• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi

Jag var allergisk mot potatis när jag var liten! Var nog inte förrän jag var tonåring som jag kunde skala potatis utan de fula gula handskarna! Tålde inte stärkelsen som blir av skalet. Vet inte när jag började tåla potatis men jag var nog liten då!

Loke 11/1-11
  • Tibell

Vad skönt att fler håller med mig angående att ge kost som ger eksem/prickar.
    Läkaren tycker ju inte alls som oss där...
    Men nu ska vi byta och hoppas den nya håller med mig ;)

Idag ser Bella ännu värre ut runt munnen...
    Vi ska till läkaren nästa vecka och ta nya prover. Får se om hon vill ta hela panelen igen eller hur vi ska gå tillväga.
    Vilket fall som måste vi ju testa ägg igen för att se om det verkligen var det...
    Jag hoppas det istället var en reaktion på chokladen och att hönan nu tål ägg..
    Vill ju att allergierna ska börja växa bort snart... :(

• Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-08-22 19:25:57 följande:
    Jag var allergisk mot potatis när jag var liten! Var nog inte förrän jag var tonåring som jag kunde skala potatis utan de fula gula handskarna! Tålde inte stärkelsen som blir av skalet. Vet inte när jag började tåla potatis men jag var nog liten då!
    Här tål sambon (som är pollenallergiker) fortfarande vid snart 36 års ålder inte att hantera rå potatis med händerna utan att få utslag. Och under pollensäsong när det är färskpotatis så kan han inte ens vara i samma rum eller strax utanför köket när man skrapar färskpotatis utan att det börjar klia i ögon, öron och även börja snora. '

Han klagar inte utan är snarast välddigt nöjd med det eftersom jag då inte kan be honom hjälpa till med tråkuppgifterna till matlagningen som potatisskalning. Flört
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-08-22 19:35:35 följande:
    Här tål sambon (som är pollenallergiker) fortfarande vid snart 36 års ålder inte att hantera rå potatis med händerna utan att få utslag. Och under pollensäsong när det är färskpotatis så kan han inte ens vara i samma rum eller strax utanför köket när man skrapar färskpotatis utan att det börjar klia i ögon, öron och även börja snora. '

Han klagar inte utan är snarast välddigt nöjd med det eftersom jag då inte kan be honom hjälpa till med tråkuppgifterna till matlagningen som potatisskalning. Flört
    Va jobbigt o ha det så. Så skönt att det inte är så på mig längre. Har det med pollen o göra? För jag är inte pollen allergiker längre!
    Ja, han har en bra ursäkt! =)
    Loke 11/1-11
  • Kavat

För er som har barn som är allergiska mot

KÅVEPENIN

kan jag rekomendera er att

INTE
     testa

CEFADROXIL

• Kavat
    Miralicia skrev 2011-08-22 19:24:18 följande:
    Vad gäller potatis och ris så kan det nog många gånger vara så att det är kolhydratinnehållet i form av stärkelse som de reagerar på. Be läkarna som tror att man inte kan reagerar på potatis att googla på kolhydratmalabsorption.

I princip kan man beskriva det som en form av laktosintoleranslikande reaktion - att kolhydrater (i detta fall i form av stärkelse från bla potatis men annan stärkelserik mat är tex havre, vete, korn & bönor, men även liknande reaktionsmönster kan ske med andra kolhydratrika "födoämnen" som bla fruktos och sorbitol utöver det välkända med reaktioner på laktos). Kortfattat så bryts inte kolhydraterna ner ordentligt och tas upp av tarmen utan de blir kvar i tarmen och bildar där fettsyror, koldioxid, ammoniak & vätgas till följd av påverkan från bakterier i tarmen.

Har för mig att Angels C inte klarade av att äta potatis när hon var liten och skulle börja med mat, (men kommer inte ihåg vad det var för typ av reaktioner som hon fick av det). Potatis gick inte men palsternacka funkade om jag inte minns fel av vad hon skrivit nån gång för länge sen. Kavat, kommer du ihåg?

(Kanske så inte mycket svar just till dig med prickar och så, utan snarast det här med om man kan reagera på potatis och sså över huvud taget).

Sen vad gäller potatis så är det den svenska gröda som i princip är absolut hårdast besprutad om man inte har ekologisk eller hemodlad att tillgå, så i en del fall så kan nog reaktioner på potatis vara relaterat till det även om det inte är några ddirekt mätbara spårmängder av bekämpningsmedel.
    Nej, inte mer än dig. Men minns att inte potatis funkade...
  • 2små2stora

I morgon ska W till doktorn och självklart har han inte en prick i ansiktet. Det enda är att han är röd i rumpan.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat

Fy vilka hemska dagar vi haft. Att ett litet litet sår kunde bli en sådan stor katastrof. Ta hand om era barns sår och var noga med rengöring även av småsår.

Tre besök uppe på akuten har vi hunnit med på fyra dagar. Läkaren trodde att det först var reaktion på streptokockinfektionen och ev också förvärrat av den allergisk reaktionen av det han fick i sig på dagis. Sen reaktion på antibiotikan som skulle stoppa det hela. Fyyy, vad jag tycker synd om honom. Man fattar ju först när han börjar bli bättre hur dålig han varit.

Dessvärre har ju även storasyster blivit smittad, så skiten är inte över även om nu mellankillen fått rätt? sorts antibiotika och tydligen inte ska smitta längre. Betapred har säkert gjort sitt till för att häva allergiska reaktionerna.

I vanliga fall smörjer vi de för att de är torra och skydda huden, speciellt lilleman. Men ärligt talat, jag trodde aldrig man kunde bli som lilleman i huden. Han är torr och skrovlig som fnöske, precis överallt. Värst på de ställena som blev rödast, armhålor, ansiktet, halsen, ljumskar.
    Sen är det antibiotika 3 gånger per dag, betapred en gång och antihistamin en gång och så minst 2 rengörningar av sår och så helkroppssmörjningar. Läkaren tyckte vi skulle smörja med canoderm fem gånger per dag på lilleman! Yeah, right, försök övertala en fyraåring till det vars dagar redan försvinner av alla mediciner (som måste övertalas för att tas) osv. Tagit Locobase Repair på hela kroppen istället och fått ner det till två gånger. Fast idag har han kommit själv och velat bli smord när det kliar tre gånger till... Så ja, fråga inte vad våra dagar går åt till just nu.

• t0va
    Kavat skrev 2011-08-22 20:30:50 följande:
    Fy vilka hemska dagar vi haft. Att ett litet litet sår kunde bli en sådan stor katastrof. Ta hand om era barns sår och var noga med rengöring även av småsår.

Tre besök uppe på akuten har vi hunnit med på fyra dagar. Läkaren trodde att det först var reaktion på streptokockinfektionen och ev också förvärrat av den allergisk reaktionen av det han fick i sig på dagis. Sen reaktion på antibiotikan som skulle stoppa det hela. Fyyy, vad jag tycker synd om honom. Man fattar ju först när han börjar bli bättre hur dålig han varit.

Dessvärre har ju även storasyster blivit smittad, så skiten är inte över även om nu mellankillen fått rätt? sorts antibiotika och tydligen inte ska smitta längre. Betapred har säkert gjort sitt till för att häva allergiska reaktionerna.

I vanliga fall smörjer vi de för att de är torra och skydda huden, speciellt lilleman. Men ärligt talat, jag trodde aldrig man kunde bli som lilleman i huden. Han är torr och skrovlig som fnöske, precis överallt. Värst på de ställena som blev rödast, armhålor, ansiktet, halsen, ljumskar.
    Sen är det antibiotika 3 gånger per dag, betapred en gång och antihistamin en gång och så minst 2 rengörningar av sår och så helkroppssmörjningar. Läkaren tyckte vi skulle smörja med canoderm fem gånger per dag på lilleman! Yeah, right, försök övertala en fyraåring till det vars dagar redan försvinner av alla mediciner (som måste övertalas för att tas) osv. Tagit Locobase Repair på hela kroppen istället och fått ner det till två gånger. Fast idag har han kommit själv och velat bli smord när det kliar tre gånger till... Så ja, fråga inte vad våra dagar går åt till just nu.
    Åh så jobbigt. Hoppas det blir bättre fort nu. 
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-08-22 20:30:50 följande:
    Läkaren tyckte vi skulle smörja med canoderm fem gånger per dag på lilleman!
    Smörja med Canoderm = karbamid när hela (eller sådär halva) han inte långt ifrån är som ett öppet sår om man räknar in alla de fjällande områdena etc Obestämd  Karbamid som kan svida rätt rejält (om än övergående) även på oskadad hud
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com