att du hittar någon bättre. Ssk kanske glömde, har en dålig dag? Maila direkt till läk och skriv som det är?
    Dåliga 2dagar i sådana fall. Eftersom hon lovat att ringa upp mig två dagar i rad nu.
    Läkaren är kanske inte dålig, hon lyssnar ju på vad man säger men hon gör ju ingenting. Skicka remiss till dietist och säger att vi ska utesluta allt som hon reagerar på. Men ärligt, brukar man inte testa barn för allergier?
    Pricktest? RAST? Lapptest ännu hellre. Är så trött på att bara gissa. Kanske finns någon annan som har tiden att göra en ordentlig undersökning.

Ursäkta om jag låter otrevlig. Men man blir irriterad av att aldrig någonsin få någon rätsida på allting.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Lillakruttet - utöver alla bra tips du redan fått vill jag tipsa om testa ge ngt att äta mest hela tiden. Vi fick ju rådet av dietist att inte ge ngt mellan målen för att hon då skulle äta sämre vid middagarna. Det stämmer inte alls på min dotter! Nu när vi gör tvärtom och ger saker hela tiden så får hon i sig mycket mer. Det kan vara oliver, macka, leverpastej, kalla korvbollar eller köttbullar, frukt, ja eg det som finns hemma. Hon äter medan hon leker, tittar på tv, åker bil. Det blir väldigt många små mål om dagen men hon äter ändå huvudmålen som förut.

• Kavat

Mithrandil, jag förstår dig verkligen. Jag tycker du ska säga det till läk när du pratar med henne. Vi har fått div tester, när vi behövt. Båda stora fick patch när vi bytte till dem eftersom inte barnmottagningen hjälpte oss. Liten fick rast på den vanliga födoämnespanelen här i våras (?) när jag behövde hjälp, men visade inget trots klara reaktioner på fisk och mjölk med eksem. Jag trodde det absolut skulle visa på torsk, men inte. Resten har han ju bara fått i sig någon vecka så inte så konstigt att det visade. Ägg är ENDA Allergin som visat på rast på mellansonen han som är sååå allergisk mot sädesslag och absolut får eksem och nässelutslag direkt. Och att det är så är vanligt. Så jag tror att hon nästan räknar med att det inte kommer visa och "facit" är uteslutning och prpvocering. MEN jag tycker absolut att du ska säga att du måste ha hjälp nu, absolut patch!!! Men även rast tycker jag för att se om det visar något. Gör det det så är det ju en jätte hjälp. Kram!!

• LokesMammi
    Mela78 skrev 2011-08-25 00:10:23 följande:
    Vi har fått klartecken för äggprovokation på dottern efter provtagning som visar på liten risk för anafylaktisk chock. Provokationen kommer att göras på barnmottagningen genom att dottern får äta sockerkaka som vi bakar hemma och tar med oss. Men, receptet var med Sempers fina mix vilket ju innehåller 412 som dottern inte tål! Väntar på att barnmottagningen ska höra av sig med nytt besked. 

Är det någon här som gjort äggprovokation på mottagning? Eller vet hur man brukar göra när man inte tål standardsockerkakan som används? 
    Vad är 412?
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Ah, ok! Ja, nu när jag slutat amma o sonen äter själv så måste jag lära alla dessa e-ämnen! *suck*

Loke 11/1-11
  • Ela

Är det någon här vars barn reagerar på luftburet ägg? Sonen som är åtta månader har aldrig ätit ägg själv utan bara fått i sig det via amning så vi vet inte riktigt hur kraftigt han reagerar. Tidigare har övriga familjen (utom jag då) kunnat laga och äta utan problem men idag fick systrarna äggröra och strax därpå var E alldeles rödfläckig i hela ansiktet. Det var min moster som knäckte äggen och hon tog inte i honom. Jag rörde visserligen runt i äggröran och la upp den men jag tror inte att jag fick något på fingrarna och jag har verkligen inget minne av att jag tallat honom i ansiktet en massa efter det - särskilt inte runt ena ögat som var alldeles rött. Så det verkar inte bättre än att han reagerade av att det fanns i luften. Kan det bli fläckar om reaktion på luftburet? Det såg inte ut som eksem direkt men det var väldigt distinkta röda fläckar. Kanske reagerar han extra för att han är förkyld? I vilket fall vågar jag inte låta honom sova middag ensam nu utan ligger bredvid och bevakar andetag.