• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Vi ska göra ett eget lapptest på ägg. De gör inte sånt på vårt sjukhus men doktorn tyckte att vi skulle testa själva hemma med ägg på armen. För att se i vilken grad han tål ägg inför mpr vaccinationen. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • cofiepropp

hej!!
    så var d dax igen... barn nr 5 m mjölkallergi... förstoppad liten son efter 4 dagar m nan... fick nutramigen. Sonen är nu en månad gammal.
     Nu till min fråga Vi har Nutamigen AA i nuläget o sonen kaskadkräks alt småkräks länge efter målen. Kräks trots Dr Brown flaskor och upprepade rapningar..Han ökar ju i vikt men kan d små även vara allergiska mot en så pass "ren" ersättning? Och varför ska man rulla flaskan med Nutramigen innan man skakar den??
    Hoppas någon av er har svar... för detta är nytt för mig trots tidigare 4 barn m mjölkallergi,..

• Kavat

C73, Nutramigen är stoppande, så be att få byta till Althera eller pepticate om han inte mår bra av den. Det finns barn som intr tål någon av de ersättningarna och då får man ge neocate som är helt ren från mjölk.

• cofiepropp

Oki... men vad jag förstår är nutramigen aa och neocate samma sak??  Börjar ju fundera på om d verkligen ska behöva vara så här att han spyr ner säng,vagn och sig själv gång efter annan... O han äter ju som sagt inga jättemängder heller... max 120 och då spyr han upp iaf 30-40 av det... Träligt e d...

• Miralicia
    cofiepropp skrev 2011-08-23 19:48:44 följande:

Oki... men vad jag förstår är nutramigen aa och neocate samma sak??  Börjar ju fundera på om d verkligen ska behöva vara så här att han spyr ner säng,vagn och sig själv gång efter annan... O han äter ju som sagt inga jättemängder heller... max 120 och då spyr han upp iaf 30-40 av det... Träligt e d...

Nutra AA innehåller sojaolja det gör inte Neocate men i övrigt ska de vara likvärdig, dvs att de inte är baserade på mjölk över huvud taget.

Spyr han av Nutra AA skulle nog jag som steg 1 be att få testa Neocate och se om det kan vara sojaoljaan han reagerar på. Steg 2 om han fortsätter att spy av Neocate är att fundera på reflux.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • cofiepropp

Miralicia: Tack!! D visste jag inte!! Ska ta ett snack med VC i morgon då så får vi se vad de säger! Har en superbra BVC sköterska och läkare så de sätter sig säkert inte emot d..

• Kavat
    Miralicia skrev 2011-08-23 20:20:05 följande:
    Nutra AA innehåller sojaolja det gör inte Neocate men i övrigt ska de vara likvärdig, dvs att de inte är baserade på mjölk över huvud taget.

Spyr han av Nutra AA skulle nog jag som steg 1 be att få testa Neocate och se om det kan vara sojaoljaan han reagerar på. Steg 2 om han fortsätter att spy av Neocate är att fundera på reflux.
    Missade visst AA , tur att vi är fler här!
  • Miralicia
    lessismore skrev 2011-08-23 20:23:05 följande:
    Är det någon som har provat carob-pulver? 
    Fått tips om detta och tycker det vore toppen om vår son tålde ngt med så mycket näring i och dessutom kalcium 
    Tex www.rawfoodshop.se/carob-pulver-p-285.html
    Det som kan vara bra att tänka på är att det är en baljväxt och därmed släkting till soja.

E410 - fruktkärnmjöl - johannesbrödsmjöl - carob är alla från samma växt, så är man sojaallergiker är det inte direkt att rekommendera då många reagerar även på andra baljväxter och baljväxttillsatser. Kan vara ide att vara lite försiktig även om det bara är mjölkallergi och litet barn då rätt många mjölkallergiska smpbarn även utvecklar allergi mot soja.

Visst att det kan vara näringsrikt, men jämför man till den mängd kakao som man vanligtvis använder på daglig basis så blir inte näringstillskottet så stort utan den näringen går rimligtvis rätt så lätt att få i sig på andra sätt betydligt enklare. De skriver att det tex innehåller lika mkt B1 som jordgubbar och då är det rimligtvis beräknat per viktenhet förmodar jag eftersom det egentligen är enklaste sättet att jämföra - jämför om man skulle äta 100 g jordgubbar med om man skulle äta 100 g carob (eller tänk 100 g kakaopulver som jämförelse) för att få i sig samma mängd vitamin B1 - det är betydligt lättare att få i sig jordgubbarna. Så visst att det kan vara näringsrikt om man bara ser till siffror och jämför i tabeller, men i praktisk vardag så kan det vara snudd på betydelselöst.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    cofiepropp skrev 2011-08-23 19:48:44 följande:

Sorry, läste lite för snabbt. Missade helt att du skrev AA... Tur du frågade igen!

Mår han bra annars eller är spyorna enda symptomet?

Blir han inte bra kan det vara reflux också. Men se om det blir bättre om ni byter ersättning först.
    Min minste som har reflux hade mest ont av att ligga ner, blev bättre när han satt halvt upprätt. Hostade och kväljde massor och gallskrek när man la honom ner. Vaknade även mycket och ofta. Och spydde...